راه‌اندازی دفتر «نماد» در پایتخت

    کد خبر :639816
راه‌اندازی دفتر «نماد» در پایتخت

«نماد» مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌ها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت‌های روانی اجتماعی، به منظور مراقبت دانش‌آموزان در برابر رفتار‌های پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و جرایم، از طریق مداخله به موقع و مؤثر است.

 آسیب‌های اجتماعی هر جامعه‌ای را به مخاطره می‌اندازد و پیشگیری از آن، در سلامت جامعه نقش بسزایی دارد.

 

مدارس جایی است که باید آسیب‌های اجتماعی در آن حداقل باشد و اگر مدارس عاری از آسیب‌های اجتماعی باشند، جامعه نیز در سلامت خواهد بود چرا که دانش‌آموزان، آینده‌سازان جامعه هستند و جامعه را می‌سازند.

 

در این راستا دستگاه‌های مختلف دور هم جمع شدند و «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان» به امضا رسید.

 

این سند با نام «نماد» در ۶ ماده، ۱۰ صفحه در تاریخ ۱۶ آذر سال ۹۴ بین وزارت آموزش و پرورش، قوه قضائیه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی و بنیاد برکت امضا شد.

 

* نماد چیست؟

 

منظور از نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان که همان نماد است، مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌ها، شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت‌های روانی اجتماعی، به منظور مراقبت دانش‌آموزان در برابر رفتار‌های پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و جرایم از طریق مداخله به موقع و مؤثر است.

 

* اهداف نماد

 

هدف کلی نماد، تأمین و ارتقای مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان مدارس با رویکرد توانمندسازی مدرسه محور است؛ اهداف اختصاصی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان:

 

– استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی برای دانش‌آموزان ( مدرسه محور، خانواده محور، محله محور) از طریق مشارکت بین بخشی مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی

 

– گسترش آموزش‌های رشد مدار در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری

 

– ایجاد نظام شناسایی دانش‌آموزان آسیب پذیر و آسیب دیده از طریق چک‌لیست‌های علمی

 

– طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی برای دانش‌آموزان

 

– استقرار نظام ارجاع مناسب ارائه خدمات و حمایت‌ها به دانش‌آموزان

 

– ظرفیت‌سازی جهت افزایش عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه، خانواده و محله

 

– هم‌افزایی منابع و برنامه های دستگاهها و نهادها و بسیج ظرفیت مشارکت مردمی و خیریه برای نظام مراقبت‌های اجتماعی

 

* قرار است در نماد چه اتفاقاتی بیفتد

 

باید نظام شناسایی و تقویت عوامل محافظت کننده و دیده بانی مستمر عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه، خانواده و محله ایجاد شود و سامانه‌ای جهت شناسایی کودکان و نوجوانان لازم التوجه به منظور اجرای مداخلات آموزشی، روانی و اجتماعی پیشگیرانه تشکیل شود.

 

نظام غربالگری و ارجاع پیاده‌سازی شود و خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ارائه شود همچنین خدمات حمایتی و مددکاری به دانش‌آموزان داده شود ضمن اینکه تأمین معاضدت‌ها و حمایت‌های قضایی برای دانش آموزان فراهم شود.

 

میته مراقبت اجتماعی در مدارس کشور تشکیل شود و همکاری موثر در تدوین ابزارهای شناسایی آسیب‌های اولویتی دانش‌آموزان صورت گیرد‌.

 

* مدت سند

 

مدت اجرای این سند از سال ، 1395 تا 1400 هجری شمسی و بر اساس فازبندی مورد اشاره در این سند است.

 

عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص طرح نماد اظهار کرد: دفتر نماد کشوری را در شهر تهران بزودی افتتاح خواهیم کرد.

 

وی افزود: دفتر نماد در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان شهر تهران ایجاد می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید