در این سرای بی‌کسی، کسی به در نمی‌زند!

سامانه جنجالی اصلاح‌طلبان در انتخابات/ موافقان و مخالفان «سرا» چه می‌گویند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ۳:۵۰
    کد خبر :638198

گروه سیاسی بازتاب: شورایعالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان کشور کلیات طرح «سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان» موسوم به «سرا» را تصویب کردند.

 

شورایعالی سیاست‌گذاری اعلام کرد: «این شیوه‌ شفاف و دموکراتیک انتخاب نامزدها فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم در برآمدن نامزدها را می‌کاهد، به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی افزایی کمک می‌کند، به شناسایی و برآمدن نامزدهای شایسته‌ و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد، اقتضای دموکراتیزسیون در سطح احزاب و جریان‌های سیاسی است و ارتباط میان یک جریان سیاسی با بدنه‌ اعضا و حامیانش را تقویت می‌کند و مشارکت اعضای یک جریان سیاسی را به نحوی معنادار در فرآیند انتخاب نامزدها جلب می‌کند.»

 

آذر منصوری، دبیر شورایعالی اصلاح‌طلبان درباره سرا گفت: «در سرا همه‌ فعالان اصلاح‌طلب کشور با معرفی احزاب و اعضای عضو شورایعالی سیاست‌گذاری در چندلایه به عضویت درمی‌آیند و در یک رای‌سنجی شفاف و دموکراتیک از میان نامزدهای واجد شرایط، فهرست نامزدهای اصلاح‌طلبان را در تهران و مراکز استان‌ها انتخاب می‌کنند.

 

 

برای نامزدی در این رای‌سنجی هر نامزد باید یا حمایت پنج درصد اصلاح‌طلبان عضو سامانه در هر حوزه‌ انتخابیه را جلب کند یا موردحمایت حداقل یک‌سوم اعضای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آن استان قرار بگیرد.»

 

توییت‌های کرباسچی در نقد سرا

غلامحسین کرباسچی – دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران – در نقد سرا چنین توییت‌هایی منتشر می‌کند:

 

 

«واگذاری تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی:

آنچه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رأی دادن می‌بخشد، نتیجه رأی دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرایی و مناسک گرایی سیاسی چه برای حکومت چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر آمدی اصلاحات باشیم…»

 

«اعلام واگذاری انتخاب لیست اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی: بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین! چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟!»

 

نقد توییت‌های جنجالی کرباسچی توسط جلایی پور

 

محمدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در نقد توییت‌های کرباسچی می‌نویسد:

 

جناب‌ آقای کرباسچی! آنچه شما شکل‌گرایی و مناسک گرایی می‌خوانید نامش “دموکراسی” و “شفافیت” است. اصلاح‌طلبان اگر نهادهای خودشان را شفاف و دموکراتیک نکنند، صداقت و جدیتشان در شفاف و دموکراتیک کردن نهادهای حکمرانی هم باور نخواهد شد.

 

دموکراسی بیراهه نیست و در کنار عدالت، دال مرکزیِ اصلاح‌طلبی است. بگذریم از این‌که تجربه‌ی ده‌ها ساله‌ی احزاب و جریان‌های سیاسی دموکراتیک در جهان نشان داده که کاراترین راه انتخاب نامزدهای یک حزب/جبهه‌ی سیاسی همین مشارکت شفاف و دموکراتیک همه اعضای آن جریان است.

 

اندک سالاری، چه در حکومت و چه در جریان‌های سیاسی، نه به توسعه عادلانه و پایدار و متوازن و دموکراتیک می‌انجامد و نه ازقضا چندان کارا است. حتی اقتدارگرایان و رهبران نظامی و حکومت‌های پادشاهی و اندک سالار هم شعار کارایی می‌دهند.

 

فرق اصلاح‌طلبان با آن‌ها این است که توسعه‌ای را می‌خواهند که با دموکراسی و عدالت جمع شود. هسته‌ی دموکراسی هم “نمایندگی” و “مشارکت” است و هر دو مستلزم استفاده از نوعی رای‌سنجی مقدماتی است که با مشارکت معنادار اعضای یک جریان به برآمدن نامزدهایی بیانجامد که آن‌ها را بهتر نمایندگی کنند.

 

جناب آقای کرباسچی! ازقضا لازمه دموکراتیک شدن شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شکل‌گیری چنین سامانه‌ای از کل فعالان اصلاح‌طلب کشور است.

 

اگر چنین سامانه‌ای نباشد، نه می‌توان اعضای حقیقی شورایعالی را دموکراتیک انتخاب کرد و نه به احزاب متناسب با وزن اجتماعی‌شان حق رأی داد.

 

طرح “سرا” این ظرفیت را دارد که همه فعالان اصلاح‌طلب کشور را با معرفی همه‌ احزاب و چهره‌ها و فعالان اصلاح‌طلب کشور، بدون سهمیه، جذب کند.

 

اگر کارگزاران صادقانه دغدغه دموکراتیک شدن شورایعالی را دارد بهتر است به‌جای مقاومت در برابر دموکراتیک ‌و شفاف‌تر شدن انتخاب نامزدها و فشار برای محدودتر شدن عضویت در “سرا”، برای بازتر شدن عضویت در آن رایزنی کند.

 

 

حمله مجدد کارگزارانی‌ها به سرا

 

روزنامه سازندگی – ارگان حزب کارگزاران سازندگی – نیز با انتشار سخنان غلامحسین کرباسچی، عبدالله مؤمنی و پررنگ‌ کردن اسامی احزاب مخالف “سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا)”، به مصوبه شورایعالی اصلاح‌طلبان حمله می‌کند.

 

محمد قوچانی، نایب‌رئیس کمیته سیاسی کارگزاران، هم در اینستاگرام خود نوشت: «شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، ساختاری دموکراتیک نیست که بر اساس آن بتوان ساختاری دموکراتیک بر مبنای آن، تعریف کرد.»

 

سرا به سؤال اصلی جواب نمی‌دهد

 

مجید یونسیان – روزنامه‌نگار پیشکسوت و تحلیلگر سیاسی – درباره «سرا» می‌نویسد:

 

برخی از عقلای اصلاحات پس از مدت‌ها، طرحی با نام “سرا” ارائه کردند که البته نسبت به گذشته یک گام به جلوست: اما همچنان این سؤال باقی است که این طرح چه مشکلی را حل می‌کند؟

 

صورت‌مسئله نشان می‌دهد که طرح “سرا” در پاسخ به اشکالی است که سال‌ها به نحوه انتخاب نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان وجود داشت.

 

تاکنون عده‌ای نخبه یا ریش‌سفید، یا صاحب قدرت و نفوذ می‌نشستند و گروهی را برمی‌گزیدند که انتقادهای زیادی را مجبور بودند به جان بخرند.

 

اما حالا همان‌ها قصد دارند به‌جای اینکه در اتاق‌های دربسته بنشینند و لیست انتخاباتی بدهند؛ می‌خواهند به شیوه‌ای دموکراتیک، شفاف و علنی، همان انتخاب‌ها را از طریق حامیان، همفکران و دوستان خود انجام دهند.

 

بدین ترتیب، هم از زیر فشار انتقادات خلاص می‌شوند و هم مسئولیت عملکرد بعدی منتخبان را به دیگران و صدالبته مردم و بدنه اصلاحات حواله می‌دهند.

 

اگر نخواهیم به‌مثابه برخی کسانی که با عینک بدبینی این طرح را “فریب‌کارانه” دانسته‌اند، به موضوع نگاه کنیم که نمی‌کنیم؛ ولی درعین‌حال، نمی‌توان این طرح را گام مناسبی برای حل مشکلی دانست که سال‌ها اصلاح‌طلبان را از مردم و بدنه اجتماعی خود دور کرده است.

 

مسئله این است که این عقلای قوم فکر می‌کنند مشکل، صرفاً “نحوه گزینش افراد برای انتخابات” است. درست است؛ نحوه گزینش مهم است؛ اما مهم‌تر از آن چرایی گزینش‌ها و همچنین، بی‌توجهی به پرسش “درستی یا نادرستی انتخابات در پیشبرد اصلاحات” است.

 

اگر اصلاح‌طلبان نتوانند برای این سؤال پاسخ متقنی بیابند؛ چنین طرح‌هایی فقط به درد کسانی می‌خورد که همانند گذشته همه دغدغه‌شان رسیدن به مناصب قدرت و پست‌های نان‌وآب‌دار است.

 

در این “سرا”ی بی‌کسی، کسی به در نمی‌زند!

 

علیرضا کفایی – تحلیلگر سیاسی- نیز معتقد است شورایعالی اصلاحات از قبل تصمیم گرفته و بنا را بر شرکت در انتخابات پیش‌رو به‌ هر شکل ممکن گذاشته‌اند و اول نتیجه‌ای که می‌توان گرفت، این است که سازوکار فعلی انتخابات را با نواقصی که دارد، پذیرفته‌اند!

 

او در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: شورایعالی سیاست‌گذاری اگر ادعای دموکراتیک بودن دارد، بهتر آن بود:

 

۱. قبل از آنکه خود را ملزم به شرکت در انتخابات نمایند و همه هم‌و‌غم خود را بر روی حضور در انتخابات متمرکز کنند؛ سازوکاری را تربیت می‌دادند تا از طریق بدنه اصلاحات به حاکمیت گوشزد کنند که به هر قیمتی و تا وقتی کف خواسته‌ها برآورده نشده، حاضر به شرکت در انتخابات نیستند. نه اینکه از حداقل‌هایی که خود آن‌ها هم تاکنون مطرح می‌کردند، به‌سادگی عبور کنند و بدنه را در وضعیتی از تصمیم‌گیری‌های غلط قرار دهند.

 

۲. وقتی خود انتخابات ازنظر شکلی و قانونی و روندی که در آن برای احراز صلاحیت نامزدها طی می‌شود، غیر دموکراتیک و در مواردی نقض حق رأی سالم است؛ چگونه ادعا می‌کنند که “سرا” شیوه‌ای دموکراتیک دارد؟

 

۳. گیریم “سرا” دموکراتیک هم عمل کند و روندی مبتنی بر مشی اصلاح‌طلبانه داشته باشد و نمونه‌ای از پردازش‌های مبتنی بر دموکراسی را به نمایش گذارد، شورایعالی سیاست‌گذاری چگونه می‌توانند خود را توجیه کنند که با چنین روشی در تائید یک روش ناسالم انتخاباتی و با تأکیدی که شورای نگهبان بر نظارت‌ استصوابی دارد؛ گام برمی‌دارند؟ آیا این روش به ادعای آن‌ها دموکراتیک و سالم، مهر تائید بر روند انتخابات غیر دموکراتیک و ناسالم نیست؟

 

۴. شورایعالی پاسخ دهد با نظارت استصوابی و فتنه‌گر خواندن‌های مداوم و حمایت‌های خاص از یک جریان خاص و پایان نیافتن حصر و… و نارضایتی مردم و معیشت اقشار گوناگون جامعه و دستگیری‌های قضایی و فضای امنیتی و… چطور کنار آمده‌اند؟

 

هرچه می‌خواهید بکنید، این “سرا” در به روی کسی باز نمی‌کند و چه می‌توان گفت الا اینکه:

در این “سرای” بی‌کسی، کسی به در نمی‌زند

به دشت پر ملال ما پرنده پر نمی‌زند

 

هیچ اصلاح‌طلبی از این سامانه جا نمی‌ماند

 

مهدی شیرزاد، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، با خبرگزاری ایرنا درباره سرا گفتگو می‌کند. اهم سخنان او به شرح زیر است:

 

 

ایده و طرح “سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا)”، از سوی جوانانی که سابقه فعالیت در ستادها و کمپین‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته را داشتند؛ ساخته‌وپرداخته شد.

 

با بررسی این طرح، اشکالات و ایرادات آن توسط صاحب‌نظران مختلف دیده و اصلاح شد. یکی از نکات بسیار مهم در فرآیند تصویب این است که ما شاهد یک همکاری بین نسلی بر سر این پروژه بودیم. عده‌ای از جوانان ایده‌ای را با افراد آب‌دیده و کهنه‌کار سیاسی مطرح کردند که مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت. این نوآوری صورت گرفت و طی یک فرآیند گفت‌وگو، اشکالات کار تا حد زیادی دیده و برطرف شد.

 

درباره برخی انتقادها از شکلی و مناسکی بودن این طرح، باید گفت: سعی می‌کنم با یک مثال این انتقاد را پاسخ دهم؛ یکی از مهم‌ترین واحدهای درسی که دانشجویان علم حقوق در دوره کارشناسی پاس می‌کنند، آیین دادرسی است که چیزی جز تشریفات حقوقی نیست و بر مبنای آیین دادرسی لزوماً عدالت برقرار نمی‌شود؛ اما از بدیهیات علم حقوق این است که این تشریفات دادرسی و آیین دادرسی نحوه ابلاغ حکم، احضار متهم و موارد دیگر که کاملاً فرمی و شکلی است، رعایت شود و این موضوع در تحقق عدالت تأثیر کاملاً مستقیم دارد.

 

بخش بزرگی از انتقادات به شورایعالی سیاست‌گذاری درباره نحوه لیست بندی نامزدهای شورای اسلامی شهر و روستاست. درباره سازوکار رسیدن به لیست و نحوه بستن آن؛ طرح سرا تلاش می‌کند تا حد ممکن این سازوکار شفاف و به‌دوراز رانت‌خواهی‌ها و سهم‌خواهی‌ها و کشمکش‌های سیاسی درون‌جبهه‌ای باشد تا اعضای بیشتری از بدنه جمعیت اصلاحات بتوانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

 

پیش‌بینی شده افرادی که تمایل به نامزدی دارند، مجبور باشند از رهگذر احزاب نامزدی خود را اعلام کنند و تلاش بر این است که نقش احزاب پررنگ‌تر شود.

 

داوطلبان ملزم به ارتباط با احزاب خواهند بود و باید از طریق چند حزب بعنوان نامزد در این سامانه مطرح شوند، یا باید درصدی از اعضای این سامانه به طور مثال ۵ درصد، آن فرد یا دو سوم از اعضای حقیقی شورایعالی او را تایید کنند تا آن فرد بتواند داوطلب انتخابات باشد.

 

انتهای پیام/#

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. هادی گفت:

    با سلام : همقندر میدانم دولت دوازدهم تا ۲ الی ۳ ماه دیگر بیشتر دوام نمیاورد .
    و بزودی باید کرسی ریاست را تحویل دهد .

  2. بازنشسته گفت:

    بسمه تعالی- بنظر میرسد،اگرحقوق بازنشستگان کشوری طبق قانون خدمات کشوری هماهنگ نشود،بازنشستگان همراه اولاد ونوه ها پای صندوقهای رای (اعم ازاصلاح طلبان،اصولگراهاو…) حاضر نخواهند شد،وعده های برنامه ریزان دولت تدبیروامیدباید تااسفندماه سال جاری عملی شود،اگربازنشستگان را درمقابل آمریکابه مقاومت دعوت میکنند، بایدمقاومت را ازخودشان (بااخذحداقل حقوق) شروع نمایند. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید