جنجالی‌ترین انتخابات کانادا امروز برگزار می‌شود

    کد خبر :630229

پرحاشیه‌ترین کمپین انتخاباتی دهه‌های اخیر در کانادا به پایان رسید و امروز جاستین ترودو، نخست‌وزیر جوان و لیبرال کانادا، در برابر آزمونی دشوار قرار می‌گیرد.

 

آخرین نظرسنجی‌ها از رقابت نزدیک حزب لیبرال کانادا به رهبری «جاستین ترودو» و حزب محافظه‌کار به رهبری «اندرو شیر» حکایت می‌کند و در چنین شرایطی احتمال به‌قدرت‌رسیدن یک حزب اقلیت محتمل‌ترین گزینه پیش‌رو در انتخابات فدرال امروز محسوب می‌شود.

 

انتخابات امروز حکم رفراندومی برای ترودو را دارد که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر درگیر حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوانی شده و در آخرین روزهای منتهی به انتخابات، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، در اقدامی کم‌سابقه، خواستار رأی کانادایی‌ها به ادامه نخست‌وزیری ترودو شد. بر اساس نظرسنجی‌ها، اوباما محبوبیتی 63 درصدی در میان افکار عمومی کانادا دارد و باید دید به‌میدان‌آمدن او تا چه اندازه می‌تواند وضعیت بغرنج حزب لیبرال در انتخابات امروز را بهبود بخشد.

 

در کنار رقابت نزدیک ترودو و شیر نمی‌توان کمپین موفق «حزب دموکرات جدید» به رهبری «جاگمیت سینگ» را نادیده گرفت. سینگ هندی‌تبار در هفته‌های اخیر توانسته بر تعداد هواداران حزب دموکرات بیفزاید.

 

به گزارش شرق، بر اساس سیستم انتخاباتی کانادا، هر نامزدی که بیشترین آرای یک منطقه الکترال را کسب کند، پیروز آن منطقه خواهد بود و حزبی که بیشترین کرسی پارلمان را به دست آورد، پیروز انتخابات نام می‌گیرد و می‌تواند نخست‌وزیر جدید را تعیین کند. در تاریخ معاصر کانادا اغلب دولت‌ها را یکی از دو حزب لیبرال یا محافظه‌کار تشکیل داده‌اند. به نظر می‌رسد در انتخابات امروز هم در نهایت یکی از همین دو حزب اصلی دولت آینده را تشکیل دهند، اما تفاوت این انتخابات با انتخابات‌های قبلی این است که احزاب کوچک‌تر، از جمله «حزب دموکراتیک جدید» و «بلوک کبک» می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در دولت آینده و تعیین نخست‌وزیر بعدی کانادا داشته باشند.

 

مجلس عوام کانادا 338 کرسی دارد و تعداد کرسی‌های هر منطقه بر اساس جمعیت آن تعیین می‌شود. به‌این‌ترتیب ایالت اونتاریو که پرجمعیت‌ترین ایالت کانادا محسوب می‌شود، 121 کرسی در مجلس عوام این کشور دارد. پس از اونتاریو هم کبک با 78 کرسی و بریتیش کلمبیا با 42 کرسی از بیشترین تعداد نمایندگان در مجلس عوام کانادا برخوردارند. در انتخابات سال 2015، حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو موفق به کسب 184 کرسی مجلس عوام شد و برای نخستین‌بار پس از سال 2006، قدرت را از دست حزب محافظه‌کار خارج کرد. محافظه‌کاران کانادا در انتخابات 2015 تنها 99 کرسی کسب کردند.

 

 

این دو حزب اصلی کانادا در نظرسنجی‌های اخیر رقابتی نزدیک داشتند و انتظار می‌رود در انتخابات امروز تعداد کرسی‌های هر دو حزب لیبرال و محافظه‌کار کاهش یابد و اقبال عمومی به احزاب کوچک‌تر، از جمله حزب متمایل به چپ «دموکرات جدید» بیشتر شود. مطابق نظرسنجی‌های مؤسسه Ipsos محافظه‌کاران 32 درصد آرا را به دست می‌آورند و لیبرال‌ها نیز حدود 30 درصد آرا را کسب خواهند کرد. در این میان پیش‌بینی می‌شود حزب دموکرات جدید هم رشد کم‌سابقه‌ای در آرای خود تجربه کند و حدود 20 درصد آرا به نام این حزب ثبت شود. شبکه CBC‌ هم احتمال داده که حزب لیبرال 48 درصد احتمال پیروزی در انتخابات امروز را دارد، اما نمی‌تواند اکثریت را به دست آورد. بر این اساس محافظه‌کاران هم از شانسی 40 درصدی برای پیروزی در انتخابات سراسری امروز برخوردارند.

 

اقتصاد و حاشیه‌های ترودو

 

در انتخابات امسال، مهم‌ترین چالش‌ها ایجاد شغل و وضعیت اقتصادی کانادا به شمار می‌آمد و هر دو حزب لیبرال و محافظه‌کار وعده دادند که در صورت پیروزی، حمایت بیشتری از طبقه متوسط خواهند کرد. محیط زیست و تغییرات جوی هم از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه نامزدهای انتخاباتی قرار داشت و اخیرا هم راهپیمایی‌های گسترده‌ای در شهرهای مختلف کانادا برای جلب توجه بیشتر دولتمردان به این موضوع برگزار شد. اما خبرسازترین تحولات مربوط به انتخابات 2019 کانادا، افشای عکس‌هایی از دوران جوانی و نوجوانی جاستین ترودو با چهره‌ای سیاه‌شده بود که با واکنش منفی رسانه‌ها و افکار عمومی کانادا روبه‌رو شد. نخست‌وزیر کانادا در واکنش خود پذیرفت که در آن دوران اقدامی اشتباه انجام داده و به‌هیچ‌وجه قصد توهین به رنگین‌پوستان را نداشته است. بااین‌حال این موضوع در کنار عملکرد نه‌چندان مثبت اقتصادی ترودو در این چهار سال باعث شده تا افکار عمومی به سمت احزاب کوچک‌تر متمایل شوند.

 

احتمال تشکیل دولت اقلیت

 

با توجه به نظرسنجی‌ها به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از دو حزب اصلی لیبرال و محافظه‌کار نتوانند اکثریت را در مجلس عوام کسب کنند و احتمال شکل‌گیری دولت اقلیت بسیار زیاد است. در نظام پارلمانی کانادا دولت اقلیت زمانی تشکیل می‌شود که یک حزب کمتر از 170 کرسی در مجلس عوام به دست آورد. در چنین شرایطی دولت اقلیت برای تصویب طرح‌ها و لوایح موردنظر خود نیاز دارد تا نظر مثبت احزاب کوچک‌تر را کسب کند.

 

در چنین شرایطی حتی اگر حزب لیبرال نتواند اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را کسب کند، ترودو شانس بالایی برای باقی‌ماندن در سمت نخست‌وزیری دارد، مگر آنکه پس از انتخابات از سمت خود کناره‌گیری کند یا از سوی فرماندار کل کانادا برکنار شود.

 

اما تاریخ معاصر کانادا نشان می‌دهد هر حزبی که با کسب کمتر از 170 کرسی پارلمانی دولت تشکیل دهد، بیشتر از دو سال پابرجا نخواهد بود و انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار می‌شود. این موضوعی بود که رهبر حزب محافظه‌کار نیز به آن اشاره کرد و خواستار آن شد تا احزاب کوچک‌تر بدون توجه به حزب حاکم، با حزبی که بیشترین کرسی را کسب کرده دولتی تشکیل دهند که شانس ادامه فعالیت داشته باشد. ترودو و شیر در موضع‌گیری‌های اخیر خود تشکیل دولت ائتلافی را هم رد کرده‌اند و با توجه به اختلاف سیاست‌های دو حزب لیبرال و محافظه‌کار نمی‌توان شانسی برای تشکیل دولت ائتلافی با حضور این دو حزب قائل شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید