جدیدترین اخبار
1 آبان 1398 ساعت 18:33 اجتماعی کد خبر :631730
کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها

پارادوکس خودروسازان برای نصب فیلتر دوده

نماینده دانشگاه تهران در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان شهرها گفت: خودروسازان می‌گویند که برای کاهش آلودگی سواری دیزل از فیلتر دوده استفاده می‌کنیم، این در حالی است که ادعا می‌کنند به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند برای خودروهای سنگین دیزل، فیلتر دوده نصب کنند و این موضوع پارادوکسی است که جواب قانع کننده‌ای برای آن ندارند.

 

یوسف رشیدی در چهلمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان شهرها ضمن بیان اینکه نظر کنسرسیوم دانشگاه‌های سطح یک کشور درباره تولید خودروی سواری دیزل منفی است، اظهار کرد: بر اساس آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی مصوب سال ۴۴، شماره‌گذاری خودرو دیزل ممنوع شده است اما بر اساس تصویب‌نامه سال ۸۶ شماره‌گذاری خودرو دیزلی با رعایت قوانین و مقررات بلامانع اعلام شده است که در واقع چراغ سبزی به خودروسازان است.

 

نماینده دانشگاه تهران در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلان‌شهرها ادامه داد: جلسه‌ای در مرکز تحقیقات ایران خودرو تشکیل شد که طی آن جلسه توضیح دادند که از سه تکنولوژی نوین برای تولید سواری دیزل استفاده می‌کنند تا شرایط مساعدتری داشته باشد اما سوال اینجاست که چه طور برای خودروهای دیزلی سنگین فیلتر دوده ندارند اما می‌خواهند برای سواری دیزل فیلتر دوده نصب کنند؟!

 

رشیدی با اشاره به اینکه پارادوکس بزرگی در این زمینه وجود دارد، تصریح کرد: اگر نظارت‌های سازمان حفاظت محیط زیست نباشد خودروساز قطعاتی که برای کنترل آلودگی هواست را حذف می‌کند کمااینکه یکی از خودروسازها درصدد بود تا با دلیل آنکه تست بخارات هیدروکربن انجام نمی‌شد قطعه کنترل آن را حذف کند!

 

این کارشناس آلودگی هوا افزود: سابقه نشان می‌دهد که تولید سواری دیزل به صلاح نیست. از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۲ اعلام کرده است که دود دیزل سرطان‌زا است.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت اظهار کرد: در سال ۲۰۱۲ سازمان بهداشت جهانی دود دیزل را سرطان‌زای قطعی اعلام کرد، همچنین ۳۶ درصد سرطان‌های ریه منتسب به آلودگی هوا هستند. بر اساس آمار در سال ۹۵ و ۹۶ در بعضی از کلان شهرها از جمله تهران، مشهد و تبریز سرطان ریه افزایش داشته است.

 

به گفته وی “با وجود این اگر بخواهیم سواری دیزل تولید شود، سلامت مردم را به خطر انداخته و خیانت کرده‌ایم.”

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه
  • کاهش دکل‌های نفتی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی
  • جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا برگزار شد
  • اعمالی که منجر به اخلال در نظم می‌شود به موجب قانون جرم است
  • اولین واکنش بورس به افزایش قیمت بنزین: شاخص ۲۰۸ واحد افت کرد
  • ربیعی: طرح معیشت اقشار کم‌درآمد مقطعی نیست و پرداخت‌ها منظم و هر ماه خواهد بود
  • رئیس سابق سیا: ذخایر ارزی سعودی‌ها در حال تمام شدن است
  • دولت براساس اختیارات قانونی خود اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است
  • وحشت مهمانداران آمریکایی از بوئینگ 737
  • یارانه‌‌ جدید چطور پرداخت می‌شود؟
  • در دومین جلسه تحقیقات استیضاح ترامپ با حضور سفیر سابق آمریکا چه گذشت؟
  • اثر افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالا ناچیز است
  • آلمان سریالی با موضوع «برجام» می‌سازد
  • اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد مسئولیت شناسایی اقشار کم درآمد
  • نفت 63 دلاری شد
  • صربستان هم به جمع خریداران طلا در بازار جهانی پیوست
  • آخرین وضعیت تولید پراید تا مهر‌۹۸
  • لزوم فروش برند سرخابی‌ها تا پایان سال
  • صادرات قیر ممنوع نیست
  • برق اضافه استخراج کنندگان رمزارزها خریداری می‌شود
  • فولادسازان روش خرید از معادن را اصلاح کنند
  • اعتراض فیلمساز ایرانی به حذف فیلمش از اسکار
  • از تردد غیرضرور در آزادراه تهران – قم و محورهای لواسانات خودداری کنید
  • کمتر از ۴۰ درصد پزشکان کارتخوان نصب کرده اند
  • یارانه نقدی آبان فردا پرداخت می‌شود
  • ادامه تجمع‌های اعتراضی در واکنش به تغییر قیمت بنزین
  • نرخ دلار به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
  • 10 نکته دربارۀ داستان بنزین
  • احتمال برگزاری نشست مشترک روحانی با مجلس درباره افزایش قیمت بنزین
  • راهداری: با کامیوندارانی که قصد افزایش قیمت کرایه داشته باشند، برخورد قانونی می‌کنیم