نقش ایالت‌های مردد در سرنوشت نامزدها/ چگونه انتخابات آمریکا را پیش‌بینی کنیم؟

    کد خبر :640342

گروه بین‌الملل بازتاب: در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، حداقل شش ايالت مردد سرنوشت انتخابات را تعيين كردند. درحالی‌که نظرسنجی‌های ملی نشان می‌داد هيلاری کلينتون با ٤٨درصد نرخ محبوبيت از دونالد ترامپ با ٤٦درصد پيشتاز است؛ ولی در ايالت‌های مردد اتفاقات ديگری در حال رخ دادن بود.

 

ميانگين محبوبيت ترامپ در ٦ايالت مردد پنسيلوانيا، ميشيگان، ويسكانسين، آريزونا، كارولينای شمالی و فلوريدا حدود ٤٨درصد در برابر ٤٧درصد هيلاری كلينتون بود.

 

حال وضعيت همين ٦ايالت با حدود ١٠١رأی الكترال در نوامبر٢٠١٩، يعنی یک سال مانده به انتخابات رياست‌جمهوری، برای انجام یک تحليل كاربردی و همه‌جانبه حائز اهميت است.

 

جديدترين نظرسنجی‌ها در ماه نوامبر و پس از تصويب لايحه انجام تحقيقات برای استيضاح ترامپ در مجلس نمايندگان نشانگر آن است كه رقابت سنگين و نفس‌گيری بر اين ايالت‌های مردد حاكم است و در اين زمان باقيمانده به برگزاری انتخابات و قطعی شدن طرح مسئله استيضاح، دونالد ترامپ رقابت را به رقبای خود واگذار نكرده است.

 

در ميشيگان با ١٦رأی الكترال نظرسنجی‌ها حاکی از آن است كه در رقابت بايدن-ترامپ نامزد دموكرات‌ها بافاصله تنها یک درصد پيشتاز است؛ درحالی‌که اين رقم در رقابت سندرز-ترامپ به عدد ٣درصد می‌رسد. ولي در رقابت با اليزابت وارن، ترامپ با ٤درصد اختلاف پيشتاز است.

 

 

در پنسيلوانيا با ٢٠رأی الكترال نيز در رقابت بايدن-ترامپ، نامزد دموكرات با یک درصد پيشتازی می‌کند، ولی در رقابت با سندرز و وارن، ترامپ به ترتيب با یک درصد و ٢درصد در صدر قرار دارد.

 

در ويسكانسين با ١٠رأی الكترال، بايدن با ٢درصد پيشتاز است، سندرز رقابت شانه‌به‌شانه و برابر دارد و وارن نيز ٢درصد دوباره از ترامپ عقب‌تر است.

 

در آريزونا با ١١رأی الكترال بايدن دوباره با ٢درصد پيشتاز است، ولی سندرز حدود٤درصد از رقيب جمهوری‌خواهش عقب‌تر و وارن نيز رقابت شانه‌به‌شانه و برابر را با ترامپ تجربه می‌کند.

 

فلوريدا با ٢٩رأی الكترال هم به ميدان جنگ تبدیل‌شده است؛ بايدن با ٢درصد پيشتاز، سندرز با ٢درصد و وارن با ٤درصد اختلاف پشت ترامپ حركت می‌کنند.

 

در كارولينای شمالی با ١٥رأی الكترال همه‌چيز به سود ترامپ است؛ به ترتيب، بايدن با٢درصد و سندرز و وارن با٤درصد در رقابت با ترامپ عقب‌افتاده‌اند.

 

اما براي تكميل تحلیلمان بد نيست به اين شش ايالت مردد یک ايالت مردد و كليدی ديگر نيز اضافه كنيم.

 

آيوا با ٦رأی الكترال ايالتی است كه سوت آغاز انتخابات مقدماتی و داخلی دموکرات‌ها در فوريه ۲۰۲۰ ازآنجا زده می‌شود. در اين ايالت، همه‌چيز به سود ترامپ است؛ چراكه به ترتيب، بايدن با یک درصد، بوتيجيج با ٤درصد، سندرز با ٣درصد و وارن با ٦درصد از ساكن كنونی کاخ سفید عقب هستند.

 

حال همه‌چيز به ٣٧٦٩هیئت نمايندگی دموكرات‌ها بستگی دارد. اگر انتخابشان ايدئولوژیک باشد، يعنی به دوقلوهای چپ‌گرای وارن و سندرز رأی دهند، هديه بزرگی به دونالد ترامپ تقديم كرده‌اند و اگر پراگماتیسمی رفتار كنند و انتخابشان بايدن ميانه‌رو باشد، سيگنال‌های یک رقابت سنگين را به ترامپ ارسال كرده‌اند.

 

بااين‌حال، اليگارشی “پدر و پسر” در خاندان بايدن‌ها و افتضاحاتی كه در اوكراين رقم‌زده‌اند، ممكن است هیئت‌های نمايندگی را به انتخاب وارن يا سندرز مجبور كند.

 

البته نشانه‌های خطر از هم‌اكنون برای بايدن به صدا درآمده است. آخرين نظرسنجی نيويورک‌تايمز در ايالت آيوا نشان می‌دهد بايدن به رتبه چهارم در رقابت داخلی دموكرات‌ها تنزل پیداکرده و جايگاه وی را در صدر رقابت‌ها وارن در اختيار گرفته است. اگر رشد بايدن ظرف ماه‌های آينده متوقف يا نزولی شود؛ خبر خوشی برای جمهويخواهان است.

 

البته روند استيضاح ترامپ می‌تواند به اعتبار و تصوير ترامپ نيز در ايالت‌های مردد آسيب بزند. در اين صورت، شاهد ريزش آرای الكترال ساكن کاخ سفید نيز خواهيم بود.

 

با همه این‌ها، خیلی بعيد است ترامپ نتواند خود را به عدد جادویی ٢٧٠رأی الكترال نزدیک نكند؛ چراكه به‌جز پتانسيل كسب ١٠١رأی الكترال در اين شش ايالت و ٦رأی در آيوا، پيروزی وی در ١٦ايالت قرمز با مجموع ١٣٥رأی الكترال حتمی است. در اين ‌صورت، او فقط به ٢٨رأی الكترال ديگر نياز دارد تا دومين دوره رياست‌جمهوری‌اش را آغاز كند.

 

با همه اين ملاحظات تا نوامبر٢٠٢٠ شرط عقل آن خواهد بود كه فقط ميزان محبوبيت‌ها در ايالت‌های مردد را رصد كنيم؛ نظرسنجی‌های ملی عايدی برای تحليل شرايط اجتماعی و سياسی آمريكا در ماه‌های آينده نخواهد داشت.

 

 

هادی خسرو شاهین – روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل بین‌الملل

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید