توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات صلح افغانستان

    کد خبر :631620

براساس بیانیه رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، کشورهای غربی توافق کردند تا با همکاری دولت افغانستان و طالبان، مذاکرات صلح این کشور را آغاز کنند.

 

طبق بیانیه رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، در روز چهارشنبه (امروز)، حامیان غربی افغانستان توافق کردند تا با دولت کابل، طالبان و رهبران جامعه مدنی برای رسیدن به یک توافق صلح پایدار در این کشور، همکاری کنند.

 

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه به نقل از این بیانیه اعلام کرد، فرستاده‌ها و نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ، بریتانیا و آمریکا روز 22 اکتبر (30 مهر) در دفتر مرکزی اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

همچنین در این بیانیه آمده که شرکت‌کنندگان، «تقاضای گسترده و صمیمانه مردم افغانستان را برای ایجاد صلح پایدار و پایان دادن به جنگ تصدیق کردند.»

 

در این بیانیه از تمامی طرف‌ها خواسته شده تا یک آتش‌بس را در طول مذاکرات بین‌الافغانی رعایت کنند تا شرکت‌کنندگان بتوانند پیرامون نقشه راه سیاسی، برای آینده افغانستان به توافق برسند.

 

همچنین این بیانیه از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان و «عبدالله عبدالله» رئیس‌ اجراییه این کشور و دیگر مقامات برجسته افغانستان خواست تا بر روی آماده‌سازی دولت برای آغاز مذاکرات رسمی «بین‌الافغانی» با طالبان تمرکز کنند.

 

این در حالی است که «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در روز چهارشنبه (امروز) گفت دور جدیدی از مذاکرات بین‌الافغانی قرار است هفته آینده در چین برگزار شود.

 

به گزارش فارس ،سخنگوی طالبان به خبرگزاری « آناتولی» گفت که «دنگ شیجون» نماینده ویژه وزارت خارجه چین در امور افغانستان روز سه‌شنبه با «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار و این گروه را به یک کنفرانس در پکن دعوت کرد. طالبان نیز این دعوت را پذیرفته و نماینده‌ای را برای حضور در این کنفرانس خواهد فرستاد.

 

همچنین دولت افغانستان نیز اعلام کرد که نمایندگان دولت نیز در نشست چین حضور خواهند داشت.

 

در اوایل ماه سپتامبر، «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا پس از حمله اخیر به کابل پایتخت افغانستان که منجر به کشته شدن یک سرباز آمریکایی شده بود، مذاکرات صلح با طالبان را «مرده» اعلام کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید