رضوی: ریاض با انحلال دولت حریری به دنبال تضعیف مقاومت است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۸:۲۳
    کد خبر :630527

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عربستان برای اینکه بتواند قدرت سیاسی حزب الله در لبنان را کم کند، از حریری خواسته که دولت را منحل کند.

 

سید جعفر رضوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با دانشجو، در خصوص تمایل ریاض به استعفای دولت حریری در لبنان گفت: سعد حریری متولد شهر ریاض است و تمام سرمایه گذاری‌ها و شرکت‌های اقتصادی مربوط به خانواده حریری در ریاض و عربستان مستقر شده است بر این اساس همه ثروت خاندان حریری وابسته به عربستان بوده و طبیعی است که به عربستان نیاز داشته باشند.

 

وی با اشاره به گروگان گرفته شدن سعد حریری در سال گذشته توسط مقامات سعودی گفت: روند گروگان گیری و وابستگی اقتصادی لبنان به عربستان نشان دهنده آن است که سعودی‌ها پشتوانه حریری محسوب می شوند و او به نوعی گروگان عربستان است.

 

رضوی گریزی به برگزاری انتخابات پارلمان در سال گذشته و در کشور لبنان زد و گفت: نتایج این انتخابات نشان دهنده دست برتر مقاومت بود و این حزب الله لبنان بود که اکثریت کرسی‌ها را در پارلمان مجلس به خود اختصاص داد و بر این اساس حامیان نصرالله قدرت سیاسی داخل لبنان را در اختیار گرفتند.

 

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: براساس این نتیجه حریری با توجه به پیروزی محور مقاومت، مجبور به کنار آمدن با حزب الله شد تا از عرصه سیاسی لبنان حذف نشود.

 

وی تصریح کرد: بر همین اساس در حال حاضر عربستان برای اینکه بتواند قدرت سیاسی حزب الله را کم کند و بر لبنان فشار وارد کند، از حریری خواسته که دولت را منحل کند و از آنجا که از زمان انحلال دولت تا تشکیل دولت جدید زمان زیادی سپری خواهد شد عربستان با این اقدام می‌خواهد فضای سیاسی لبنان را در کنار فضای اقتصادی این کشور ملتهب کند و مقاومت را تضعیف نماید.

 

رضوی در پایان خاطرنشان کرد: ریاض با این استراتژی در حقیقت به دنبال آن است که از یک طرف قدرت را ازمحور مقاومت در اوج قدرت بگیرد و از سوی دیگر به دنبال آن است که بتواند ضربه‌ای در داخل لبنان به این گروه (مقاومت) وارد کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید