توضیحات وزیر ارتباطات در مورد گرانی مکالمات زائران اربعین

    کد خبر :633298

وزیر ارتباطات توضیحاتی در مورد گرانی مکالمات و اینترنت زائران اربعین در عراق ارائه کرد.

 

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره چرایی گرانی مکالمه و اینترنت همراه در عراق گفت:اصل ماجرا این بود که از 6ماه گذشته مکالمات خوبی را با طرف عراقی داشتیم،امسال به شدت روی توسعه شبکه کار کرده بودند،چه در شهر نجف و چه در شهر کربلا. شبکه در هر زمانی که نیاز به ارتباط داشتیم،برقرار بود. شبکه خوش ساختی را درست کرده بودند، من از هیئت اتصالات عراق و اپراتورهای عراقی تشکر کنم.

 

وی ادامه داد: در راستای اتفاقاتی که در عراق افتاد و اعتراضاتی که در عراق ایجاد شد، به دلیل مسائل امنیتی تصمیم گرفته شد که به مدت یک هفته کل اینترنت عراق قطع شود. برای مدت یک هفته و بیشتر کل اینترنت در عراق قطع بود و سرویس دیتا موبایل قطع بودند. بعد از 10روز که اینترنت وصل شد و تمام شبکه های اجتماعی فیلتر شد، اینستاگرام،واتساپ و حتی جی میل را در عراق بسته بود.

 

آذری جهرمی گفت: آنها مسئول جان مردم هم بودند و ممکن است در عراق تصمیماتی هم بگیرند، اینترنت هم تحت تأثیر قرار گرفت. قبل از اربعین هم بارها به مردم پیشنهاد کرده بودیم که از سیم کارت عراقی استفاده کنید. قبل از اربعین حدود 3بار با رادیو اربعین مصاحبه کردم و گفتم که از سیم کارت عراقی استفاده کنید. ما اعلام کرده بودیم برای مکالمه صوتی همچنان از سیم کارت ایرانی می توانیم استفاده کنیم. هر دقیقه سیم کارت عراقی 3200 تومان بود و هرسیم کارت ایرانی ما توانستیم تخفیف بگیریم و به 2100 تومان در هر دقیقه برسانیم.

 

وی بیان کرد:سرویس رومینگ برای تجار است.رومینگ دیتا یک سرویس گران قیمت در دنیا است. در عراق رومینگ سایت آسیاسل است که بعد از مصاحبه برای شما می فرستم. هر گیگا بایت اینترنت در عراق به صورت رومینگ حدود 450 هزار تومان است. اپراتور عراقی تخفیف ویژه ای برای این ایام در نظر گرفتند و این عدد به 150 هزار تومان تقلیل یافت. این را هم اطلاع رسانی کردیم و تأکید کردیم از سیم کارت عراقی استفاده کنید.

 

وزیرارتباطات گفت: در رادیو اربعین هم این موضوع را بیان کردیم و به اطلاع مردم رسید و اشاره کردیم که مردم از سیم کارت عراقی استفاده کنند. مردم به عراق رفتند و سیم کارت عراقی گرفتند و در روزهای اول اینترنت عراق قطع بود. به همین دلیل مردم مجبور به استفاده از سیم کارت ایرانی شدند. کشور عراق رومینگ را قطع نکرده بود و البته مرسوم هم است که قطع نکنند،ایرانی ها وقتی می دیدند که دیتا عراق قطع است، از دیتا ایران استفاده می کردند.

 

وی افزود: نکته بعدی این بود که پس از اینکه اینترنت وصل شد،مردم اطلاع نداشتند که اینترنت عراق فیلتر است. از فیلتر شکن استفاده نمی کنند و به سراغ سیم کارت ایرانی می رفتند و از اینترنت ایران استفاده می کردند. به راحتی از شبکه های مجازی استفاده می کردند.

 

آذری جهرمی گفت: به همین دلیل مردم به سمت سیم کارت ایرانی رفتند و علی رغم اینکه اطلاع رسانی کرده بودیم که به خاطر مسائل امنیتی عراق تمام شبکه های اجتماعی فیلتر شده است. اما مردم توجه نکردند و به سمت سیم کارت ایرانی رفتند. عده ای از مردم هم ناخواسته بسته خریداری نکرده بودند و از تعرفه آزاد و رومینگ استفاده می کردند.

 

به گزارش تسنیم ،وی اظهار داشت: مردم با گوشی روشن به خاک عراق رفتند و اطلاعاتی از تعرفه نداشتند . در گوشی بعضی از مردم برنامه هایی وجود داشت که به صورت خودکار به روز می شد و همین باعث افزایش هزینه های مردم می شد. عده ای دیگر بدون اطلاع از تعرفه ها به دلیل اینکه مشکلی در برقراری ارتباط نداشتند استفاده می کردند . عده ای از مردم هم که بسته خریداری کرده بودند، پیامک پایان اعتبار بسته را دریافت نکرده بودند و روی اینترنت آزاد رفته بودند. به همین دلیل عدد بسیار قابل توجه شده است. عدد استفاده از اینترنت آزاد عدد قابل ملاحظه ای شده است. اپراتورها حتی رایتل هم اعلام کرده اند که این پول را بر می گردانیم. از همان کربلا دو دستور صادر کردیم. اول اینکه دستور دادم که بروید و صحبت کنید و قیمت رومینگ را به قیمت بسته محاسبه کنید.

 

آذری جهرمی گفت:عده ای از مردم می گفتند ما تماس گرفتیم و زنگ خورده اما صحبت نکردیم ولی هزینه آن محاسبه شده است،درباره این موضوع هم از طرف عراقی خواستیم که تمام ریز مکالمات را بدهد و طرف ایرانی انتباق دهد و این موضوع در حال بررسی است و شاید کمی زمان بر باشد. اگر تخلفی صورت گرفته باشد،رسیدگی می کنیم و پول را باز می گردانیم. اصل مطلب کیفیت خدمات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید