برنامه محیط زیست سازمان ملل:

پلنگ برفی را نجات دهید

    کد خبر :631435

گربه‌سانان بزرگ حیواناتی گریزان و مرموز هستند اما این ویژگی در گونه پلنگ برفی به مراتب برجسته‌تر است.

 

مردم بومی که در حوالی زیستگاه‌های پلنگ‌های برفی زندگی می‌کنند اغلب از آن‌ها با عنوان “ارواح کوهستان” یاد می‌کنند زیرا این حیوانات به سختی در اطراف محیط زندگی انسان‌ها دیده می‌شوند.

 

پلنگ برفی از گونه‌های گربه‌سان در جهان است که بیشترین خطر انقراض، آن‌ها را تهدید می‌کند و در کوهستان‌های صخره‌ای مرکز و جنوب آسیا یافت می‌شوند. همچنین نام این جانور در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته‌ است.

 

برآوردهای این اتحادیه نشان می‌دهد که تنها ۴۰۰۰ تا ۷۵۰۰ قلاده پلنگ برفی در حیات‌وحش وجود دارد.

 

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت با توجه به شکار این گونه جانوری به دلیل بهره‌گیری از خز و از بین رفتن زیستگاه‌های آن‌ها بر اثر توسعه صنایع و تغییرات اقلیمی پیش‌بینی کرده‌ است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی حدود ۱۰ درصد از جمعیت این گونه جانوری ناپدید می‌شود.

 

به گزارش سایت برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP)، این سازمان با همکاری شرکای منطقه‌ای در تاجیکستان و قرقیزستان به بررسی هر چه بهتر آسیب‌پذیری جوامعی پرداختند که در اطراف این گونه جانوری سکونت دارند. این دانش با ارائه راهکارهایی همراه است که می‌توان زندگی همزمان بشر و پلنگ برفی را با حداقل آسیب به هر دو در کنار هم محقق کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید