جوانان ایران نقشه چینی‌ها را بر آب دادند

  • ورزشی
  • شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ۹:۰۴
    کد خبر :636290

پانزدهمین دوره رقابتهای ووشو قهرمانی جهانی در حالی با قهرمانی تیم ملی ایران در بخش ساندا به پایان رسید که تالوکارها نیز ثابت کردند که توانایی کسب مدال در میدان جهانی را دارند.

 

این دوره از مسابقات به مدت چهار روز و با حضور ووشوکارانی از ۱۰۲ کشور به میزبانی چن در شهر شانگهای برگزار شد. چینی ها که دو سال قبل در کازان، قافیه را به سانداکاران ایران باخته بودند، با انتخاب شانگهای با آن پیشینه هزار ساله در ورزشهای رزمی بخصوص ووشو از یک سو و بسیج تمام امکانات مادی و معنوی تلاش زیادی داشتند تا حداقل در خانه شاهد اتفاقات کازان نباشند.

 

تیم ملی ایران با شرایط متفاوتی نسب به دوره قبلی رقابتهای جهانی راهی شانگهای شد. ترکیب تیم در هر دو بخش ساندا و تالو تغییر پیدا کرده بود و با اعتماد به جوانان تیمی متحول شده وارد جام پانزدهم شد. نفراتی که اولین بار میدان جهانی را تجربه می کردند و همین موضوع تردیدهایی را در کسب نتایج مطلوب و نه تکرار قهرمانی قبل از اعزام به وجود آورده بود. تردیدهایی که رگه هایی از آن به خوبی در لابلای سخنان رئیس فدراسیون و اعضای کادر فنی شنیده می شد.

 

به گزارش مهر،بعد از پایان مسابقات و ثبت بهترین نتیجه ووشو ایران در رقابتهای جهانی، مشخص شد که مسئولان فدراسیون در گفتگوهای خود بار روانی ناشی از قهرمانی دوره قبل را از روی تیم برداشتند و جوانان با آتیه ووشو ایران با خودباوری بالا به دیدار رقبای خود رفته و موفق به کسب نتیجه ای در خور توجه و شایسته شدند.

 

تیمی که اردوی خارجی و میدان تدارکاتی نداشت و با استفاده از تجربیات مربیان داخلی نتایج بسیار خوبی را در شانگهای برای ورزش ایران ثبت کرد. اینکه تیم هشت نفره ساندا موفق به کسب هشت مدال طلا شد، بدون شک یک اتفاق کم نظیر در ورزش ایران است که شاید تا سالها قابل تکرار نباشد. نکته مهمتر آنکه سانداکاران ما در دو وزن با ارائه مبارزاتی فنی و سطح بالا برابر رقبایی از چین در نیمه نهایی و نهایی موفق پیروز شده و به نشان طلا دست پیدا کردند.اوج کار سانداکاران نیز پیروزی خورشیدی جوان در اولین تجربه بین المللی خود نمایشی از بلوغ فنی ووشو ایران را در برابر چشمان تماشاگران متعب چینی و کارشناسان حاضر در سالن در مبارزه با رقیب چینی به تصویر کشید.

 

در این بین نباید از نقش تاثیرگذار حسین اوجاقی در تیم ملی به سادگی گذشت. مرد با تجربه ووشو ایران که در ۲۰ سال گذشته همواره در مسابقات جهانی و آسیایی تیم ملی را همراهی کرده به خوبی تجربیات خود را به تک تک نفرات تیم ملی منتقل کرده و ثمره آن روند رو به رشدی است که ووشو ایران در این سالها طی کرده و علی نژاد نیز به خوبی بخش فنی تیم را در اختیار وی قرار داده است.

 

اما تیم ملی ووشو که در هر دوره رقابتهای جهانی با انتقاد به نتایج تالو مواجه می شد، در این دوره با کسب ۴ مدال طلا، نقره و برنز نشان داد که برنامه های زیرساختی که از سالها قبل در این بخش آغاز کرده به خوبی به بار نشسته و تالوکاران ایرانی اتفاقا با مربی جوانی به نام فرشاد عربی که خود عنوان دار جهانی است و سالها با مربیان چینی کار کرده، به این مهم دست پیدا کرده است. البته در بخش تالو، رقابتهای جهانی از معضلی به نام «تالوکارچینی» رنج می برد. یعنی چینی های تالوکار بدون داشتن گذرنامه و یا تغییر تابعیت برای دو کشور هنگ کنگ و ماکائو روی تالوفیلد رقابتهای جهانی می روند.

 

در بخش تالو چینی ها با هشت نماینده، هشت مدال طلا کسب کردند. هنگ کنگ ۵ مدال طلا، اندونزی سه و ماکائو هم ۲ طلا بدست آوردند. کشورهای صاحب نامی چون کره جنوبی و چین تایپه هم مانند ایران یک طلا به خود اختصاص دادند. سه طلای هنگ کنگی ها و یا دو طلای ماکائو نتیجه تلاش تالوکاران چینی بود و این موضوع که سایر کشورها را در کسب مدال با مشکل مواجه می کند باید مورد بازبینی مسئولان فدراسیون جهانی قرار بگیرد. در فرم «چانگ چوان» زهرا کیانی در حالی به نشان برنز دست یافت که تالوکار چینی در ترکیب ماکائو به نشان نقره رسید. و یا اگر نبود تالوکار چینی تیم ماکائو در فرم «جین شو»، کیانی می توانست مدال برنز را بدست آورد. هانیه رجبی هم در فرم «نن گوئن» می توانست به جای مدال نقره، طلا بگیرد، ولی نفر اول این فرم هم یک چینی بود که در تیم هنگ کنگ حضور داشت.

 

به هر حال در تالو کشورهای قدرتمندی چون فیلیپین، میانمار ویتنام و یا ژاپن توفیقی در کسب مدال طلا نداشتند.اما در تیم ایران جوانی ۱۸ ساله نمایش خیره کننده ای داشت و ثابت کرد که تالو ایران هم توانایی کسب مدال جهانی آن هم از نوع زرین آن را دارند. نتایج درخشان ووشو در میدان سخت و پراهمیت شانگهای نشان داد که مربیان ایرانی، شاگردان خود را به خوبی مهیای حضور در میدان جهانی کردند تا جائیکه بهترین نتیجه تاریخ تالو ایران رقم خورد.

 

ووشو ایران در پانزدهمین دوره رقابتهای جهانی توسط الهه و شهربانو منصوریان، مریم هاشمی،محمد علی مجیری، عرفان آهنگریان، علی خورشیدی یوسف صبری، محسن محمد سیفی، میلاد عارفی مقام ۹ مدال طلا، هانیه رجبی دو مدال نقره، زهرا کیانی هم یک برنز برای تیم ووشو ایران در این دوره از مسابقات کسب کردند و با توجه به اینکه ووشو یکی از مدال آوران ترین رشته ها در بازیهای آسیایی است و با نمره عالی که در شانگهای گرفت، توجه ویژه مسئولان را طلب می کند تا از هم اکنون برای بازیهای ۲۰۲۲ «هانگژو» بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید