لزوم سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور

    کد خبر :634323

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه کشور ما دو برابر متوسط جهانی با افزایش دما مواجه است، بر لزوم سازگاری با تغییرات اقلیمی در کشور تاکید کرد.

 

صادق ضیاییان ضمن اشاره به تغییر اقلیم در ایران و افزایش گرما گفت: باتوجه به اینکه طبیعت کشور ما خشک و نیمه خشک است، افزایش دما منجر به افزایش تبخیر و تعرق می‌شود و این به معنای از دست دادن آب کشور است. از طرفی دیگر طی ۵۰ سال اخیر تعداد سال‌های خشک ما در کشور از نظر بارش بیشتر از ترسالی‌ها بوده است، همچنین سناریوهای اقلیمی نشان می‌دهد که در دهه‌های آینده تعداد سالهای خشک ما بیشتر خواهد شد.

 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه اقلیم یک کشور یا منطقه شامل سال‌های خشک و سال‌های تر است، اظهار کرد: برای مثال می‌توان بخشی از آنچه که در بهار امسال در ایران اتفاق افتاد را به تغییر اقلیم نسبت دهیم. تغییر اقلیم علاوه بر گرم شدن دمای کره زمین تبعاتی را به دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بارش‌های سیل آسا، امواج گرمایی و امواج سرمایی اشاره کرد.

 

ضیاییان که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد افزود: دانشمندان طی تحقیقات جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که مناطقی مانند کشور ما دو برابر متوسط جهانی با افزایش دما مواجه هستند بنابراین باید بتوانیم خود را با اقلیم آینده سازگار کنیم.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه رضا ارجمندی – عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان محیط زیست ایران – با بیان اینکه تغییر اقلیم با گذشت زمان رخ داده است، تصریح کرد: خشکسالی و کمبود بارندگی از جمله تاثیرات تغییر اقلیم است. کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و به همین دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی برای ما محسوس‌تر است.

 

به گفته ارجمندی در حال حاضر میزان آمادگی ما برای سازگاری با تغییرات اقلیمی محسوس نیست و لازم است که آحاد مردم در جریان جزئیات این تغییرات قرار گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید