محمد مهاجری: معنای موافقت آیت الله مصباح با حضور پایداری در شورای وحدت را اشتباه فهمیدند

  • سیاسی
  • جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۱۴
    کد خبر :640181

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اعضای جبهه پایداری به شدت بنیادگرا و مخالف پذیرش رأی دیگران هستند و معتقدند اگر دیگران به ما پیوستند خوشا به سعادت شان و اگر نپیوستند دلیلی ندارد که ما نظرات آنها را بپذیریم.

 

پایداری به دو هفته نکشیده می خواهد سفره خود را از شورای ائتلاف جدا کند، این مسئله مورد تعجب بسیاری از سیاسیون کشور واقع شد اما محمد مهاجری معتقد است اعضای پایداری تکلیف شرعی را در لحظه احساس می کنند و در لحظه تصمیم می گیرند بنابراین هر کسی در جریان اصولگرایی اگر فکر می کند می تواند با جبهه پایداری وارد معامله و مذاکره شود، جز ساده لوحی توصیف دیگری نمی توان برای آن بیان کرد.

 

مشروح گفتگوی نامه نیوز با محمدمهاجری را در ادامه بخوانید.

 

*****

*با رهنمود آیت الله مصباح یزدی، پایداری با جامعه روحانیت نشست و آمادگی خود را با حضور در شورای ائتلاف اصولگرایان اعلام کرد اما هنوز یک ماه نشده، آقای آقاتهرانی و آقای روانبخش مواضع منفی نسبت به ائتلاف گرفتند. آقای آقاتهرانی گفت «به ائتلافی که در آن پدرسالاری باشد ورود نمی کنیم» و آقای روانبخش هم گفت «ما وارد شورای ائتلاف نشدیم و فقط از کاندیداهای مشترک حمایت می کنیم». به نظر شما چه طور پایداری اینقدر سریع تغییر موضع داد؟

 

این دو با هم در تضاد و تناقض نیست. آقای مصباح موافقت کرد پایداری به سمت شورای ائتلاف اصولگرایان بیاید، این مسئله کاملا منطقی و قابل فهم است. هر چند آن زمان آقای مصباح نگفت با چه شرطی وارد می شویم اما این شرط در نوع کلام و دیدگاه آیت الله مصباح مستتر است. آیت الله مصباح هیچ گاه زیر بار تفکرات مخالف خودش نمی رود، ربطی هم به الان ندارد، قبل انقلاب او با شهید بهشتی اختلاف داشت؛ با آنکه بیش از 90 درصد علما با نظر شهید بهشتی موافق بودند اما آقای مصباح نظر خودش را دنبال کرد بنابراین این تفکر و رویکرد او همیشه وجود داشته و هیچ وقت تغییر نکرده است. اگر هم یک زمانی گفته که به ائتلاف اصولگرایان می پیوندیم معنی اش این نبوده که ما نظر خودمان را عوض می کنیم بلکه نظرش این بوده که «پایداری می پیوندد تا ائتلاف مثل پایداری شود» معنای روشن ترش این است که «دیگران با پایداری ائتلاف کنند». جریان پایداری از ابتدا اصلا به «أَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ» و رأی اکثریت اعتقاد نداشته است. پس با این توضیح مشخص می شود که آقایان روانبخش و آقاتهرانی نظر و رویکردی مخالف آیت الله مصباح را بیان نمی کنند. آنها از همان اول هم نظر آیت الله مصباح را فهم کرده بودند و می دانستند معنی اش چیست؛ منتها در آن مقطع سکوت کردند چون می خواستند فضاسازی علیه جبهه پایداری نشود ولی فارغ از نظرات آیت الله مصباح، اعضای جبهه پایداری به شدت بنیادگرا و مخالف پذیرش رأی دیگران هستند و معتقدند اگر دیگران به ما پیوستند خوشا به سعادت شان و اگر نپیوستند دلیلی ندارد که ما نظرات آنها را بپذیریم.

 

*اما می گویند در جلسه ای که آقای حدادعادل با آیت الله مصباح گذاشت، تمام ابعاد ائتلاف را تشریح کرد که مورد توافق دو طرف هم واقع شد که بعد آقای مصباح جبهه پایداری با جبهه پایداری جلسه گذاشت و گفت که به شورای ائتلاف بپیوندند. چه طور حالا امروز پایداری پالس های دیگری می دهد؟

 

اطلاعی از جلسه آقای حدادعادل و آیت الله مصباح ندارم اما با شناختی که از نظرات آیت الله مصباح دارم حتی اگر چنین جلسه ای بوده باشد و آقای حدادعادل نیز چنین موضوعاتی را مطرح کرده باشد به نظر من دچار سوء برداشت شدند. آیت الله مصباح یزدی از روز اول نظرشان همین بود و الان نیز همین است و در آینده هم بعید می دانم تغییری در دیدگاه های ایشان رخ دهد.

 

*برخی معتقدند پایداری وقتی اعلام رضایت کرد برای پیوستن به شورای ائتلاف، فکر می کرد می تواند در قالب ریش سفیدی جامعه روحانیت کار انتخاباتی مشترکی را با شورای ائتلاف پیش ببرد اما وقتی خبر سرلیستی آقای قالیباف بیرون آمد، پایداری سعی کرد سفره خودش را از ائتلاف جدا کند، نظر شما چیست؟

 

جبهه پایداری همیشه یک متحد غیرقابل اتکا است و به هیچ وجه نمی شود روی آنها حساب کرد چون حتی به حرف های دیروز خود پایبند نمی مانند. اعضای پایداری تکلیف شرعی را در لحظه احساس می کنند و در لحظه تصمیم می گیرند بنابراین هر کسی در جریان اصولگرایی اگر فکر می کند می تواند با جبهه پایداری وارد معامله و مذاکره شود، جز ساده لوحی توصیف دیگری نمی توان برای آن بیان کرد. پایداری یک تشکل قابل مذاکره و گفتگو نیست هر کسی هم تلاش در این حوزه انجام دهد جز اتلاف وقت هیچ کاری اتفاق دیگری نمی افتد. پایداری معتقد است وحدت خیلی خوب است به شرطی که دیگران با ما وحدت کنند؛ نه آنکه ما از موضع مان عدول کنیم. ما خیلی خوب، آقا و گل هستیم و هر کسی می خواهد وحدت کند مثل ما شود تا ما با او وحدت می کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید