انتقاد لیلی گلستان از برخی گالری‌دار‌ها

    کد خبر :639167
انتقاد لیلی گلستان از برخی گالری‌دار‌ها

لی‌لی گلستان معتقد است: برخی فکر می‌کنند در گالری‌داری پول وجود دارد و درصدد تاسیس گالری بر می‌آیند. اما بعد متوجه می‌شوند چنین خبرهایی نیست و مجبور می‌شوند گالری را ببندند. درواقع بیشتر گالری‌ها نیز در نهایت تعطیل می‌شوند.

 

لی‌لی گلستان (گالری‌دار) از جمله اعضای هیات موسس انجمن صنفی نگارخانه‌داران استان تهران با اشاره به آنکه هنوز صنف گالری‌داران به صورت جدی کار خود را آغاز نکرده است، گفت: چند ماه است که اجازه کار به این صنف داده شده و باید تا یک سال صبر کنیم و ببینیم چه کارهایی باید انجام دهیم. انجمن صنفی هم مشغول انجام کارهای خود است. در این میان نباید فراموش کرد که ارائه مجوز به گالری‌داران برعهده صنف گالری‌داران نیست و از طریق وزارت ارشاد ارائه می‌شود.

 

او ادامه داد: با توجه به آنکه ارائه مجوز تاسیس گالری‌ در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بارها از مسئولان درخواست کرده‌ایم که به مکان، مجوز ندهند بلکه توجه داشته‌باشند که به چه کسی مجوز می‌دهند و فرد را در نظر بگیرند و بررسی کنند که چه کسی قرار است گالری را بچرخاند.

 

گلستان با تاکید برآنکه گالری‌دار باید دارای درک هنری باشد، تصریح کرد: اگر مجوز گالری به مساحت بزرگ یک گالری داده شود و گالری‌دار چیزی درباره فرهنگ و هنر نداند کار به جایی نخواهیم برد. ضمن آنکه طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که مجوزها بی رویه صادر شدند و امروزه با صدها گالری روبه رو هستیم که معتقدم جز تعداد اندکی از آنها که ممکن است حدود ۲۵ گالری شود، مابقی به درستی کار نمی‌کنند.

 

این گالری‌دار معتقد است: برخی فکر می‌کنند در گالری‌داری پول وجود دارد برای همین درصدد تاسیس گالری برمی‌آیند. اما بعد متوجه می‌شوند چنین خبرهایی نیست و مجبور می‌شوند گالری را ببندند. درواقع بیشتر گالری‌ها نیز در نهایت تعطیل می‌شوند و بیش از یک سال یا یک سال و نیم دوام نمی‌آورند. در دنیا عرف بر آن است که مجوز گالری به افرادی داده می‌شود که اطلاعات بسیار زیادی درباره هنر دارد. در اسپانیا، سوییس و فرانسه همه گالری‌داران خیلی خوب درباره هنر می‌دانند ولی در ایران اینگونه نیست.

 

او در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش تعداد گالری‌ها و گالری‌داران به دلیل واسطه قرار گرفتن گالری‌ها در حراجی‌های آثار هنری است، گفت: نه این امر سبب نشده. از قضا کار خوبی است که حراجی‌های آثار هنری از طریق گالری‌داران درصدد دریافت آثار هنری برمی‌آیند چراکه اینگونه می‌توان اصالت اثر هنری را تایید و به نوعی مشخص‌تر کرد. ضمن آنکه حراجی‌ها از هر گالری، اثر هنری برای فروش نمی‌گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید