چرا نفت ایران در بورس طرفدار ندارد؟

    کد خبر :633405

در حالی که فروش نفت ایران حتی در بورس انرژی با مشکل جدی مواجه شده است و مسئولان تحریم را علت اصلی این مشکلات می‌دانند اما فرآورده‌های نفتی به دلیل قیمت‌گذاری مناسب بدون مشکل در بورس به فروش می‌رسد.

 

طبق آخرین آمار سایت اوپک تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی (او‌ت) حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز بوده است. اگر میزان مصرف داخلی ایران حدود ۱.۷ تا ۱.۹ میلیون بشکه در روز باشد، این آمارها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در هر روز رسیده است.

 

 

به گزارش فارس،مسئولان دولتی و مقامات وزارت نفت دلیل اصلی کاهش فروش نفت ایران را تحریم‌ها می‌دانند و معتقدند که فروش نفت در بورس و خارج از بورس تفاوت چندانی با هم ندارد زیرا نفت ایران در شرایط تحریم امکان فروخته شدن ندارد. عرضه نفت در بورس ایران از آبان ماه ۹۷ و دقیقا همزمان با اجرای تحریم‌های نفتی امریکا برای مقابله با این تحریم‌ها آغاز شد. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که نفت ایران در بورس، باز هم بدون مشتری باقی بماند زیرا تا قبل از این‌که بورس نفت ایران راه‌اندازی شود، دسترسی به نفت ایران بسیار دشوار بود و برای خرید آن باید به اصطلاح هفت خوان رستم طی می‌شد اما واقعا گیر کار کجاست که حتی در بورس هم نفت بدون مشتری باقی می‌ماند؟

 

عامل معاملات موفق فرآورده‌های نفتی در بورس

 

از سوی دیگر شاهد عرضه ‌موفق فرآورده‌های نفتی در بورس هستیم. اوایل آبان ماه، علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نامه‌ای به سیدعلی حسینی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران، برنامه هفتگی عرضه فرآورده‌های نفتی در این بازار متشکل و شفاف را اعلام کرده است. در هفته آخر شهریورماه ۵۰ هزار تن نفت گاز(گازوئیل) ۷هزار ppm با نرخ پایه ۴۴۵ دلار برای هر تن معامله شد. این رقم نسبت به نرخ ذکر شده در نشریه پلتس دارای تخفیف ۱۰۰ دلاری در هر تن و تخفیف ۱۵ دلاری در هر بشکه بود. بنزین هم با تخفیف مناسب با نرخ پایه ۵۶۰ دلار برای هرتن در بورس انرژی عرضه شد و با موفقیت معامله صورت پذیرفت و این نرخ هم نشان دهنده تخفیف تقریبا ۱۰۰ دلاری برای هر تن بود. شرایط برای عرضه ال‌پی‌جی هم به همین شکل بود و با تخفیف مناسب، ۵۰ هزار تن معامله آن در بورس انرژی صورت پذیرفت. این در حالی است که نفت ایران برعکس فرآورده‌های نفتی با تخفیف‌های جزئی در بورس عرضه می‌شود و روند ناموفقی را همچنان طی می‌کند.

 

متولیان فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی و نفت در بورس با هم تفاوت دارند و وزارت نفت مسئولیت فرآورده‌های نفتی را به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران محول کرده و مسئولیت نفت و میعانات گازی را به شرکت ملی نفت ایران داده است. در حالی که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با توجه به شرایط تحریم به راحتی از فرآورده‌های نفتی ایران را به فروش می‌رساند شاید بتوان مانع فروش نفت عرضه شده در بورس را قیمت‌گذاری نامناسب و خودداری از اعطای تخفیف‌های موقت مناسب دانست. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ضرورت دارد شرکت ملی نفت ایران برای فروش نفت کشورمان با توجه به شرایط تحریم قیمت‌گذاری مناسب‌تری انجام دهد. با این وجود، نرخ پایه نفت ایران با تخفیف‌های ۲ تا ۳ دلاری تعیین می‌شود و مقدار تخفیف کلی که به خریداران در بورس داده خواهد شد حدود ۷ دلار است که با توجه به شرایط تحریم نرخ چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید