ایران آماده مذاکره است؛ بن سلمان هم باید از خود زیرکی نشان داده و مسیر مذاکره را به درستی بپیماید

    کد خبر :632372

محمود البازي در رای الیوم نوشت: عادل الجبیر می گوید کشورش از دست داشتن ایران در حملات آرامکو اطمینان دارد. با وجود اهمیت حوادثی که امروز در دو صحنه لبنان و عراق در حال وقوع است، اما این صحبت وزیر مشاور در امور خارجه عربستان، به دلیل خطری که می تواند برای منطقه داشته باشد، توجه ما را به خود جلب کرد.

 

به گزارش بازتاب، در ادامه این مطلب آمده است: ولی عهد سعودی پیامهای متناقضی را بویژه در مورد مذاکره با ایران ارسال کرده است؛ از یک سو، راه عاقلانه را در پیش گرفته و می گوید راه حل سیاسی در تعامل با ایران سودمند است و واسطه هایی را برای این مهم می فرستد. از سوی دیگر، بن سلمان درخواست اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان را می کند.

 

این خط مشی دو سویه و متضاد، به منافع عربستان سعودی آسیب می رساند. عربستان و سیاستمداران آن تا به امروز درک نکرده اند که بهترین راه حل برای منطقه، سیاسی است، که از اصل مذاکره سرچشمه می گیرد. اما این عقیده انها که ایالات متحده از آنها حمایت می کند، یک ادعای باطل است، که در اینجا دلایلی را برای اثبات ان مطرح می کنیم:

 

ایالات متحده مدعی است که اولین منبع اطلاعاتی در منطقه است که تجهیزات امنیتی و رادارهای متعددی را در دولتهای خلیج فارس دارد، از جمله در پایگاه العدید قطر و همچنین در عراق و بحرین. در اینجا باید گفت محال است که آمریکا از وقوع حمله آرامکو اطلاع قبلی نداشته باشد؛ بویژه انکه ایالات متحده اعلام کرده بود که تعداد رادارها را افزایش داده است.

 

ایالات متحده از حملات ارامکو سود زیادی برده، تبدیل به اولین تولید کننده نفت در جهان شده و صادرات نفت صخره ای خود را آغاز کرده است. پس از ورود نفت آمریکا به بازارهای جهانی، این کشور تلاش می کند تا یک منبع صادر کننده مطمئن برای نفت در جهان بوده و سهم زیادی را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که پیش از حملات آرامکو، عربستان سعودی رقیب اصلی ایالات متحده برای صادرات نفت محسوب می شد.

 

آمریکا درگیر یک جنگ تجاری با چین است؛ این کشور یک وارد کننده ثابت نفت از عربستان سعودی محسوب می شود و در نتیجه شرایط پیش گفته و فروپاشی عربستان سعودی، به چین ضرر بزرگی وارد می شود.

 

در این میان، یک سوال مهم باقی می ماند: آیا اموال سعودی می تواند آن را از تجاوزهایی که ممکن است در آینده متوجه آن شود، در امان نگاه دارد؟ قطعا پاسخ نه است. ترامپ همواره تکرار می کند که عربستان بدون حمایت آمریکا از بین می رود. اگر این اظهارات رئیس جمهور آمریکا را دارای بعد داخلی و در راستای انتخابات بدانیم، باید گفت پس از حمله آرامکو، ایالات متحده توپ را در زمین سعودی انداخته، تنها تحریمها علیه بانک مرکزی ایران را تشدید کرده و برخی مسئولان آمریکایی از حمله پمپئو، رسما ایران را در مورد حمله به آرامکو متهم نمودند. با این حال، به نظر نمی رسد ایالات متحده به امنیت عربستان اهمیتی بدهد و قصد داشته باشد بخاطر آن، وارد جنگی شود.

 

بله، هر خطری عربستان را تهدید کند، واشنگتن را به سمت ورود به جنگی علیه ایران یا هر کشور دیگری، نخواهد کرد. اما در مورد اظهارات جبیر و متهم کردن ایران، لازم است خطاب به وزیر عربستانی بگوییم زمانی که دولتی را متهم به حملاتی علیه کشور خود می کنید، باید به همان شدت، پاسخ حملات را بدهید. اما واقعیت آن است که عربستان درگیر جنگ یمن بوده و حتی توانی برای پاسخ دادن به حملات حوثی ها ندارد.

 

از این رو، به الجبیر بی عقل پیشنهاد می کنیم به کلی در این باره سکوت کرده و ادعایی نداشته باشد. ولی عهد سعودی باید نوعی زیرکی از خود نشان داده و مسیر مذاکره با ایران را به درستی بپیماید. به نظر می رسد ایرانی ها آماده مذاکره هستند؛ همانطور که ظریف اخیرا از آمادگی اش برای سفر به ریاض صحبت کرده است. و نصیحت آخر ما به سعودیها آن است که برای حل مشکلات خود، الجبیر را ساکت کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید