«هرملین» ماجرای یک دیوانه ناشناخته است

    کد خبر :640178
«هرملین» ماجرای یک دیوانه ناشناخته است

کارگردان نمایش «هرملین، دیوانه اسکاندیناوی» با اشاره به سایکودرام بودن این اجرا یادآور شد این نمایش درباره یک مترجم و اندیشمند سوئدی دیوانه و علاقه‌مند به ادبیات و اشعار ایرانی است.

 

بهزاد وزیری کارگردان نمایش «هِرمِلین، دیوانه اسکاندیناوی» که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش براساس زندگی اریک هرملین مترجم و اندیشمند بزرگ سوئدی تولید شده که علاقه بسیاری به زبان و ادبیات فارسی داشته و آثار شعرای ایرانی را به زبان سوئدی ترجمه کرده است.

 

وی ادامه داد: این نمایشنامه براساس زندگی و تفکرات اریک هرملین نوشته شده است. او که ۷۰ سال قبل از دنیا رفته است ۳۷ سال از عمرش را در یک آسایشگاه روانی گذرانده و تمام ترجمه‌هایش را در دیوانه‌خانه انجام داده است. هرملین زبان فارسی را از یک ایرانی در هند یاد می‌گیرد و به ادبیات و شاعران ایرانی علاقه‌مند می‌شود. هرملین صدهزار بیت از اشعار شعرای ایرانی را ترجمه کرده اما متاسفانه در ایران ناشناخته است و کمتر کسی او را می‌شناسد.

 

وزیری یادآور شد: این مترجم توسط یکی از دوستانم که ساکن سوئد است به من معرفی شد و زمانی که درباره وی و ویژگی‌های شخصیتی‌اش مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم که این شخصیت سوژه جذابی برای یک نمایش است. این فرد رفتارهای عجیب و غریبی داشته و در نهایت نیز دلایل مجنون شدنش مشخص نمی شود برهمین اساس نیز این نمایش به شکل یک سایکودرام طراحی شده است.

 

وی درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: در این نمایش دکتر متخصص آسایشگاه و پرسنل تیمارستان توسط تئاتردرمانی سعی در درمان بیماری هرملین دارند تا او را به دنیای واقعی برگردانند که البته این بخش زاییده تخیل من بوده است. این نمایش بیشتر از دکور بر چیدمان، میزانسن بازیگران و نورپردازی استوار است تا مخاطبان بیشتر به فضای ذهنی هرملین نزدیک شوند.

 

این کارگردان تئاتر و سینما در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: برای آماده سازی نمایش ابتدا با گروه دیگری از بازیگران تمرین‌ها را شروع کردیم که جواب لازم را نگرفتم و بعد از انتخاب‌های متعدد به گروه فعلی رسیدم که از حضورشان در نمایش رضایت دارم. من بیشتر به‌عنوان فیلمساز و مستندساز فعالیت می‌کنم که البته در حوزه نمایشنامه‌نویسی هم آثاری را به نگارش درآورده‌ام اما چون این سوژه برایم جذاب بود تصمیم گرفتم خودم آن را کارگردانی کنم.

 

در این نمایش که از ۸ آبان اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده اتست فرید سجادی‌حسینی، خسرو احمدی، رضا فیاضی، رابعه اسکویی، بیژن افشار، ندا مقصودی، بدری برنجانی، شهرزاد علی‌محمدی، حیدر رحیمی، امیر جوشقانی، فرهاد مهدوی ایفای نقش می کنند. همچنین میلاد اشکالی، مریم مردان‌تبار، زهرا بیات، مریم همتیان، سینا کاظمی، کیانا بخشی، نگار جهانتاب، سعید دهشکار، با مدیریت و طراحی سارینا شاد گروه حرکت نمایش «هِرمِلین، دیوانه اسکاندیناوی» را تشکیل می‌دهند.

 

تهیه‌کنندگی این اثر نیز برعهده فرید سجادی حسینی و مسعود وزیری خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید