هنر در سبد خرید خانواده‌ها نیست

    کد خبر :63649

احسان کتابچی مدیر گالری احسان می‌گوید تلاش‌های زیادی برای اینکه خرید اثر هنری در فرهنگ خرید مردم قرار بگیرد شده، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

احسان کتابچی از برگزاری دو نمایشگاه سالانه تا پایان سال ۹۶ در گالری احسان به مدیریت وی خبر داد و در این باره به خبرنگار مهر گفت: ما امسال مهرماه دومین سالانه عکاسی و دی ماه اولین سالانه نقاشی را در گالری احسان برگزار می کنیم که به زودی فراخوان آن به صورت عمومی اعلام می شود.

وی با بیان اینکه موضوع سالانه عکاسی همانند سال قبل «نگاه من از دریچه درخت است» با مضمون اجتماعی خواهد بود درباره موضوع سالانه نقاشی بیان کرد: هنوز موضوع این سالانه را مشخص نکرده ایم اما آنچه مشخص است این که آثار کوچک را پذیرش می کنیم؛ آثاری که حداکثر ابعاد آن ۶۰ در ۷۰ یا نهایت ۱۰۰ در ۷۰ باشد.

این گالری دار همچنین درباره برگزاری یک سالانه در شعبه ایتالیای گالری احسان نیز گفت: ما تیرماه نمایشگاهی با همکاری سازمان اکو به مناسب روز جهانی موزه برگزار کردیم که تصمیم داریم این همکاری را ادامه دهیم و در 6 ماهه دوم سال در شعبه ایتالیا نیز یک سالانه با همان رویکرد زمین و روز جهانی موزه برگزار کنیم.

کتابچی درباره هدف برگزاری نمایشگاه سالانه نیز بیان کرد: برخی گالری ها مانند گالری گلستان نمایشگاه های سالانه برگزار می کنند و یا چند گالری نمایشگاه تابلوهای کوچک را برگزار می کنند. به نظر می رسد در حال حاضر از حراجی ها و بازارچه های هنری استقبال بیشتری می شود تا نمایشگاه های انفرادی و حتی گروهی که در گالری ها برپا می شود و رویکرد افراد و گالری ها به برپایی نمایشگاه انفرادی کم شده است. در نمایشگاه گروهی هم سختی کار در این است که هماهنگ کردن تعدادی هنرمند که تکنیک و سوژه و ابعاد کارشان به یکدیگر بخورد و به عبارت دیگر خصوصیات مشترکی داشته باشند، سخت است.

وی ادامه داد: در سالانه امکان دیده شدن آثار همه هنرمندان حتی هنرمندانی که نمایشگاه انفرادی نداشته اند نیز مهیاست.

مدیر گالری احسان درباره تعطیلات تابستانی بسیاری از گالری های پایتخت اظهار کرد: گالری ما یکی از گالری های فعال تهران است و هر ماه ۴ نمایشگاه برگزار می کنیم البته در طول سال ماه رمضان را تعطیل هستیم و یک هفته اول ماه محرم را تعطیل می کنیم اما در برگزاری نمایشگاه هم رویکردمان را روی تکنیک و حوزه خاصی در عرصه هنرهای تجسمی نمی بندیم و برایمان این مهم است که آثار از دو مرحله داوری که داریم عبور کنند. این روزها افتتاحیه ها خلوت تر شده است و شاید دلیل کم رونقی گالری ها هم همین باشد.

سختی اداره کردن شعبه خارج از کشور گالری

کتابچی همچنین درباره تعطیلی شعبه برون مرزی برخی از گالری ها یا از رونق افتادن آن نیز گفت: اداره کردن یک گالری بسیار سخت است. من به هر کس که بعد از مدتی از این وادی برود حق می دهم. متناوب اداره کردن گالری خارج از کشور بسیار سخت است مثلا اگر تابلوها بدون مشکل برای نمایش از کشور خارج شوند و به فروش بروند بازگرداندن ارز به کشور بسیار سخت است. مشکل دیگر این است که عموم هنرمندها دوست دارند همراه آثارشان به خارج از کشور بروند و این روزها گرفتن دعوت نامه و گذاشتن ضمانت نامه برای برگشت افراد بسیار سخت شده است.

مدیر گالری احسان بیان کرد: ما سه سال است شعبه ایتالیا را افتتاح کردیم و یکی از دلایلی که این گالری دائم فعال است این است که ما با یک بنیاد فرهنگی که همراه هم هیات موسس این گالری هستیم همکاری می کنیم و زمانی که ما به مشکلی برای برپایی نمایشگاه بخوریم آنها از میان هنرمندان اروپایی یا آسیایی نمایشگاهی برگزار می کنند و گالری تعطیل نیست.

کتابچی که رفت و آمد زیادی به ایتالیا دارد و با فرهنگ و هنر این کشور آشنایی دارد درباره سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به موزه ماکسی ایتالیا که منتفی شد نیز گفت: رفتن آثار گنجینه به خارج از کشور خوب است اما شاید بهتر باشد ابتدا جایی غیر از ایتالیا و موزه ماکسی انتخاب می شد. ایتالیایی ها به خوبی با هنر و فرهنگ ایران آشنا هستند. ضمن اینکه در ایتالیا و در آکادمی فلورانس ما دانشجوهای ایرانی زیادی می شناسیم. غیر از گالری احسان گالری های دیگری هم در زمینه شناساندن هنر ایران فعال هستند.

این گالری دار در پایان درباره شرایط این روزهای اقتصاد گالری داری اظهار کرد: احساسم این است که ما در دوره ای هستیم که این حرفه از نظر اقتصادی دوران خوبی را سپری نمی کند. از آخرین سالی که اداره کل هنرهای تجسمی اکسپوی تجسمی را برگزار کرد تلاش شد تا قوانینی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود که چرخه اقتصادی هنر رونق بگیرد. تلاش برای تصویب قانون خرید یک درصدی ادارات و دستگاه های دولتی از محل بودجه عمرانی شان از این جمله کارها بود اما متاسفانه این حمایت ها صورت نگرفت و هنرهای تجسمی عملا جز اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد حامی دیگری برایش تعریف نشده است. تلاش های زیادی شد تا آثار هنری در سبد خانواده ها قرار بگیرد اما این اتفاق هم نیفتاد برای همین ما با گالری هایی رو به رو هستیم که زود به این چرخه وارد و زود هم خارج می شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید