هیچ اتاق عملی به دلیل نبود دارو تعطیل نمی‌‌شود

    کد خبر :637840

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ذخیره دارویی کشور تا تیرسال آینده مناسب خواهد بود و هیچ اتاق عملی به دلیل کمبود دارو تعطیل نمی‌شود.

 

سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت ضمن تبریک روز دانش‌آموز و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: نمایندگان مجلس نقش بسزایی در تهیه و تصویب طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت داشتند که از آنها تشکر می‌کنم.

 

وی ادامه داد: زمانی که من در سازمان برنامه و بودجه بودم مسئول تدوین این طرح شده بودم که در آن زمان نیز تمام همکاران ما تلاش‌های بسزایی برای تحقق این هدف انجام دادند.

 

نمکی با بیان اینکه در روزهایی که کمبود منابع با کمبود عاطفه‌ها آمیخته است همواره سعی کرده‌ام گلایه نکنم و تمام تلاش خود را برای استفاده بهینه از منابع موجود به کار گیرم.

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: در سال‌های پس از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای قابل توجهی در کشور بودیم اما در عرصه نظام سلامت دستاوردهای ما به مراتب بیشتر از سایر حوزه‌ها بوده است.

 

وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های مراقبت بهداشت اولیه در کشور توضیح داد: این زیرساخت‌ها به همت تمام همکاران ما پس از انقلاب اسلامی فراهم شده است و در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای شرق مدیترانه که چندی پیش در ایران برگزار شد تمام حاضرین به موفقیت‌های ایران اذعان داشتند.

 

نمکی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید این طرح را یکی از اقدامات اساسی در نظام سلامت پس از ا نقلاب اسلامی دانست و افزود: برای اولین‌بار شاهد افزایش 3 درصدی سهم نظام سلامت از GDP بودیم که توجه به نقاط کمتر برخوردار و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از جمله دستاوردهای این طرح است.

 

وی خاطرنشان کرد: کاهش پرداختی از جیب مردم و پوشش همگانی بیمه‌ای از دیگر اقدامات مثبت بوده است اگرچه دارای نقصان‌هایی بود اما کار بزرگی انجام شد.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از اقدامات موثر پوشش اجباری بیمه همگانی است اظهار داشت: در این راستا 25 کشور که بیمه اختیاری را اجرایی کرده بودند بررسی کردیم اما مشاهده کردیم که نتایج موفقی بدست نیاورده اند و برای ما روشن شد که که کشورهایی که در آنها پوشش اجباری بیمه‌ای انجام شده و حق سرانه از افراد برخوردار دریافت می‌شود موفق‌تر هستند.

 

نمکی ادامه داد: ما باید حق بیمه را از جوانان دریافت کنیم و برای سالمندان خرج کنیم این هزینه باید در زمان سلامت دریافت شود تا در زمان بیماری به مردم خدمت ارائه شود ما باید از افراد برخوردار هزینه‌ها را دریافت کنیم و صرف افراد کمتر برخوردار کنیم تا از این طریق بتونیم 8 میلیون نفری که خارج از بیمه هستند را تحت پوشش قرار دهیم و در کنار این تکالیف باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که چگونه عمل کنیم که با هزینه های سنگین و بی‌مورد مواجه نشویم.

 

وی با بیان اینکه نپرداختن به بحث اقتصاد سلامت باعث آسیب می‌شود توضیح داد: در راستای کاهش هزینه‌ها اولین اقدام ما استقرار پرونده الکترونیک سلامت بود سپس پس از آن به موضوع پزشک خانواده سیستم ارجاع و تدوین راهنماهای بالینی توجه داشتیم که با لطف خداوند و پیگیری‌های مستمر توانستیم پرونده الکترونیک سلامت را مستقر و رونمایی کنیم هرند عده‌ای به ما می‌گفتند که برای انجام این کار چندین سال زمان لازم است اما ما توانستیم ظرف مدت 4 ماه به این گام مثبت دست یابیم.

 

نمکی با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت ریل‌گذاری در راستای اجرای راهنماهای بالینی و پزشکی خانواده است اظهار داشت: این موضوع انقلاب الکترونیک در زمینه خدمت‌رسانی در نظام سلامت بود.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه در هیچکدام از کشورهای دنیا بیماران خودشان نمی‌توانند نوع خدمت دریافتی مانند ام‌آر‌ای را انتخاب کنند یا به مراتب اقدام به انجام این کار کنند گفت: اجرای راهنماهای بالینی علاوه بر کاهش هزینه‌ها منجر به حفظ سلامت بیماران می‌شود. در حال حاضر برای حدود 600 خدمت دستورالعمل نوشته شده و برای نوشتن دستورالعمل برای 600 خدمت دیگر در دستور کار قرار دارد.

 

وی با اشاره به سهم 1.2 درصدی دارو از GDP کشور گفت: در کشورهای پیشرفته این رقم به 0.6 می‌رسد و ما برای رسیدن به این عدد باید از داروهای تولید داخل حمایت کنیم.

 

نمکی افزود: سال گذشته 3 درصد از داروهای وارداتی 30 درصد منابع بازار داخلی را بلعیده است و برای 97 درصد داروی تولید داخل حدود 600 میلیون دلار ارز هزینه شده است این در حالی است که ما 1.400 میلیون دلار صرف آن سه درصد کرده‌ایم و می‌توانیم با حمایت از تولید داخل سهم بازار خارجی را کاهش دهیم.

 

وزیر بهداشت با اشاره به ایجاد قرارگاه در سازمان غذا و دارو گفت: روزی که وزارتخانه را تحویل گرفتم براساس گزارش‌هایی که به من می‌‌رسید موجودی برخی از داروهای ما بین 15 روز تا یک ماه بود اما در حال حاضر تا تیرماه تمام خطوط داروسازی کشور فعالیت خواهند کرد و هیچ اتاق عملی نیست که به دلیل کمبود دارو به تعطیلی کشیده شود و از ذخیره دارویی مناسبی برخوردار هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید