واعظی: انواع و اقسام صداها از اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود/ در شورای سیاست‌گذاری آنها شرکت نمی‌کنیم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۳:۱۳
    کد خبر :631536

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما الآن آنقدر گرفتاریم که وارد بحث انتخابات نشده‌ایم. حزب اعتدال و توسعه هیچ وقت از روز اول تا حالا هیچ وقت در شورای عالی اصلاح‌طلبان نبوده‌ است.

 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: اروپاییها و دیگران مرتبا پیام می‌فرستند و درباره اینکه قبل از اتمام فرصت دو ماهه ایران بتوانیم به یک چارچوب مشترک برسیم صحبت می‌کنند و مذاکرات در حال انجام است.

 

وی افزود: از سویی دیگر نیز آقای رئیس‌جمهور کمیته‌ای را برای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تشکیل داده است. قطعا اگر به چارچوب دلخواه نرسیم، در زمان خود برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی اقدام می‌کنیم. احتمال برداشتن گام چهارم تا الان وجود دارد.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچین درباره FATF گفت: موضع دولت درباره FATF روشن است؛ ما بحث عضویت در FATF را نداریم بلکه نکته مهم 4 لایحه است که مراحل آن طی شده و نظرات مختلفی گرفته شده است. نکته مورد توجه دولت نیاز ما به این لوایح است. ما برای شفاف‌سازی و مقابله با پولشویی به این لوایح احتیاج داریم و برای جلوگیری از انتشار شایعه حمایت ایران از برخی گروه‌ها نیاز است و موجب تسهیل روابط بانکی می‌شود.

 

واعظی تصریح کرد: متأسفانه برخی این لوایح را سیاسی و جناحی کردند و با آن مخالفت می‌کنند. مخالفان هرجا که هستند باید مسئولیت مخالفت خود را با FATF بپذیرند. درباره این لوایح در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بحث شده و نتیجه این مباحث به مقام معظم رهبری نیز اعلام شده است. دولت و مجلس کار خود را در این‌باره انجام داده‌اند.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اظهارات اصلاح‌طلبان درخصوص جدایی اعتدالیون و حزب توسعه از مذاکرات انتخاباتی مجلس در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: ما الآن آنقدر گرفتاریم که وارد بحث انتخابات نشده‌ایم. نه ائتلاف را می‌شود تایید کرد نه جدایی را می‌شود تایید کرد. ما در شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هم بحث انتخابات زیاد کرده‌ایم و استان‌هایمان فعال هستند. ولی اینکه ما چگونه می‌خواهیم وارد شویم را گذاشته‌ایم تا کمی پیش رود. ضمن اینکه ما از خود اصلاح‌طلبان نیز یک صدا نمی‌شنویم.

 

وی افزود: انواع و اقسام صداها از آنجا بیرون می‌آید. یعنی الآن تفرقی که در اصولگرایان هست همین تفرق در اصلاح‌طلبان است. ما یک خرده ببینیم که بالاخره آن صدای واحد چیست تا بعدا تصمیم بگیریم.

 

واعظی تصریح کرد: رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این که آیا در جلسات شورا شرکت می‌کنید و نماینده می‌فرستید گفت: نه. ما هیچ وقت نبوده‌ایم. ما یعنی حزب اعتدال و توسعه هیچ وقت از روز اول تا حالا هیچ وقت در شورای عالی اصلاح‌طلبان نبوده‌ایم. ما در مقطع انتخابات مجلس94 یک ائتلاف با هم کردیم و البته در انتخابات ریاست‌جمهوری با هم ائتلاف کردیم. ما جزو شورای اصلاح‌طلبان نیستیم. ما ائتلاف کردیم. اگر لازم باشد دوباره هم با هم صحبت می‌کنیم. اگر فضا مناسب باشد این کار را خواهیم کرد.

 

واعظی همچنین درخصوص حضور رئیس‌جمهور در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که فردا انجام خواهد شد تصریح کرد: جلسه وزرای کشورهای عضو این جنبش امروز تشکیل شد و فردا هم روسای کشورها حضور پیدا خواهند کرد و روز جمعه صبح هم جلسه اصلی اجلاس سران تشکیل خواهد شد. با توجه به اینکه ایران همواره یکی از کشورهای بسیار فعال در جنبش عدم تعهد بوده و همکاری‌های مختلفی با این سازمان در موضوعات مختلف جهانی دارد و آنها هم در شرایط خاصی مانند دوران جنگ و مسائل هسته‌ای با بیانیه‌های خود از ایران حمایت کردند، ما همواره سعی کرده‌ایم که ارتباط نزدیک‌تر با جنبش عدم تعهد داشته و تلاش کنیم انسجام این جنبش پایدار بماند. از طرف دیگر یکی از خواسته‌های فرستاده رئیس‌جمهور آذربایجان در سفر خود به ایران این بود که رئیس‌جمهور حتما در این اجلاس شرکت کند و علاوه بر دعوتنامه‌ای که فرستاده بود، خواست به وی وقتی برای مذاکرات دو جانبه بدهد.

 

وی ادامه داد: در کنار مذاکرات دو جانبه با آذربایجان و اجلاس عدم تعهد، تعدادی ملاقات با روسای کشورها هم در نظر گرفته شده و این سفر به‌مدت 24 ساعت و از ظهر پنجشنبه تا جمعه ظهر خواهد بود.

 

سخنگوی دولت درباره توافقنامه بین ترکیه و روسیه درباره شمال سوریه اظهار داشت: بحثی در این زمینه در هیئت دولت صورت نگرفت ولی موضوع روشن است. ما نگرانی‌های امنیتی ترکیه را در مرز به رسمیت می‌شناسیم و معتقدیم مسائل باید به گونه‌ای پیش برود که ترکیه نگرانی امنیتی در مرزهای خود نداشته باشد و از طرف دیگر هم معتقدیم تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و این حملات و اقدامات باعث تجزیه سوریه نشود. به نظر می‌رسد آنچه دیروز توافق شد به این سمت گام بر می‌دارد و ما از عدم شروع دوباره جنگ استقبال می‌کنیم و هم آقای پوتین و هم آقای اردوغان اعلام کردند که بنای گرفتن خاک سوریه را ندارند و ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم و ایران به این آتش‌بس و پایداری آن کمک خواهد کرد.

 

به گزارش تسنیم ،واعظی همچنین درباره اظهار نارضایتی رئیس‌جمهور ترکیه از برخی موضع‌گیری‌ها داخل ایران علیه حمله به شمال سوریه گفت: این موضوع در ارتباط با موضع دولت ایران نیست و درباره تبلیغات و موضع‌گیری‌هایی است که پراکنده انجام می‌گیرد. رئیس‌جمهور ترکیه در جای دیگری از موضع‌گیری رئیس‌جمهور ایران تشکر کردند و معتقدم ما هم روابط بسیار خوبی با ترکیه و روابط بسیار خوبی با سوریه داریم و باید مراعات کنیم.

 

وی گفت: جایگاه و نقشی برای خود قائل شویم که به این درگیری‌ها دامن زده نشود و نقش آرامش‌دهنده و میانجی‌گرانه داشته باشیم. رسانه‌ها نیز باید مقداری موضوع را مد نظر قرار دهند.

 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نفوذ در دولت پس از دستگیری مدیر کانال ضد انقلاب آمدنیوز گفت: آنها با این قبیل ادعاهایی که صورت می‌گیرد در واقع فرار به جلو می‌کنند. کسانی که اسم آنها درآمده از خود آنها هستند و این شایعات را به این دلیل درست می‌کنند که خیلی از آنهایی که دستگیر شده‌اند با افراد دیگر قاطی شوند. خوشبختانه به اندازه‌ای که من اطلاع دارم دولت، دولت پاکی است و همه کارهای دولت شفاف است.

 

واعظی ادامه داد: همانطور که قبلا هم گفته‌ام می‌خواهیم مدعی‌العموم بیاید و با کسانی که اتهام می‌زنند برخورد کند که آنها براساس چه سند و مدرکی این حرف‌ها را بیان می‌کنند. ما چیزی که اعلام کرده بودند را بررسی کردیم و هیچ اتفاقی نیفتاده بود، دیروز هم سخنگوی قوه قضائیه این را اعلام کرد به نظر من اینها شایعه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید