آیا فروش سهام آرامکو، رابطه عربستان و ترامپ را شکراب می کند؟

    کد خبر :639665
آیا فروش سهام آرامکو، رابطه عربستان و ترامپ را شکراب می کند؟

رای الیوم نوشت: مسئولان حکومت سعودی با طرح فروش سهام شرکت ارامکو، بزرگترین طرح خصوصی سازی خود در جهان را اعلام کردند. در این میان، نکته جالب توجه ان است که هنوز ارزش نهایی این شرکت و قیمت سهام‌های ان، مشخص نشده است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که سعودی‌ها حدود ۱-۲ درصد از سهام را به بازار‌های داخلی اختصاص داده و از خانواده‌های ثروتمند و بانک‌های داخلی خواسته اند تا آن را بخرند؛ در حالی که حدود ۳ درصد از سهام‌ها به شرکتها، بانک‌ها و سرمایه گذاران خارجی در بازار‌های جهانی، عرضه می‌شود.

 

مسئولان سعودی تلاش می‌کنند تا برای جبران کسری بودجه خود، که نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار است، به نقدینگی دست یابند. سود سالیانه شرکت آرامکو، به ۵ میلیارد دلار می‌رسد و اقداماتی در دست انجام است تا این میزان در سال‌های پیش رو، افزایش یابد و سرمایه گذاران خارجی بیشتری در آن مشارکت داشته باشند.

 

براساس گزارش‌های اولیه، بورس‌های جهانی، بویژه بورس لندن، برای در اختیار داشتن سهام خارجی ارامکو، با یکدیگر رقابت می‌کنند و این امر می‌تواند موجب بروز اختلافاتی با ایالات متحده شود؛ چرا که ترامپ خواستار اعطای اولویت، به بورس نیویورک است.

 

به گزارش انتخاب،اما به نظر می‌رسد سران حکومت سعودی، بورس لندن را ترجیح می‌دهند، به این دلیل که از قانون جاستا، که می‌تواند منجر به بلوکه کردن اموال عربستان شود، هراس دارند.

 

طبعا این اقدام دولت عربستان، مخالفان و موافقانی دارد و اگر موافقان آن را کنار بگذاریم، باید گفت: مخالفان معتقدند که شرکت ارامکو، از ارکان اساسی و مهم ثروت مردم عربستان است و وارد کردن سرمایه گذاران خارجی در آن، به معنای شفاف سازی مطلق و اگاه شدن این طرف‌های خارجی از تمام راز‌های شرکت ارامکو و صنعت نفت عربستان است.

 

این تجربه، اهمیت سیاسی و اقتصادی زیادی دارد، که منحصر به عربستان نمی‌شود؛ بلکه تمام دولت‌های خلیج فارس و منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما پیش از صدور هر حکمی درباره آن، باید منتظر روز‌های اینده باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید