طرح «انتقال آب خزر» چگونه باعث فرونشت زمین در سمنان می‌شود؟

    کد خبر :631486

حفر چاه‌های متعدد از دلایل اصلی فرونشست زمین در تهران است؛ نکته‌ای که یقینا در “سمنان” بعد از طرح انتقال آب از خزر نیز شاهد آن خواهیم بود ….

 

“امیر ساعدی داریان” عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس زیست شهری در یادداشتی به مخاطرات و پیامدهای مخرب اجرای طرح “انتقال آب خزر به سمنان” پرداخته که در ادامه آمده است:

 

“هجده‌ام مهر ماه سال جاری، عیسی کلانتری در نامه‌ای ابهام‌آمیز به وزیر نیرو به صورت تلویحی با انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرد.

 

بررسی دقیق متن نامه و نحوه نگارش آن مبین این نکته است که آقای کلانتری صرفاً تلاش کرده با کلی‌گویی و عدم استفاده از کلمات با بار معنایی دقیق، توپ را از زمین سازمان محیط زیست خارج کرده و به زمین وزارت نیرو بیندازد؛ نامه مذکور فاقد هرگونه پیوست کارشناسانه یا راهکار اجرایی است و نکات اجرایی ذکر شده و مسیر پیشنهادی بیشتر شبیه یک بازی کودکانه است تا طرحی ملی آن هم در چنین ابعادی.

 

به عنوان نمونه، ایستگاه‌های پمپاژ تعبیه شده در طول مسیر همگی در مناطق جنگلی واقعند که فاقد برق کافی و زیرساخت‌های دیگر است یا قطر لوله پیشنهادی دو متر و مسیر آن به نحوی است که لزوم خاکبرداری و تثبیت خاک در مناطق عمده‌ای از مسیر الزامی است که قطعا نیازمند تخریب جدی مسیر جنگلی پیش‌رو را دارد.

 

نکته جالب آنکه یک روز قبل از امضا و ارسال این نامه، اداره کل منابع طبیعی استان مازندران مخالفت خود را با این طرح به پشتوانه نظرات کارشناسی شرکت‌های مشاور وزارت نیرو اعلام کرده بود.

 

از بحث اجرای پروژه و صدمات متعدد حین اجرا بر پیکره جنگل‌ها و مراتع کشور که بگذریم، قدم بعد نتایج اجرایی شدن این طرح است؛ هدف این طرح، تامین آب شرب و صنعتی سمنان و حومه است، طرحی که قبلا به نوعی دیگر در تهران و اصفهان انجام شده است.

 

چنین دخالت‌ها و تغییرات اقلیمی با انتقال آب به حوزه‌های خشک به منظور افزایش بار جمعیتی یا صنعتی کردن آن نواحی اگرچه در ظاهر به نظر منطقی و قابل قبول می‌رسد اما بعد از اندک مدتی به دلیل رد شدن سقف مصرف از حد تیوری اولیه موجب افزایش بار بر شبکه آبرسانی و نیازمند راهکارهای ثانویه می‌شود؛ به عنوان نمونه در حال حاضر تهران عملاً به دلیل افزایش بیش از حد جمعیت و صنایع، بار بسیار زیادی بر شبکه آبرسانی کشور وارد می‌آورد و حفر چاه‌های عمیق متعدد و مصرف ذخیره سد‌های متعدد از حواشی آن است؛ همین حفر چاه‌های متعدد از دلایل اصلی فرونشست در تهران است؛ نکته‌ای که یقینا در سمنان بعد از طرح انتقال نیز شاهد آن خواهیم بود.

 

امروز مصرف آب سمنان با استفاده از 6 سد و 120 چاه عمیق تامین می‌شود؛ فراموش نشود این چاه‌ها علاوه بر ایجاد فرو نشست در افزایش احتمال رخداد لرزه‌ای نیز موثرند.

 

از طرفی نباید فراموش کرد فرایند شیرین کردن آب، برای محیط زیست بسیار پزهزینه و مخرب است تا جاییکه گاه با واردات آب مقایسه می‌شود؛ از همه این موارد که بگذریم نباید فراموش شود این طرح‌، طرح نخ‌نما شده دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است؛ وی دو پیشنهاد انتقال آب خزر به سمنان و ارس به آذربایجان را مطرح کرد که هر دو غیر کارشناسی و یکی بدتر و نشدنی‌تر از دیگری بود؛ این طرح‌ها صرفا جنبه پوپولیستی و بعضا عوام‌فریبانه دارد.

 

به گزارش تسنیم؛ در انتها یادمان نرود هم آقای کلانتری در زمان وزارت در وزارت جهاد و کشاورزی بارها طرح‌های غلط و زیان‌بار برای کشاورزی کشور ارائه کرده است و هم وزارت نیرو همچنان درگیر شوری آب بعد از سد گتوند است.

 

نهایتا از ریاست محترم جمهور تقاضا داریم که فراموش نکند ایران اسلامی امانتی است در دست ما که باید به درستی حفظ شده به نسل‌های آینده برسد پس بر ما واجب است که از انجام هرگونه عمل عجولانه غیرکارشناسانه جداً پرهیز کنیم.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید