بلیت‌های کاغذیِ کاخ گلستان جمع‌آوری شد

    کد خبر :63438

بعد از موزه ملی و دو کاخ موزه سعدآباد و نیاوران، بلیت‌های کاغذی کاخ گلستان با راه‌اندازی گیت بلیت الکترونیک، از این مجموعه‌ی تاریخی نیز خداحافظی کردند.

مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به ایسنا گفت: با راه‌اندازی گیت بلیت‌الکترونیک در ورودی کاخ گلستان، از این به بعد گردشگران راحت‌تر می‌توانند بلیت‌ تهیه کنند و هر گردشگر بر اساس تعداد موزه‌هایی که قصد بازدید دارد بلیت خود را شارژ می‌کند.

وی افزود: در هر کدام از موزه‌های کاخ دستگاه کارت‌خوان گذاشته شده و گردشگران در هنگام ورود به هر کدام از این بناهای تاریخی به جای ارائه‌ی بلیت‌ کاغذی، می‌توانند بلیت‌ الکترونیکی خود را روی آن قرار دهند و مبلغ موردنظر کسر شود.

او ادامه داد: در مراحل بعدی قرار است خدمات بیشتری از طریق خریداری بلیت الکترونیکی برای بازدیدکنندگان فراهم شود.

کارت بلیت الکترونیک متعلق به کاخ گلستان

به گزارش ایسنا، این اتفاق در حالی به تازگی رخ می‌دهد که در دولت گذشته و زمان حمید بقائی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در هفته میراث فرهنگی اعلام کرده بود، در نخستین قدم تبدیل بلیت کاغذی به الکترونیک کمتر از یک هفته بعد آغاز می‌شود، این اتفاق آن‌قدر به تاخیر افتاد تا با گذشت بیش از ۵ پنج سال، بالاخره کارت بلیت الکترونیکی به کاخ گلستان پا گذاشت.

هرچند یحیی رحمتی، مدیر وقت اداره‌کل موزه‌ها در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آبان سال ۹۱ به ایسنا اعلام کرده بود: اداره‌کل امور موزه‌ها با تقلید از بلیت مترو و اتوبوس‌های BRT در شهر تهران، قصد دارد بلیت موزه‌ها را به‌صورت الکترونیکی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد.

در آن زمان وی با اشاره به بازدید حدود ۲۰میلیون و ۵۰۰هزار نفر از موزه‌های کشور در سال گذشته (۱۳۹۰)، گفت: این رقم براساس فروش بلیت‌ها و مجوزهای صادرشده به‌دست آمده و به‌عنوان یک پتانسیل برای ما محسوب می‌شود؛ ولی برای به‌دست آوردن یک آمار کامل از میزان بازدیدها از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی، بلیت الکترونیکی موزه‌ها طراحی شد تا این نیاز برآورده شود.

پس از آن در طول چند سال گذشته و در دولت جدید، کاخ موزه‌های سعدآباد، نیاوران و موزه‌ی ملی ایران در نخستین قدم یعنی راه‌اندازی گیت الکترونیک از کاخ گلستان جلو افتادند، البته نوع بلیت آن‌ها در قالب بلیت کاغذی و به صورت بارکد استفاده می‌شود، اما این اتفاق  در کاخ گلستان از همان نخستین قدم در قالب کارت بلیت الکترونیک است.

براین اساس استان‌هایی مانند فارس نیز از همین امسال تصمیم به اجرائی کردن پروژه‌ی بلیت الکترونیکی گرفته‌اند. ۲۸ تیر امسال جمشید معینی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری فارس از اجرای طرح فروش الکترونیکی بلیت سه مکان شاخص تاریخی فرهنگی فارس تا پایان امسال در مجموعه‌های حافظیه، سعدیه و ارگ کریمخانی در شیراز و به شکل پایلوت خبر داد.

به اعتقاد او استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای تسریع در امور روزمره باعث بالا رفتن ضریب امنیت صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی می‌شود و  کنترل هر چه بهتر فرایند فروش بلیت برای اخذ آمارهای دقیق و هدفمند و برنامه ریزی بهتر، جلوگیری از مفسده‌های احتمالی و … از دیگر مزایای فروش الکترونیکی بلیت اماکن تاریخی فرهنگی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید