۲۵ میلیارد یورو بازگشت

    کد خبر :630262

رئیس کل بانک مرکزی از۳۲ میلیارد دلار ثبت سفارش، تخصیص ۲۰ میلیارد دلار برای واردات و بازگشت ۲۵ میلیارد یورو ارز صادرکنندگان (از ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۸ ) خبر می‌دهد.

 

عبدالناصر همتی گفت: ظرف هفت ماه گذشته از سال ۹۸، بالای 20 میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی داشته‌ایم که اگر این روند ادامه یابد، به یکی از موفقیت‌های بزرگ دست خواهیم یافت. رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: رشد غیرنفتی مثبت است و اثر منفی به‌دلیل رشد نفتی است که رشد اقتصادی را کم کرده است؛ پس اقتصاد ایران در حال حرکت است.

 

ناراضی از ارز ۴۲۰۰ تومانی

 

به گزارش ایران، همتی با تأکید بر اینکه من هم با ارز ٤٢٠٠ تومانی موافق نیستم، ولی این سیاست دولت است، اظهار داشت: دلایل دولت هم مهم است و آنها نیز قشر ضعیف را می‌بینند؛ البته من هم نظرات را می‌دهم و با اختیاراتم حرفم را پیش می‌برم؛ اما به هر حال من کل دولت یا رئیس جمهوری و کل نظام نیستم. وی افزود: استقلال بانک مرکزی این‌طور نمی‌تواند معنا یابد که بانک مرکزی بگوید من دولت را قبول ندارم؛ اما من چیزی را که خودم قبول نداشته باشم، در بانک مرکزی اجرا نمی‌کنم؛ البته اگر قانون باشد، ملزم به اجرا هستم. همتی در خصوص واردات بدون انتقال ارز نیز گفت: باید با مردم، خودمان و بانک مرکزی در مورد واردات بدون انتقال ارز روراست باشیم؛ اگر کسی ارز را خارج از صرافی ایران تأمین کند و فشار به ما و صرافی‌های ما وارد نیاورد، واردات بدون انتقال ارز انجام دهد. وی ادامه داد: من بارها گفتم که با این موضوع مخالفم زیرا افرادی که این درخواست را مطرح می‌کنند نقشه راه دقیق‌شان را به ما اطلاع نمی‌دهند. ما می‌گوییم اگر در خارج از کشور ارزی دارید همان را به داخل بیاورید تا ما از شما با قیمت بالاتر از سامانه نیما بخریم؛ در غیر این صورت، حداقل منشأ این ارز را به بانک مرکزی اطلاع دهید؛ اما هیچ یک از متقاضیان این موضوع تاکنون نه ارز خود را به ما فروختند و نه منشأ این ارز را اعلام می‌کنند.

 

تأمین نیازهای ارزی با صادرات غیرنفتی

 

وی با بیان اینکه هدف دشمن در اجرای تحریم‌ها علیه ایران، فروپاشی اقتصادی کشور و پس‌ از آن فشار بر جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: دشمنان برای رسیدن به این هدف، نابودی پول ملی و تجارت خارجی را دنبال می‌کردند؛ این در حالی است که صادرکنندگان، تولیدکنندگان و تجار اجازه ندادند که این اتفاق رخ دهد، به این معنا که اگر بخش خصوصی نبود، معلوم نمی‌شد که آیا امکان تداوم شرایط وجود دارد یا خیر.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کشور در ماه‌های گذشته توانسته بخشی از نیاز ارزی کشور را با صادرات غیرنفتی جبران کند و این مسأله، در خروج از فشار تحریم‌ها اهمیت بسیار زیادی داشت؛ این در حالی است که دشمنان، بانک مرکزی را به‌دلایل و بهانه‌های مختلف تحریم می‌کنند به‌دلیل این است که فهمیده‌اند ما توانسته‌ایم اهداف آنها در تحریم‌ها را به شکست برسانیم. همتی با بیان اینکه نمی‌توان پس از ثبات به‌وجود آمده توقع داشت همه چیز مانند سابق شود، خاطرنشان کرد: به‌هر حال کشور در سنوات گذشته ۴۵ میلیارد دلار درآمد نفت داشته که امروز آن را در اختیار ندارد، بنابراین با مدیریت شرایط اقتصادی کشور است که می‌توان از این فضا عبور کرد، پس باید تمام گزینه‌های موجود را بسیج کنیم. وی اظهار داشت: در هفت ماه گذشته بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز برای تأمین کالاهای وارداتی اختصاص داده شده و این روال ادامه پیدا می‌کند. همتی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه تقاضا به‌منظور کنترل نرخ ارز سرکوب شده است، گفت: بانک مرکزی چنین کاری را نکرده و این سیاست را ندارد، این در حالی است که در سال‌جاری ۳۲ میلیارد دلار ثبت سفارش صورت گرفته که تأمین ارز بیش از ۲۰ میلیارد دلار آن تاکنون انجام شده است. وی ادامه داد: این روال نیز ادامه خواهد یافت اما این توقع که بانک مرکزی برای منافع شخصی یا گروهی افراد، منافع ۸۳ میلیون ایرانی را نادیده می‌گیرد قطعاً اتفاق نخواهد افتاد.

 

نقدینگی مشکل عمده

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که نقدیندگی در اقتصاد ما به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: در طول ۶۰ سال گذشته میانگین رشد نقدیندگی در ایران حدود ۲۵ درصد بوده است و به همین دلیل عددها در شرایط فعلی بسیار بالا رفته و همان درصد رشد نیز باعث رسیدن به این اعداد می‌شود؛ البته رشد نقدیندگی به شکل ۱۰۰ درصد منفی نیست و می‌توان با در نظر گرفتن سیاست‌هایی از حجم مخرب آن کم کرد. وی ادامه داد: بانک مرکزی از یک سو باید نقدیندگی واحدهای تولیدی را تأمین و از سوی دیگر نقدیندگی را کنترل کند و همین مسأله یک معادله پیچیده را به وجود آورده است. همتی گفت: طرح جدید که بزودی در شورای پول و اعتبار نهایی خواهد شد به‌نام گام فعال می‌شود. در چارچوب آن بانک‌ها گواهی تضمینی از سوی فعال اقتصادی به واحد تأمین‌کننده مواد اولیه یا طرف معامله آن فعال ارائه می‌کند.

 

۹ میلیارد دلار بدهی خارجی

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات باید به آینده اقتصاد کشور امیدوار بود، گفت: ما امروز تنها ۹ میلیارد دلار بدهی خارجی داریم؛ در حالی که کشوری مانند ترکیه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بدهی دارد و این یعنی اقتصاد ما در آینده ظرفیت بسیار بالایی خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید