محمدرضا خباز: مخالفان ظریف به او حسادت می‌کنند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷
    کد خبر :639599
محمدرضا خباز: مخالفان ظریف به او حسادت می‌کنند

محمدرضا خباز گفت: آقای ظریف تا چه زمانی باید صبوری کند و پای سخنان بی‌اساس و بی‌سند یک عده بنشیند؟ در عین حال که بازهم تأکید می‌کنم آقای ظریف مجلس را به دلیل جلسه شورای عالی امنیت ملی ترک کرد اما اگر هم به نشانه اعتراض ترک می‌کرد، حق داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در روزهای اخیر بار دیگر مورد هجمه برخی نیروها قرار گرفت. ماجرا از این قرار است که او چندروز پیش برای پاسخ به پرسش به برخی نمایندگان در مجلس حاضر شد و در سخنرانی‌اش از پرسش‌های مکرر نمایندگان و احضارش به مجلس گلایه کرد؛ خاصه آنکه می‌گفت باید در جلسه شورای عالی امنیت ملی حاضر شوم و حق این بود اجاز می‌دادید به آن جلسه برسم اما ماجرا به اینجا ختم نشد و او بعد از پایان صحبت‌هایش و در شرایطی که نماینده پرسش‌کننده مشغول سخنرانی بود، جلسه را ترک کرد تا برخی نمایندگان از جمله مسعود پزشکیان که در آن لحظه مسئولیت اداره مجلس را برعهده داشت از ترک زودهنگام مجلس توسط ظریف ابراز دلخوری کردند. همین موضوع باعث شد که مخالفان دولت اقدام ظریف را بی‌احترامی به مجلس قلمداد کنند درحالی که مدافعان دولت می‌گویند او بی‌احترامی نکرده است و صرفا برای به موضع رسیدن به جلسه شورای عالی امنیت ملی مجلس را ترک کرده است.

 

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب باور دارد که برخی نیروها از حواشی اخیر مجلس سوءاستفاده کرده‌اند تا مانند گذشته به تخریب ظریف و در ابعاد کلان‌تر به تخریب دولت بپردازند. او درباره علت‌های مخالفت‌ها با ظریف به نامه‌نیوز گفت: «قبل از شروع سخن به‌عنوان فردی که از ابتدای انقلاب و حتی قبل از آن در جریان مسائل مهم سیاسی کشور بوده‌ام و 4دوره در مجلس حضور داشته‌ام و بعد از آن مسئولیت‌های متعدد اجرایی بر عهده داشته‌اتم، بینی و بین‌الله می‌گویم که وزیر خارجه‌ای به توانمندی و قدرت آقای ظریف ندیده‌ام. این سخن را بر اساس اعتقاد و باورم و نه بحث‌های سیاسی می‌گویم. در دوره وزارت آقای ظریف، جمهوری اسلامی در جریان توافق برجام توانست 6کشور قدرتمند جهان را متقاعد کند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند. آقای ظریف با تمام تجربه علمی و علمی به میدان آمد و توانست دست بالای جمهوری اسلامی ایران را به تمام دنیا نشان دهد. اگر کسانی هنوز بر طبل مخالفت با او و روش دیپلماتیک‌اش می‌کوبند یا حسادت می‌کنند که یک فرد توانا توانسته آبروی نظام را حفظ کند یا باتوجه به مخالفت‌هایی که از ابتدا با دولت آقای روحانی داشتند امروز هم نمی‌خواهند دستاورهای دولت را بپذیرند؛ از این‌رو به صورت مدام سعی می‌کنند در تمام وجوه دولت را ناکارآمد جلوه دهند. مخالفان دولت در این مدت سعی کردند که با طرح سوالات واهی در مجلس مدام آقای ظریف را به مجلس بکشانند تا او را از کار اصلی‌اش بازدارند و به نظر می‌رسد که یکی از اهداف آنها همین بود که وزیر خارجه را آن‌قدر در پیچ و خم راهروهای مجلس ببرند و بیاروند تا دیگر نتواند به کارهای اصلی بپردازند و مدام به پاسخ دادن به نمایندگان فکر کند».

 

این فعال سیاسی درباره ترک مجلس توسط ظریف و ناراحتی برخی از نمایندگان از این اقدام اظهار کرد: «آقای ظریف در جلسه اخیر مجلس به روشنی پاسخ پرسش مطروحه را داد اما وقتی باید می‌نشست تا نتیجه رأی‌گیری را استماع می‌کرد، مجلس را به دلیل جلسه شورای عالی امنیت ملی ترک کرد و تندروها همین موضوع را پرچم عثمان کردند و چندروز است که به او می‌تازند. تردید نکنید که آقای ظریف اهل برحرمتی نیست و تنها دلیل ترک جلسه رسیدن به جلسه شورای عالی امنیت ملی بود. به نظر من در مقابل نیروهایی که ادعا می‌کنند ظریف نسبت به مجلس بی‌احترامی کرده است باید گفت که اتفاقا این تندروها هستند که حیثیت مجلس دهم را زیر سوال برده‌اند زیرا هر روز از مجلس صداهای ناخوشایند سر می‌دهند. صبر انسان هم حدی دارد؛ آقای ظریف تا چه زمانی باید صبوری کند و پای سخنان بی‌اساس و بی‌سند یک عده بنشیند؛ به خصوص در شرایط فعلی که دولت باید در مدت باقی‌مانده به کارهایش برسد. در عین حال که بازهم تأکید می‌کنم که آقای ظریف به دلیل جلسه شورای امنیت ملی مجلس را ترک کرد اما اگر هم به نشانه اعتراض ترک می‌کرد، حق داشت. برخی نمایندگان به‌جای آنکه از چنین وزیری قدرانی کنند مدام او را سوال‌پیچ می‌کنند. من واقعا نمی‌دانم مخالفان آقای ظریف پیرو چه اندیشه‌ای هستند اگر برای آنها فرمایشات رهبر انقلاب فصل‌الخطاب است که ایشان بارها از آقای ظریف تعریف کرده‌اند. به یاد داریم که در مجلس نهم یک نماینده تندرو که در مجلس دهم هم رأی نیاورد آقای ظریف را خائن خطاب کرد. رهبر انقلاب بعد از آنکه چنین افرادی اینگونه صفات را به آقای ظریف نسبت می‌دادند، فرمودند که تیم دیپلماسی دولت فرزندان ما هستند. موضع رهبری در قبال آقای ظریف مشخص است و نیازی نیست بعضی از رهبری هم عبور کنند. اگر آمریکای عهدشکن با خوی استکباری‌اش زیر قولش زده است به آقای ظریف چه ارتباطی دارد؟ در مجموع من آقای ظریف را جزو موفق‌ترین وزرای تمام این 40سال می‌دانم و باید به او کمک کرد که در مدت باقی‌مانده از کار دولت به برنامه‌هایش برسد و آنها را با موفقیت به پایان برساند».

 

خباز در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که باتوجه به مقبولیتی که ظریف در میان مردم دارد، او را به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری ببینیم، گفت: «پیش از آنکه انتخابات 1400 مهم باشد اکنون انتخابات مجلس در پیش روی ماست و همه ما باید در دل مردم امید ایجاد کنیم تا شاهد انتخاباتی پرشور باشیم. همان کسانی که مخالفان سرسخت آقای ظریف هستند تمایل دارند که انتخابات مجلس حداقلی برگزار شود. آنها می‌خواهند با حمله به آقای ظریف و مجموعه دولت مردم را ناامید کنند تا در مشارکت پایین مردم بتوانند با یک رأی حداقلی به مجلس وارد شوند. اما مشخصا در پاسخ به پرسش شما باید بگویم که خیر؛ آقای ظریف نامزد ریاست‌جمهوری نمی‌شود. او قسم خورده است که کاندید ریاست‌جمهوری نشود و نمی‌شود زیرا منی که پشت او نماز هم می‌خوانم می‌دانم که از لحاظ اعتقادی او به قسم خود پایبند است. برخی آن‌قدر آقای ظریف را اذیت کرده‌اند که او فقط می‌خواهد هرچه سریع‌تر دولت به پایان برسد تا برود و به کارهای علمی‌اش بپردازد. تندروها عادت کرده‌اند که مردان توانا را از خاصیت بیندازند. بزرگ‌ترین درد برای یک انسان عالم مواجهه با انسان‌های جاهل است؛ همان وضعیتی که برای آقای ظریف پیش آمد. او چندسال است که درگیر افرادی است که فقط به دنبال مچ‌گیری و حاشیه‌سازی هستند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید