اعلام جزئیات ثبت‌نام« آرزوهای شهروندان تهرانی»

    کد خبر :637962
اعلام جزئیات ثبت‌نام آرزوهای شهروندان تهرانی

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از آغاز ثبت‌نام آرزوهای شهروندان تهران و تحقق آن ظرف مدت ۴۵ روز تا ۲ ماه خبر داد.

 

کمپین “آرزوهای تهران” روز گذشته با حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران و برخی از مدیران شهری رونمایی شد.

 

نژادبهرام به عنوان طراح این کمپین گفت: یکی از جدی‌ترین مسائلی که در شهر تهران و به صورت کلی در مدیریت شهری وجود داشت، کمبود مشارکت و یا محدودیت مشارکت شهروندان در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های شهری بود. مشارکت یک فرصت بی‌نظیر است که می‌تواند ظرفیت‌های شهر را ارتقا دهد و امکان توسعه شهری را برای مدیریت شهری فراهم کند. مبنای شکل‌گیری مشارکت اعتماد است. این اعتماد متقابل مابین شهروندان و مدیریت شهری منجر به مشارکت و توسعه مشارکت شهروندان در سطح شهر می‌شود. باید احساس تعلق شهروندان به شهر ارتقا پیدا کند و این محقق نخواهد شد مگر اینکه خود در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.

 

وی افزود: از آن‌جایی که فاوا یک بستر را در قالب سایت «با هم» فراهم کرده بود تصمیم گرفته شد تا انجام این کار به فاوا سپرده شود. فکر کردیم می‌شود تعادلی بین باهم و کمپین برقرار کرد و از سویی نیز «با هم» را رشد داد و عمومی‌تر کرد. چون این خواسته‌ی فاوا هم بود و وجود کمپن می‌توانست این ظرفیت را برای بیشتر دیده شدن و شناخته شدن «با هم» نیز فراهم کند. در ادامه این مسیر بود که معاونت اجتماعی، مرکز مطالعات شهری و مرکز ارتباطات و امور بین الملل و شهرداری منطقه 6 به ما پیوستند. یکی از امتیازهای این کمپین در این است که در اختیار یک سازمان یا معاونت نیست. تلاش شد تا در راستای یکپارچکی و همگرایی مدیریتی همه ظرفیت‌ها را در کنار یکدیگر قرار بدهیم. حدود 2 ماه است که دبیرخانه‌ کمپین فعال شده است.

 

وی همچنین درباره‌ ساز و کار و روند دریافت و اعلام آرزوها اضافه کرد: آرزوها در سایت ثبت می‌شوند و در هر محله نسبت به ساختار آن طراحی شده است؛ آرزوها شرایطی هم دارند. نباید شخصی باشند و باید در ارتباط با محله باشد. در قالب همسایگی بگنجد و قابل اجرا باشد. پس از اعلام نیز قابلیت ارزشگذاری از سوی کاربران وجود دارد. به این ترتیب که می‌توانند به آرزوهای اعلام شده نمره بدهند. هر آرزو که بتواند نمره بالایی به دست بیاورد انتخاب می‌شود تا شهرداری منطقه 6 آن آرزو را ظرف 45 روز تا 2 ماه برآورده کند. با برآورده شدن آرزوها پیوندهای این کمپین و شهروندان تقویت خواهد شد. نکته جدی در این میان، با توجه به رشد ارتباطات و تلاش مدیریت شهری در راستای شهر هوشمند، مبنای ثبت، اعلام و برآورده کردن آن‌ها در سطح فضای مجازی اتفاق می‌افتد.گروه هدف این کمپین جوانان و نوجوانان هستند. به نظر ما آن‌ها آینده محلات و شهر را می‌سازند. چه بهتر که از همین امروز نسبت به مدیریت و تصمیم‌سازی شهرشان به مشارکت برسند.

 

به گزارش تسنیم؛عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران هم‌چنین درباره شروع کمپین از محله یوسف‌آباد نیز این‌گونه توضیح داد: انتخاب یوسف‌آباد مبتنی بر یکی از ضرورت‌های ما و شورا در این سال‌ها بود. فکر می‌کنیم آن‌چه که می‌تواند شهر را به سمت توسعه ببرد و پیوستگی‌ها و علایق و میزان مشارکت را ارتقا ببخشد، «محله‌محوری» است. اما از آن‌جا که تعریف محله نسبت به گذشته تغییر کرده است، تعریف محله‌محوری هم دستخوش تغییر شده است. بسیاری از محله‌ها هم‌چنان میزان علاقه و پیوستگی‌های همسایگی را در خود حفظ و تقویت کرده است. برخی محله‌ها در این مسئله چندان موفق نبوده‌اند و برخی نیز محله‌های کاملا جدید هستند. چه بسا هرکدام از برج‌های بلند در این شهر با ساکنان پرشمارش خود یک محله شده باشد. چون یکی زوایای اصلی محله در منافع مشترک ساکنین حاضر در آن مجموعه است که به روی محیط زیست آن‌ها و ارزش سکونت‌شان تاثیرگذار است. ارزش سکونت برای ساکنین محله، یک هویت و مبنا برای حفظ آن است. یکی از محله‌هایی که هنوز توانسته ارزش‌های محلگی و همسایگی خود را حفظ کند محله یوسف‌آباد است. با توجه به ابراز علاقه منطقه 6 و ساختار این محله قرار شد تا یوسف‌آباد را به عنوان پایلوت انتخاب کنیم و کمپین را از آن‌جا آغاز کنیم و در این مرحله‌ی آزمایشی امیدواریم که نقاط ضعف و قوت آن را استخراج کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید