تحلیل واشنگتن پست از گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران

    کد خبر :639029
تحلیل واشنگتن پست از گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران

واشنگتن پست در تحلیلی به چهارمین گام کاهش تعهدات هسته‌ای ایران پرداخت.

 

به نقل از واشنگتن پست، تنش‌های ایالات متحده و ایران روز دوشنبه افزایش یافت و تهران اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم را افزایش می‌دهد.

 

این تحولات ، همزمان با چهلمین سالگرد تصرف سفارت آمریکا به احتمال زیاد باعث تشدید بیشتر تنش خواهد شد زیرا دولت ترامپ تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کرده است.

 

کمپین فشار از زمان خروج توافق هسته‌ای دوران اوباما در سال گذشته، مهمترین استراتژی رئیس‌جمهور ترامپ بوده است. مقام‌‌های دولت می‌گویند که هدف اکنون فشار آوردن به رهبران ایران برای مذاکرات جدیدی است که نه تنها به فعالیت‌های هست‌ ای ایران بلکه برنامه‌های موشکی بالستیک و پشتیبانی از برخی نیروها در خاورمیانه نیز بپردازد.

 

کشورهای اروپایی ، ناامید به حفظ توافق هستند ایران می‌گوید در شرایط تحریم‌ها و اجرایی نشدن تعهدات برجامی اروپایی‌ها این کاهش تعهدات برجامی توجیه‌پذیر است.

 

به گزارش ایلنا ،هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، افزایش غنی‌سازی هسته‌ای تهران را غیرقابل قبول دانست و گفت که این کار توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار داده است و از ایران خواست که به تعهدات خود بازگردد.

 

مقام‌های ایرانی اظهار داشتند که هم اکنون ۶۰ سانتریفیوژ پیشرفته غنی‌سازی IR-۶ ، در حال کار هستند. این رقم دو برابر تعداد مجاز در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

 

مقام‌ها ایرانی بارها تاکید کردند که فعالیت هسته‌ای آنها کاملاً صلح آمیز است ، اما تحلیلگران می‌گویند غنی‌سازی پیشرفته برای تولید برق یا تحقیقات پزشکی غیرنظامی ضروری نیست.

 

این کاهش تعهدات هسته‌ای با سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و تظاهرات گسترده در ایران همزمان شد که بار دیگر مردم ایران عصبانیت خود را نسبت به آمریکا نشان دادند. از سوی دیگر دو روز گذشته آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. اکنون به نظر می‌رسد اتفاقات کنونی تنش‌ها را در منطقه بالا برده است و پیش بینی آینده و نجات برجام را سخت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید