تجلیل از آندری کونچالوفسکی در فستیوال تالین

    کد خبر :639933
تجلیل از آندری کونچالوفسکی در فستیوال تالین

کارگردان نامدار روسی در جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین تجلیل می شود.

 

آندری کونچالوفسکی کارگردان کارکشته فیلم و تئاتر روسیه قرار است روز بیست‌وششم نوامبر جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای بیست‌وسومین فستیوال فیلم شب‌های سیاه تالین را دریافت کند.

 

کونچالوفسکی همراه با برادر ناتنی‌اش نیکیتا میخالوف که برنده جایزه اسکار است در حال حاضر یکی از معدود کارگردان‌های روس است که توانسته وارد هالیوود بشود. از فیلم‌های انگلیسی‌زبان او می‌توان از «قطار سرکش» سال ۱۹۸۵ که نامزد دریافت سه جایزه اسکار شد، «دوخوانی برای یک نفر» سال ۱۹۸۶ و «تانگو و کش» سال ۱۹۸۹ نام برد.

 

او در اوایل مسیر حرفه‌ای کاری خود فیلمنامه فیلم معروف «آندری روبلوف» سال ۱۹۶۶ ساخته آندری تارکوفسکی را نوشت و روی هم رفته در هفت فیلم با این کارگردان افسانه‌ای روس همکاری کرد.

 

در سال‌های اخیر او بیشتر روی فیلمبرداری پروژه‌های داخلی و همچنین اروپایی تمرکز کرده است. جدیدترین فیلم او «گناه» نام دارد و یک فیلم بیوگرافیکی ساخت مشترک روسیه و ایتالیا درباره میکل‌آنژ هنرمند دوران رنسانس است که کاملا در فیلمبرداری شده است.

 

کونچالوفسکی یکی از چهره‌های ثابت فستیوال فیلم ونیز است و تا به حال توانسته دو بار به عنوان کارگردان جایزه خرس نقره‌ای را برای فیلم «شب‌های سفید مرد پستچی» سال ۲۰۱۴ و «بهشت» سال ۲۰۱۶ دریافت کند. او همچنین برای فیلم «احمق‌ها» سال ۲۰۰۲ جایزه بزرگ هیات داوران را از آن خود کرد.

 

در سال ۱۹۷۹ کونچالوفسکی به خاطر فیلم «Siberiade» موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران فستیوال فیلم کن شد. از دیگر جوایز معتبر او می‌توان به طلای سن سباستین برای «هومر و ادی» سال ۱۹۸۹ و گوی طلایی کارلووی واری برای «عشق یک عاشق» سال ۱۹۷۴ اشاره کرد.

 

او در حال حاضر مشغول کار روی فیلمی جدید به نام «هم‌قطارهای عزیز» است که بر اساس داستانی حقیقی ساخته می‌شود. فیلم نشان می‌دهد که چطور در سال ۱۹۶۲ کارگران روسی که برای دریافت وضعیت کاری بهتر در شهری در جنوب روسیه دست به اعتراض زده بودند با بی‌رحمی کشته شدند.

 

تینا لوک مدیر فستیوال شب‌های سیاه تالین درباره کونچالوفسکی گفت: «اگر بعضی کارگردان‌ها در بنیان خود روس هستند، کونچالوفسکی بیشتر یک کارگردان جهان است. فرم هنری او همیشه در حال تغییر است اما بنیان او ثابت باقی می‌ماند.»

 

بیست‌وسومین دوره فستیوال تالین از پانزدهم نوامبر آغاز می‌شود و در روز اول دسامبر به پایان می‌رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید