مرگ بغدادی چیزی را برای ترامپ عوض نمیکند

    کد خبر :634101

به دنبال چند هفته اتفاقات وحشتناک در واشنگتن دونالد ترامپ شدیدا نیاز به خبرهای خوب داشت. دیپلمات های آمریکایی در مورد تصمیم وی مبنی بر خودداری از کمک های نظامی به اوکراین شهادت شوک آور داده اند و دموکرات ها را به استیضاح وی ترغیب می کنند. جمهوریخواهان تصمیم وی برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را به باد انتقاد گرفتند. و ترامپ مجبور شد برنامه خود برای میزبانی اجلاس G7 در یکی از تفریگاه های خصوصی خود را بیخیال شود.

 

سرانجام رئیس جمهور آمریکا با مرگ ابوبکر البغدادی رهبر داعش در پی عملیات نظامی نیروهای ایالات متحده به خبر خوبی که میخواست رسید. و البته که شانس خود را برای افتخار کردن در این مورد از دست نداد. بر خلاف لحن آرام و فروتن باراک اوباما بعد از مرگ بن لادن، ترامپ در یك كنفرانس مطبوعاتی طولانی روز یكشنبه در مورد مرگ بغدادی با الحنی مغرور و الفاظی پرطمطراق سخن گفت.

 

ترامپ گفت که رهبر تروریست ها “مانند سگ” و “یک بزدل” کشته شد. وی گفت: “ارازلی که تلاش سختی برای مرعوب ساختن دیگران کرده بود، آخرین لحظه های عمر خود را در ترس، اضطراب و وحشت کامل از تعقیب نیروهای آمریکایی سپری کرد. او در تمام مسیر راه فرار خود مشغول گریه و زاری و لابه بود.”

 

کشته شدن بزرگترین تروریست تحت تعقیب جهان احتمالاً یکی از دستاوردهای اساسی ترامپ در اولین دوره ریاست جمهوری اش – در کنار اقتصاد قوی آمریکا و موفقیت وی در تسخیر دادگاهها با قضات محافظه کار – است. در حالی که سربازان آمریکایی برای نابودی بغدادی جان خود را به خطر انداختند، ترامپ مستحق کسب اعتبار برای مجوز دادن به این ماموریت است – دقیقاً همانگونه که اوباما برای دستگیری بن لادن مجوز عملیات داد. اگر این عملیات به درستی پیش نمیرفت، به همین ترتیب ترامپ باید مقصر شناخته می شد. از نظر سیاس داخلی، مرگ البغدادی به عنوان سوپاپی برای تسکین فشار بر ترامپ عمل می کند.

 

این اتفاق به هوادارانش، از جمله مدافعان تمام وقتش در فاکس نیوز، نکته مثبتی برای گفتگو می دهد. این رویداد جمهوری خواهان را پشت سر وی می آورد و نشان می دهد که علیرغم تمام رسوایی های ترامپ، او هنوز هم می تواند کارهای مهمی انجام دهد.

 

فقط کافی است نگاهی بیاندازید به تغییر لحن لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه که رهبری حملات به ترامپ برای خروج نیروها از سوریه را بر عهده داشت و او را متهم به این کرد که بیشرمانه کردها را در منطقه به حال خود رها کرده است.

 

گراهام روز یکشنبه توئیت کرد: “کاری که رئیس جمهور ترامپ شب گذشته انجام داد یک تصمیم دشوار بود. موفقیت این تصمیمات هرگز از پیش تعیین نشده است”. ترامپ همچنین ممکن است در نظرسنجی ها شاهد افزایش محبوبیت خود شود: درصد محبوبیت و تایید اوباما پس از مرگ بن لادن از 46 به 52 درصد افزایش یافت.

 

اما بعید است این رویداد در بلند مدت محبوبیت عمومی او را تقویت کند یا چشم انداز انتخاب مجدد وی را تغییر دهد. فقط دو ماه پس از مرگ بن لادن، میزان محبوبیت و تأیید اوباما دقیقاً برگشت به همان نقطه قبلی. و قطعا بن لادن در ذهن مردم آمریکا چهره ای به یاد ماندنی تر و رعب آورتر از البغدادی بود.

 

قانون آهنین دوره ترامپ این است که برداشت های عمومی از اوبدون توجه به پیروزی ها و فجایعی که رغم زده، شکل میگیرد. میزان محبوبیت و تایید وی بدون نزول و صعودی مشابه در محبوبیت روسای جمهور گذشته، بین 38 تا 42 درصد در نوسان است. اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها تصور ذهنی خود در مورد ترامپ را از پیش ساخته اند.

 

کشته شدن البغدادی منتقدان ترامپ که شخصیت او را مناسب ریاست جمهوری نمیدانند، متقاعد نخواهد کرد. در واقع، کنفرانس مطبوعاتی پر آب و تاب وی فقط باعث تقویت این نکته شد که چرا منتقدان از او نفرت دارند. و البته که ترامپ یک دستگاه خبری سازی است: تنها طی همین چند روز، یک فاجعه دیگر فوران خواهد کرد، و باعث می شود که مرگ البغدادی مانند اتفاقی در تاریخ باستان به نظر برسد. رئیس جمهور تحت فشار از این لحظه مرخصی و استراحت لذت می برد، اما این لحظه چیزی رابرای او عوض نمیکند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید