گزارش جدید بانک جهانی چه می‌گوید؟

چرا محیط کسب‌وکار در عربستان بهتر از ایران شده است؟

    کد خبر :637584

گروه اقتصادی بازتاب: در تازه‌ترین گزارش سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار در اقتصادهای جهان، رتبه ایران یک پله بهتر شده اما عربستان سعودی بالاترین نمره را در بهبود رتبه به دست آورده است. جز عربستان، رتبه کشورهای اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت، چین، هند و نیجریه بیشترین میزان بهبود را داشته‌اند.

 

عربستان سعودی در سال 2016 نود و ششمین کشور ازنظر سهولت کسب‌وکار بود اما امسال خود را به رتبه 62 رسانده و در حال حاضر ارزان‌ترین و ازنظر سهولت سومین کشور برای انتقال سند مالکیت به خریدار به شمار می‌رود.

 

بنگاه‌ها در این کشور می‌توانند ظرف 35 روز انشعاب برق دریافت کنند که این زمان در مقایسه با سال 2018 نصف شده است. دولت عربستان یک پایگاه آنلاین یک مرحله‌ای ایجاد کرده که از طریق آن کارآفرینان می‌توانند بسیاری از چرخه‌های ضروری برای راه‌اندازی کسب‌وکار را دور بزنند به‌جای آنکه میان چندین وزارتخانه و اداره برای امور تجارت، کارگری، بیمه اجتماعی و مالیات سرگردان باشند.

 

در همه کشورها، زمینه‌ برای ساده‌سازی یا تسریع در مقررات و قوانین وجود دارد و سیاست‌گذاران در همه جای دنیا تلاش می‌کنند تا کارها آسان‌تر انجام گیرد و کارآفرینی شکوفا شود. اقتصادهایی که در شاخص‌های انجام کار موفق هستند از سطح بالاتری از فعالیت‌های کارآفرینی بهره‌مند می‌شوند. این مسئله به‌نوبه خود باعث ایجاد اشتغال بیشتر برای مردم و درآمد بیشتر برای دولت می‌شود. علاوه بر این، تجربه نشان داده، هرکجا فرآیندهای نظارتی سنگین و طاقت‌فرساست، وسوسه متوسل شدن به فساد برای انجام کارها بیشتر می‌شود.

 

گزارش کسب‌وکار جهانی بیشتر روی بخش‌های کلیدی تعامل میان دولت و کارآفرینان متمرکزشده است، جایی که سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران می‌توانند به‌منظور تسهیل کسب‌وکار مردم به‌صورت مستقیم روی دستورالعمل‌ها تأثیرگذار باشند. متأسفانه این تعامل در کشور ما هیچ‌گاه شکل نگرفته است.

 

رشد اقتصاد و کسب و کار ایران

 

در گزارش جدید سهولت کسب‌وکار (Doing business) رتبه ایران فقط یک پله بهبود پیداکرده و ما تقریباً در انتهای جدول قرار داریم اما هیچ‌کس ناراحت و دل‌زده نشده است. این در حالی است که کوچک‌ترین تغییر در جدول رقابت‌های لالیگا یا لیگ برتر انگلیس، حال چند میلیون جوان ایرانی را دگرگون می‌کند.

 

تغییرات جزئی در جایگاه تیم ملی، در رده‌بندی فیفا انتشار هزاران تحلیل و نظر را به دنبال دارد. قلیان کشیدن دو بازیکن یا رانندگی پرخطر دو بازیکن دیگر تا مدت‌ها تیتر اول رسانه‌های ورزشی می‌شود. ده‌ها رسانه ورزشی داریم که کوچک‌ترین تحرکات در میادین فوتبال را رصد می‌کنند و چند میلیون علاقه‌مند که هیچ حرکتی را ازنظر دور نمی‌دارند و من در عجبم که چرا تغییرات در مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی، خمی به ابروی آن‌ها نمی‌اندازد.

 

ظرف روزهای گذشته درحالی‌که رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا به تخریب هم مشغول بودند و درحالی‌که سیاستمداران باز هم حاضر نشدند نقش خود را در وضع موجود بپذیرند، هفدهمین گزارش بانک‌جهانی درباره سهولت کسب‌وکار منتشر شد.

 

چند روز پیش که «روح الله زم دستگیر شد» یا شاید همان روز که «علی علیپور نتوانست پنالتی پرسپولیس را به گل تبدیل کند» یا شاید روزی که «تلویزیون علیه مهدی بازرگان فیلمی پخش کرد» جایگاه ایران در هفدهمین گزارش سهولت کسب و کار بانک جهانی فقط یک پله بهتر شد اما جز یکی دو روزنامه اقتصادی و چند سایت و چند کانال تلگرامی، کسی زحمت تجزیه و تحلیل گزارش را نکشید.

 

گزارش جدید بانک جهانی می‌خواهد بگوید کسب‌وکار در ایران به نسبت بقیه کشورها چقدر سخت است و چه با چه موانعی مواجه است. ما اصلا کشور خوبی برای کسب‌وکار نیستیم. حتی در میان کشورهای بحران زده منطقه خاورمیانه هم رتبه خوبی نداریم. ایران در رتبه‌بندی امسال با قرار گرفتن در رتبه دوازدهم منطقه منا، پایین‌تر از کشورهایی نظیر امارات، ترکیه و بحرین قرار گرفته و تنها از کشورهایی نظیر مصر، لبنان، عراق، سوریه و یمن وضعیت بهتری دارد.

 

جایگاه فعلی باید برای مسوولان اقتصادی کشور خجالت آور باشد. به خصوص در شرایطی که عربستان بهترین نمره را از آن خود کرده است.

 

محسن جلال‌پور

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علی گفت:

    سوالی از ادمین محترم دارم :
    این قسمت “پیام شما” که زیر اخبار گذاشته اید جنبه تزئینی دارد؟ چون من زیر خبرهای مختلف را چک کردم, هیچ کامنتی وجود ندارد. اینجا سه امکان پیش می آید: ۱- کسی خبرهای شما را نمی خواند. ۲- خبرها را می خوانند ولی هیچکس کامنت نمی گذارد (حالا یا به دلیل عدم اعتماد به شما و یا دلایل دیگر) ۳- خبرها را می خوانند و کامنت هم می گذارند ولی شما هیچ نظری را درج نمی کنید. (به هر دلیلی) .
    هر کدام از سه حالت فوق که باشد, بهتر است این بخش را حذف کنید چون خیلی آبرومندتر است. اشکالی هم ندارد خیلی از سایتها همچین بخشی ندارند. با احترام

دیدگاهتان را بنویسید