نوسان بازارهای جهان در آستانه بیانیه فدرال رزرو

    کد خبر :63050

 

اونس طلا در ابتدای آخرین هفته ماه جولای توانست به اوج یک ماهه برود،‌ اما در مسیر حرکت به سوی مرز 1300 دلار گرفتار سرعت‌گیر شده است. اونس هفته گذشته توانست از مرز 1250 دلار عبور کند تا به امید شکستن مرز کانالی باشد، اما دوشنبه پس از تجربه بهای 1259 دلار،‌ رو به افت گذاشت. سه‌شنبه روز نوسان‌های محدودتر بود، امری که با توجه به انتظار بازارها برای انتشار بیانیه سیاست پولی بانک مرکزی ایالات‌متحده عجیب نیست.

بازارهای جهانی در انتظار بیانیه امشب فدرال رزرو آمریکا هستند. کسی انتظار تصویب تغییر سیاست پولی را در نشستی که از سه‌شنبه آغاز شده و چهارشنبه پایان می‌گیرد، ندارد، اما متن و لحن بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، برای معامله‌گران از اهمیت زیادی برخوردار است. بازارها سه‌شنبه را با این انتظار شروع و با توجه به داده‌های آمریکایی نوسان کردند. با کاهش احتمال تشدید انقباض پولی در آمریکا در سال جاری میلادی، دلار به کف بیش از یکساله رفت و بورس‌ها رشد کردند. به گزارش دنیای اقتصاد، رشد شاخص‌های سهام به ضرر طلا کار کرد، اما افت شاخص دلار یار طلا بود. فلز زرد تحت حمایت قدرت فنی خود نیز بود. انتظار می‌رود نوسان بازارها امروز بیشتر باشد.

اولین روز هفته، کمتر تحت‌تاثیر انتظار برای نشست دوروزه فدرال رزرو بود و نوسان‌های خود را داشت. در این روز روند هفته گذشته شاخص دلار اندکی تعدیل شد تا این شاخص با رشدی اندک به عدد 97/ 93 واحد برسد. همزمان، طلا تحت حمایت معامله‌گران فنی تا یک قدمی مرز 1260 دلار اوج گرفت اما با افزایش فروش‌ها در قیمت‌های بالا، در نهایت روی قیمت 1255 دلار ایستاد که تنها یک دلار از بهای نهایی جمعه بیشتر بود. طلا در این روز از رشد بهای نفت خام هم نفع برده بود اما در نهایت با سرعت‌گیری مواجه شد که آن را در میانه محدوده 1250 دلار نگه داشت.

سه‌شنبه با افت دوباره شاخص دلار شروع شد که با توجه به انتظارات بازارها درباره سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا دور از ذهن نبود. به این ترتیب، طلا توانست اندکی رشد کند. با این همه، آسیبی که اونس دوشنبه متحمل شد و همچنین کاهش معاملات در نتیجه انتظار معامله‌گران برای بیانیه چهارشنبه شب، اونس را در مقاطعی کاهشی کرد. بهایی که تا ساعت 7 و 45دقیقه عصر به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1250 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز هفته رقم خورده باشد. سه‌شنبه همزمان با آغاز نشست جولای کمیته بازار آزاد فدرال،‌ ارزش دلار به کمترین حد در بیش از یک سال گذشته رسید. دلیل این روند آن است که سرمایه‌گذاران به این باور رسیده‌اند که روند تورم آمریکا و تنش‌های سیاسی واشنگتن، تشدید انقباض پولی را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نامحتمل می‌کند. احتمال ادامه سیاست‌های انبساطی در چند اقتصاد عمده و احتمال توقف روند انقباض پولی در ایالات‌متحده، سه‌شنبه بازارهای سهام به خصوص اروپا را هم افزایشی کرد. طلا در این میان، پیرامون مرز میانه کانال 1200 دلار نوسان می‌کرد.

اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، مهم‌ترین خبر بازارها، انتظار برای انتشار بیانیه پیش گفته است. بعید به‌نظر می‌رسد فدرال رزرو در این نشست سیاست‌های پولی خود را تغییر دهد، ولی بیانیه پایانی این نشست می‌تواند تا حد زیادی وضعیت سیاست‌های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو را طی ماه‌های آینده روشن کند. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند فدرال رزرو طی ماه‌های آینده برنامه کاهش تراز مالی 5/ 4 تریلیون دلاری را آغاز خواهد کرد. با این همه، احتمال رشد نرخ‌های بهره کاهش یافته است. احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان امسال می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای بین‌المللی داشته باشد. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا دسامبر به کمتر از 35 درصد رسیده است. از سوی دیگر، گمانه‌زنی‌های مربوط به تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه نیز تاثیر زیادی بر نوسانات در بازارهای بین‌المللی خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید