عصبانیت عربستان و روسیه از تقلب در کاهش تولید

    کد خبر :63200

عربستان سعودی و روسیه با خشم روزافزون نسبت به کشورهایی که در پایبندی به توافق کاهش تولید کوتاهی کرده‌اند، تهدید کردند اختلافات نفتی را در بالاترین سطح دولتی مطرح کنند.

به گزارش ایسنا، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه گفت: پس از بازبینی پیشرفت، ممکن است دیگر سواری مجانی وجود نداشته باشد. توافق کاهش تولید به عنوان دوره جدیدی از همکاری میان اوپک و تولیدکنندگان نفت بزرگ خارج از این سازمان توصیف شده است اما تاکنون موفق نشده قیمت‌ها را در بالای ۵۰ دلار در هر بشکه حفظ کند،

فالح در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک اظهار کرد: ما از همه مشارکت‌کنندگان قویا درخواست خواهیم کرد و قصد داریم در صورتی که پاسخی مشاهده نکردیم، این مسئله را در سطوح بالاتر از وزیران نفت مطرح کنیم.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، که یکی از متحدان نزدیک فالح است، از این اظهارات حمایت و اعلام کرد ما تاکید و درخواست می‌کنیم که همه کشورها پایبندی ۱۰۰ درصدی داشته باشند که این پایبندی به معنای حذف ۲۰۰ هزار بشکه در روز از بازار خواهد بود.

اظهارات این دو وزیر هشدار به تولیدکنندگانی بوده است که به توافق کاهش تولید پایبند نبوده‌اند.

این توافق اواخر سال گذشته با حمایت کامل ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد قدرتمند عربستان سعودی امضا شد. هدف از این توافق پایان دادن به اشباع سه ساله بازار نفت است که بودجه تولیدکنندگان بزرگ را در مضیقه قرار داده و تحت این توافق ۱.۸ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه به بازار به منظور کاهش سطح ذخایر و بالا بردن قیمت نفت کاهش می‌یابد.

در حالی که عربستان سعودی، کویت و آنگولا در میان کشورهایی هستند که از زمان اجرای توافق کاهش تولید در ژانویه، پایبندی نزدیک یا کاملی به آن داشته‌اند، سایرین مانند الجزایر، اکوادور و عراق در میان تولیدکنندگانی هستند که بالاتر از سهمیه تعیین شده به تولید اقدام کرده‌اند. امارات متحده عربی که متحد عربستان سعودی در اوپک است، نیز در پایبندی کامل به محدودیت تولید به کندی عمل کرده است در حالی که روسیه در ماه مه به هدف کاهش تولید تعیین شده رسید.

توافق کاهش تولید که در ژانویه به اجرا درآمد، در ابتدا قیمت‌های نفت برنت را تا رکورد ۵۸ دلار در هر بشکه بالا برد اما قیمت‌ها از آن زمان به حدود ۴۸ دلار سقوط کرده و پرسش‌هایی را درباره کارآمدی این طرح برانگیخته است.

در آستانه نشست روز دوشنبه کمیته مشترک وزیران که بر پایبندی مشارکت‌کنندگان بر توافق نظارت می‌کند، تحلیلگران و معامله‌گران این موضوع را مطرح کرده اند که اوپک و روسیه ممکن است به دنبال کاهش بیشتر تولید برای سرعت بخشیدن به روند تعادل دوباره بازار باشند.

تولیدکنندگان تاکنون علاقه چندانی به افزایش میزان محدودیت نشان نداده‌اند به خصوص که سایر اعضا در عمل به این توافق به کندی عمل کرده‌اند. با این‌همه اگر بازار نشانه‌های تحکیم را نشان ندهد، تولیدکنندگان درخواست برای نشست اضطراری وزیران اوپک را منتفی نکرده‌اند.

فالح اظهار کرد عربستان سعودی به عنوان یک الگو عمل کرده و صادراتش در اوت را به ۶.۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۶.۹ میلیون بشکه در روز در ماه مه می‌رساند که یک میلیون بشکه در روز کمتر از اوت سال گذشته خواهد بود.

تولید واقعی عربستان سعودی نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز است و بعید است کاهش بیشتری پیدا کند. با این‌همه مصرف نفت در ماه‌های تابستان که اوج گرما بوده و نیروگاه‌های برق نفت بیشتری برای تامین تقاضای فزاینده مصرف می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند.

به گفته فالح، ماه اوت شاهد حداکثر تقاضا در عربستان خواهد بود در نتیجه این کشور میزان صادراتش را کاهش داده و ۶.۶ میلیون بشکه در روز در ماه اوت نفت صادر خواهد کرد.

کمیته وزیران همچنین به تولیدکنندگان توصیه کرد ممکن است نیاز باشد مدت کاهش تولید پس از پایان مهلت آن در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ تمدید شود.

این توافق که مدت اجرای آن در ژوئن به پایان می‌رسید، در آخرین نشست رسمی وزیران اوپک به مدت ۹ ماه دیگر تمدید شد وممکن است اعضای بیشتری را جذب کند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، نیجریه که از توافق معاف شده است، به این کمیته اعلام کرد اگر سطح تولیدش در ۱.۸ میلیون بشکه در روز تثبیت شود، میزان تولید خود را محدود خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید