آرامکو سومین شرکت نفتی پُردرآمد دنیا

    کد خبر :638572

طبق آمارها در سال ۲۰۱۸ شرکت دولتی آرامکو متعلق به عربستان سعودی با درآمد ۳۵۶ میلیارد دلار سالانه در رده سومین شرکت پُردرآمد نفتی دنیا قرار دارد.

 

در روزهای اخیر با شروع ماراتون نفس‌گیر عرضه سهام دولتی آرامکو در بورس عربستان، حساسیت‌ها نسبت به درآمدزایی و سودآوری این شرکت بالا رفته است.

 

در این میان طبق آمار ارائه شده از سوی استتیستا، در میان 10 شرکت برتر فعال در حوزه نفت و گاز دنیا، آرامکوی عربستان با درآمد سالانه بالغ بر 356 میلیارد دلار، در رده سوم قرار دارد. البته در ابتدای این جدول شرکت سینوپک چین با درامد سالانه حدود 420 میلیارد دلار قرار گرفته است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین،همچنین شرکت بریتانیایی رویال شل نیز با کسب درآمد سالانه 388 میلیارد دلار یک رتبه بالاتر از آرامکوی عربستان قرار دارد. البته در نگاه کلی شرکت های حاضر در بورس نیویورک، سود خالص سال گذشته ارامکو با مجموع درآمد خالص شرکت های اپل، آلفابت، جی پی مورگان، سامسونگ، شل و اکسون موبیل برابری می کند که این موضوع بسیار قابل توجه خواهد بود.

 

گفتنی است طبق اطلاعیه عرضه اولیه آرامکو، قرار است 75 میلیارد دلار از سود 111 میلیارد دلاری این غول نفتی، بعنوان سود نقدی سهام میان سهامداران تقسیم شود. اما باوجود افت قیمت نفت، تحلیل‌گران نسبت به ساخت مجدد این سود خالص برای سال های آتی مشکوک هستند و این موضوع سبب شده تا ارزش 2 تریلیون دلاری آرامکو تا حدی زیر سوال برود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید