نتیجه‌ی کلی انتخابات فدرال مشخص شد

مشکلات پیش روی جاستین ترودو برای تشکیل دولت در کانادا

    کد خبر :630587

گروه بین‌الملل بازتاب: نتایج اولیه انتخابات روز دوشنبه ۲۹ مهرماه کانادا حاکی است که حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو از رقبای خود پیشی گرفته است و بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان این کشور کسب خواهد کرد. رسانه‌های کانادایی می‌گویند، به‌رغم اینکه حزب لیبرال بیشترین کرسی‌ها از ۳۳۸ کرسی را در پارلمان خواهد برد، اما برای تشکیل دولت آینده مجبور به ائتلاف با دیگر احزاب است.

 

زهیر اثنی‌عشری، دانشجوی علوم سیاسی و مطالعات خاورمیانه، دانشگاه تورنتو درباره این اتفاق سیاسی چنین گزارش می‌دهد:

 

نتیجه‌ی کلی انتخابات فدرال مشخص شد.

 

حزب لیبرال با تصاحب بیشترین صندلی‌های پارلمان، طی چند هفته‌ی پیش رو کابینه‌ی خود را معرفی خواهد کرد، کابینه‌ای که “دولت اقلیت” خواهد بود.

 

اما دولت اقلیت یعنی چه؟

 

در سیستم پارلمانی، حزبی که اکثریت صندلی‌های پارلمان، یعنی ۵۰ درصد به‌علاوه‌ی یک صندلی را تصاحب کند، می‌تواند کابینه را تشکیل دهد و ازآنجاکه اکثریت پارلمان‌ حامی‌ کابینه است، دولت در تصویب و اجرای برنامه‌هایش مشکلی نخواهد داشت.‌حالتی که به آن دولت اکثریت می‌گویند و در چهار سال گذشته حزب لیبرال از آن بهره می‌برد.

 

 

اما‌ در بسیاری از موارد، هیچ حزبی نمی‌تواند ۵۰ درصد به‌علاوه‌ی یک صندلی پارلمان را در اختیار بگیرد. در این شرایط، حزبی که بیشترین صندلی را برده دو گزینه دارد:

 

۱.‌ با یک یا چند حزب دیگر ائتلافی رسمی تشکیل دهد و تعداد صندلی‌های خود را به اکثریت برساند.

 

۲. بدون تشکیل ائتلاف دولت را تشکیل دهد و برای تصویب هر لایحه سعی کند نمایندگان دیگر احزاب را به رأی به نفع آن لایحه متقاعد کند.

 

حالت دوم مشکلاتی را برای دولت به همراه می‌آورد. استرس همراه کردن پارلمان با خود برای یک‌به‌یک لوایح و برنامه‌ها مصیبتی است غیرقابل وصف، مخصوصاً ازآن‌جهت که احزاب دیگر معمولاً دوست ندارند مسیر را برای دولت رقیبشان هموار کنند.

 

مسئله‌ی دیگر این است که پارلمان می‌تواند هر زمان که بخواهد به دولت رأی عدم اعتماد بدهد و دستور برگزاری انتخابات را صادر کند.

 

بسیاری احتمال می‌دهند که لیبرال‌ها با حزب چپ‌گرای دیگر به نام NDP تشکیل ائتلاف دهد، اما‌ سابقه‌ی تاریخی نشان می‌دهد که لیبرال‌ها دولت اقلیت را به ائتلاف با دیگران ترجیح می‌دهند. با این اوصاف بعید نیست که دو سال دیگر پارلمان کانادا به نخست‌وزیر جاستین ترودو و کابینه‌اش رأی عدم اعتماد بدهد و مجدداً شاهد برگزاری انتخابات باشیم.

 

پ.ن: در این انتخابات، حزب کانسروتیو آراء بیشتری دارد، اما صندلی‌هایش در پارلمان کمتر از لیبرال‌هاست.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید