ماجرای معافیت مالیاتی که در بودجه لحاظ می‌شود اما مودیان پیگیر آن نیستند

    کد خبر :633904

معافیت مالیات عمکلرد اشخاص حقیقی همه ساله در قانون بودجه لحاظ می‌شود اما به نظر می‌رسد بسیاری از صاحبان کسب و کار معمولا اطلاعی از آن ندارند.

 

در تبصره 6 قانون بودجه معمولا در کنار بحث معافیت مالیاتی حقوق به موضوع معافیت مالیات بر عمکلرد اشخاص حقیقی نیز پرداخته میشود که معمولا این بخش مورد توجه رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. در فصل بودجه یکی از اخباری که به شدت در رسانه‌ها و مجلس شورای اسلامی در مورد آن بحث می‌شود موضوع معافیت مالیات حقوق است که بعد از تعیین سطح آن مالیاتی از 10 تا 20 درصد برای حقوق بگیران وضع می‌شود.

اما در ادامه تبصره 6 لایحه و قانون بودجه موضوع معافیت مالیات اشخاص حقیقی ذکر می‌شود، برای سال 98 درحالی این سقف 21 میلیون و 600 هزار تومان درج شده که معمولا توجه چندانی به آن نمی‌شود. در واقع هر شخص حقیقی به عنوان مودی سازمان مالیاتی کشور از این معافیت قانونی برخوردار است و با توجه به این معافیت بسیاری از صنوف کشور که از درامدهای پایین تری برخوردار هستند می‌توانند با ارائه اظهارنامه جز مودیانی قرار گیرند که در صف فرار مالیاتی قرار نگرفته و دچار مشکلات مالیات علی الراس که مدتهاست وعده حذف آن داده شده نشوند.

 

به گزارش تسنیم،در ادامه جدول تعیین مالیات بعد از کسر معافیت مذکور قابل مشاهده است. بر اساس ماده 131 قانن مالیاتهای مستقیم، تا درامد 50 ملیون تومان مشمول مالیات سالیانه 15 درصد خواهد بود. با توجه به معافیت 21 میلیون تومانی عملا در سقف درآمد 50 میلیون تومان مالیاتی، مالیات با پایه درامدی 29 میلیون تومان محاسبه خواهد شد. در واقع اگر شخصی نزدیک به 50 میلیون تومان درامد داشته باشد با توجه به معافیت مذکور در تبصره 6 و ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم نزدیک به 4 میلیون تومان مالیات پرداخت خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید