خصوصی سازی صنعت خودرو راه پیشرفت همزمان با دنیا است

    کد خبر :630881

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیرامون خصوصی سازی صنعت خودرو اظهار داشت: اگر قرار است کشور توسعه یافته ای داشته باشیم، محصولات ما کیفی باشند، متناسب با پیشرفت دنیا پیشرفت کنیم و مراودات بین المللی داشته باشیم باید خصوصی سازی به درستی محقق شود.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیرامون خصوصی سازی صنعت خودرو اظهار داشت: اگر قرار است کشور توسعه یافته ای داشته باشیم، محصولات ما کیفی باشند، متناسب با پیشرفت دنیا پیشرفت کنیم و مراودات بین المللی داشته باشیم باید خصوصی سازی به درستی محقق شود.

 

اسداله قره خانی الوستانی درخصوص موانع تحقق خصوصی سازی صنعت خودرو گفت: خصوصی سازی در کشور ما به دلایل متعدد، تجربه موفقی نداشته و این مسائل بر روی افرادی که قصد ورود به حوزه خصوصی سازی را دارند تاثیر گذاشته است.

 

به گزارش خبرخودرو،قره خانی الوستانی افزود: اگر بخشی از سهام در دست دولت یا به صورت سهام عدالت باشد و قرار باشد بخش خصوصی حدود 20 تا 30 درصد سهام را خریداری کند، در این صورت دارنده سهام 20 یا 30 درصدی دارای اختیار نیست و نمی تواند تصمیم گیری نماید.

 

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در ارتباط با 2 خودرساز بزرگ کشور می توان گفت که برای سالها بحث خصوصی سازی آنها مطرح بوده اما در مراحل نهایی به دلایل مختلف اجتماعی یا به دلیل حضور و عدم تمایل دولت و وجود رانت و تراکنش مالی بالای این حوزه به وقوع نمی پیوندد. دولت تمایل چندانی به از دست دادن 2 خودروساز بزرگ کشور ندارد.

 

قره خانی الوستانی درخصوص مزایای خصوصی سازی صنعت خودرو اظهار داشت: دولت یک بنگاهدار و تولیدکننده موفق نیست. روسیه پس از سالهای متمادی دچار فروپاشی شد و با این همه دارایی، صنعت قابل عرضه ای ندارد؛ اگر ما بر این باور بودیم که صنعت روسیه می تواند نیاز ما را در بخش های مختلف مرتفع کند در زمان تحریم ها به راحتی متمایل به روسیه می شدیم اما روسیه صنعت مناسبی ندارد زیرا سالهای سال صنعت این کشور دولتی بوده است، تجربه کوبا و برخی کشورهای دیگر نیز مشابه با روسیه است.

 

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار است کشور توسعه یافته ای داشته باشیم و محصولات ما کیفی باشند و متناسب با پیشرفت دنیا پیشرفت کنیم و مراودات بین المللی داشته باشیم باید خصوصی سازی به درستی محقق شود. بخش خصوصی واقعی کشور ما با انعطافی که دارد می تواند به خوبی با شرکت های بزرگ دنیا ارتباط برقرار کند و مبادلات خوبی در زمینه امتیازات صورت گیرد اما اگر ما با بخش دولتی وارد اینگونه تعاملات شویم با توجه به چارچوب ها موفقیتی مانند موفقیت های بخش خصوصی محقق نخواهد شد و برخی از امتیازات بزرگ از دست خواهد رفت.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در موارد نظامی یا گفتمان دیپلماسی یا کلیات، دولت ها و کشورها می توانند وارد تعامل شوند اما دولت ها در عرصه اقتصاد تنبل و کند و غیرمنعطف هستند و مسئولیت پذیری و دلسوزی مناسب و جرات و ریسک پذیری مناسب را ندارند بنابراین برای رشد باید بخش خصوصی واقعی و نه شبه دولتی را وارد کار کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید