در قطار چه‌طور با دیگران رفتار کنیم؟

    کد خبر :637979

قطار یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدار­ترین وسایل نقلیه عمومی است که در سراسر دنیا به‌دلیل ایجاد احساس امنیت و اطمینان خاطر در مسافران از محبوبیت زیادی برخوردار است. در قطار، عده‌ای از افراد در یک بازه زمانی مشخص چندساعته تا چندروزه با یکدیگر همسفر می‌شوند. بنابراین باید با آداب معاشرت و نحوه رفتار با همسفر خود در قطار آشنا باشیم تا بتوانیم از سفر در کنار آنان لذت برده و مشکلی برای خود و دیگران ایجاد نکنیم.

 

به‌دلیل اهمیت این موضوع، قصد داریم تا در این مقاله نکاتی درباره چگونگی رفتار با دیگران و رعایت حقوق سایر مسافران در طول سفر با قطار را پیشنهاد دهیم. امیدواریم همزمان با تهیه بلیط قطار علی ‌بابا این مطلب را مطالعه کرده و از نکات آن بهره‌مند شوید.

 

به حریم شخصی همسفرتان احترام بگذارید

 

 

شما ممکن است در طول سفرتان با قطار در یک کوپه با افراد ناشناسی همسفر باشید. افراد بسیاری علاقه دارند تا برای جلوگیری از سررفتن حوصله‌شان، سر صحبت را با همسفران خود باز کنند که فکر خوبی است و تعامل و هم‌صحبتی با دیگران بخشی از لذت سفر با قطار محسوب می‌شود. اما باید دقت کنید تا وارد حریم شخصی افراد نشوید و در مورد مسائل خصوصی آن‌ها پرس‌وجو و اظهار نظر نکنید. همچنین اگر دیدید افراد داخل کوپه در حال استراحت بوده یا مشغول مطالعه و انجام کاری هستند یا حتی مایلند خلوت خود را داشته باشند باید به خواسته آن‌ها احترام گذاشته و آنان را وادار به صحبت و معاشرت نکنید. آن‌ها نیز نیاز دارند تا به شیوه خود از سفرشان لذت ببرند. همچنین از بلند صحبت کردن و سروصدای زیاد که ممکن است برای مسافران کوپه‌های مجاور، مزاحمت ایجاد کند بپرهیزید.

 

نکات بهداشتی را رعایت کنید

 

رعایت نکات بهداشتی در قطار مانند هرمکان عمومی دیگری لازم است. اگر غذای (غذای قطار) خود را در داخل کوپه میل می‌کنید زباله‌های حاصل را در داخل سطل زباله ریخته و از ریختن آن‌ها روی زمین و آلوده کردن محیط کوپه و واگن که سبب آزار و اذیت مسافران می‌شود خودداری کنید. همچنین به خاطر داشته باشید از آنجا که در هنگام خواب، کفش‌های خود را درمی‌آورید باید از تمیز بودن جوراب و پاهای‌تان اطمینان حاصل کنید تا باعث آزار دیگر افراد نشوید. پیشنهاد می‌شود یک بسته دستمال کاغذی نیز همراه خود داشته باشید تا در صورت عطسه و آب‌ریزش بینی از آن استفاده کرده و موجب ناراحتی و اذیت همسفران‌تان نشوید.

 

سرویس‌های بهداشتی قطار متعلق به عموم مسافران است

 

در هر واگن قطار دو سرویس بهداشتی وجود دارد که در ابتدا و انتهای آن واقع شده است. علامت سبزرنگی که در بالای ورودی و خروجی واگن‌ها وجود دارد نشان می‌دهد که سرویس بهداشتی خالی است و علامت قرمز نیز نشان‌دهنده اشغال بودن آن است. البته فراموش نکنید که تمام درهای سرویس‌های بهداشتی قطار، در زمان توقف در ایستگاه‌ها بسته می‌شوند و باید دقت کنید که در هنگام توقف از آن‌ها استفاده نکنید. باید به خاطر داشته باشید که استفاده از سرویس بهداشتی قطار حق تمام مسافران است و علاوه بر اینکه تلاش می‌کنید تا مدت زمان کمتری آن را اشغال کنید بلکه بهتر است در زمان مشاهده علامت قرمز از ایستادن پشت در سرویس بهداشتی و درزدن‌های مکرر خودداری کرده و در راهرو منتظر بمانید تا علامت سبز را مشاهده کنید.

 

فضای دیگران را در کوپه تنگ نکنید

 

کوپه‌های قطار، فضای کوچکی دارند و شما باید این فضای کوچک را در طول سفر با چند نفر دیگر سهیم شوید. بنابراین باید دقت کنید تا با پراکنده کردن وسایل خود در اطراف، فضای همسفران خود را تنگ نکرده و سبب آزار و اذیت آن‌ها نشوید. یکی از نکاتی که مسافران باید رعایت کنند این است که با دراز کردن بیش از اندازه پاهای خود موجب ناراحتی فرد مقابل خود نشوند. همچنین بهتر است چمدان‌ها و کیف‌های بزرگ را در فضای مخصوصی در بالای کوپه که به این منظور تعبیه شده است قرار دهید تا مسیر رفت‌وآمد همسفران خود را در کوپه نبندید. در هنگام خرید بلیط قطار علی ‌بابا می‌توانید کوپه‌های 4 نفره تا 6 نفره یا حتی کوپه دربست انتخاب کنید.

 

با همسفران خود هماهنگ باشید

 

 

برای اینکه تمام افراد داخل کوپه بتوانند از سفر خود لذت ببرند باید نیازها و زمان‌بندی‌های یکدیگر را درک کرده و با هم هماهنگ باشند. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید تخت بالای سرتان را باز کرده و بخوابید باید ببینید آیا زمان خواب برای بقیه همسفران‌تان نیز فرا رسیده است یا نه. اگر عادت به دیر خوابیدن دارید باید بدانید که سروصدای شما و چراغی که روشن کرده‌اید می‌تواند خواب همسفران‌تان را مختل کند. همچنین به خاطر داشته باشید که برای استفاده از امکانات داخل کوپه نظیر پریزهای برق، فلاسک چای، وسایل پذیرایی و سایر امکانات با یکدیگر هماهنگ باشید و بدانید که استفاده از این امکانات به‌طور برابر حق همه مسافران داخل کوپه است. در هنگام تهیه بلیط قطار به این امکانات اشاره می‌شود.

 

در پایان یادآور می‌شویم که برای تجربه یک سفر لذت‌بخش و فراموش نشدنی بهتر است با همسفران خود مهربان باشید و در صورت نیاز به یکدیگر کمک کنید. به افراد سالمند و بیماری که توانایی بالا رفتن از نردبان را ندارند اجازه دهید تا در تخت‌های پایینی استراحت کنند و در کل، شرایطی را فراهم کنید که پس از اتمام سفر، خاطراتی شیرین کسب کرده و دوستانی جدید به دست آورید و سفرهای دوستانه با قطار را ادامه دهید. با این اوصاف بلیط قطار را با علاقه و تمایل بیشتری خواهید خرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید