رویارویی آقای رییس‌جمهور با روزنامه‌نگاران

    کد خبر :630209

انجمن خبرنگاران کاخ سفید ویدیوی ساختگی را که در آن دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در جمع هواداران خود در مقر فلوریدا در حال قتل‌عام اعضای رسانه‌های خبری و فعالان سیاسی نشان می‌دهد، محکوم کرد.

 

اخبار این ویدیو ابتدا توسط «نیویورک‌تایمز» گزارش شد که می‌گفت آن را از کسی که در گردهمایی سه روزه هفته گذشته ترامپ در میامی شرکت کرده بود به دست آورده و یک ویدیو از آن گرفته است؛ ویدیویی که تایمز درباره آن می‌گوید: «بخش‌هایی از این ویدیو در سال 2018 در یوتیوپ نشان داده شده است». این فیلم ساختگی سر ترامپ را روی بدن مردی نشان می‌دهد که کت و شلواری با راه‌های باریک به تن دارد و در داخل کلیسایی به ‌نام «کلیسای اخبار جعلی» با اسلحه خود شروع به تیراندازی می‌کند. خادمان کلیسا هر یک با لوگوی یکی از خبرگزاری‌ها یا چهره‌های مخالفان سیاسی یا منتقدان رییس‌جمهور قابل تشخیص هستند و در معرض این تیراندازی قرار دارند؛ این ویدیو استعاره‌ای است از وضعیت رابطه ترامپ با رسانه‌های امریکا و رفتارش با آنها.

 

پس از انتشار این ویدیو جاناتان کارل، رییس انجمن خبرنگاران در بیانیه‌ای گفت: «ما قبلا به رییس‌جمهور گفته بودیم که صحبت‌های او می‌تواند موجب برانگیختن خشونت شود. ما اکنون با او و همه کسانی که در ارتباط با این کنفرانس بودند، تماس می‌گیریم تا این ویدیو را محکوم کنند و تصریح کنند که خشونت در جامعه ما جایی ندارد.»

 

اما این ویدیو همچنان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و هنوز نسخه کامل آن به دست «رویترز» نرسیده است. کمی بعد از انتشار این ویدیو گروه فعالان سیاسی میزبان و ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی برنامه‌ای که ترامپ در آن شرکت کرده و «تقدم امریکایی» نام دارد، خشونت اعمال شده در این ویدیو را محکوم می‌کند. این گروه در بیانیه خود می‌گوید که در حال تحقیق درباره نحوه نمایش این ویدیو است و در توییتر هم تاکید می‌کند: «از وجود این ویدیو اطلاعی نداشتند و آن را تایید نمی‌کنند».

 

به گزارش اعتماد،آنها همچنین می‌گویند که این ویدیو توسط هر نهادی دیده شده یا تحریم شده باشد مورد تایید نیست و اضافه می‌کنند که ویدیو در اتاقی خصوصی نمایش داده شده است.

 

جالب‌ترین واکنش از جانب ترامپ و کاخ سفید است؛ استفانی گریشام سخنگوی کاخ سفید هم در یک پست توییتری نوشت که ترامپ هنوز این ویدیو را ندیده است، بعدا آن را خواهد دید، ولی «بر اساس آنچه شنیده است» آن را محکوم می‌کند.اما برخلاف این واکنش کاخ سفید قانونگذاران دموکرات به ‌شدت به نماینده کاخ سفید و مسوول کمیته فنی، فرانک پالون می‌تازند و این ویدیو را شرم‌آور توصیف می‌کنند و ترامپ را به دلیل «تشویق صدای افراط‌گرایان» برای جلب حمایت بیشتر در انتخابات آینده مورد انتقاد شدید قرار می‌دهند.سناتور مارک وارنر ضمن ابراز ناخرسندی می‌گوید: «این حادثه ناراحت‌کننده بود ولی غیرمنتظره نبود. ترامپ از همان ابتدا حمایت خود را از زوایای تاریک اینترنت نشان داده است. او به دفتر کار خود به جای چالش‌های واقعی در شبکه‌های اجتماعی اجازه رشد اینترنت مسموم را داده است.»آیا کسی واقعا باور می‌کند که رییس‌جمهور دونالد ترامپ «به ‌شدت» این ویدیو ساختگی را محکوم ‌کند. بر اساس گفته‌های معاون مطبوعاتی کاخ سفید، استفانی گریشام، دونالد ترامپ بر اساس شنیده‌ها این ویدیو را محکوم کرده است. او چه چیزی را ممکن است شنیده باشد و چه چیزی را ندیده باشد؟ چرا ما باید باور کنیم که او این خشونت‌های بیمارگونه را تقبیح می‌کند؟

 

نکته اول آنکه معاون مطبوعاتی کاخ سفید از جانب آقای ترامپ در توییتی غیرمعمول این ویدیو را محکوم می‌کند. اما چرا ترامپ که مدام در توییتر است و مشغول توییت کردن، خودش این جملات را توییت نمی‌کند و آن را توسط دستیارش اعلام می‌کند؟ آیا باید باور کنیم که او وقت تماشای آن را نداشته است یا بیشتر مشغول توییت کردن درباره موضوعات ملی و بین‌المللی بوده تا موضوع این ویدیو؟

 

این همان رییس‌جمهوری است که در هر لحظه از وقت آزاد خود سراغ شبکه‌های خبری کابلی می‌رود؛ رییس‌جمهوری که تنها در یک روز ده‌ها توییت درباره ده‌ها موضوع ارسال می‌کند؛ رییس‌جمهوری که روز دوشنبه از خواب بیدار می‌شود و در برنامه کاری فشرده خود فرصت می‌کند از رقص معاون مطبوعاتی سابق خود با ستارگان سینما در توییتر حمایت کند.

نویسنده و تحلیلگر لیبرال، جود لگام در پاسخ به بیانیه معاون مطبوعاتی ترامپ می‌‌گوید: «اگر او می‌خواست محکوم کند می‌توانست، همه اینها چراغ سبزی‌ است به طرفداران خود. بنا بر گزارش روزنامه تایمز، طراحی این ویدیو، کشتار روزنامه‌نگاران و منتقدان توسط رییس‌جمهور ترامپ… همه بخشی از تحریکات شبکه هرز و بی‌قاعده جناح راست است که خط آن مستقیم به کاخ سفید مرتبط است.»

 

نکته دوم اینکه ترامپ رییس‌جمهوری است که روزنامه‌نگاران را تفاله، دروغگو و دشمن مردم می‌خواند، در مقابل تهدید، حمله و کشتار آنها سابقه سکوت بی‌شرمانه‌ای دارد، بنابراین چرا ما باید باور کنیم که ترامپ با ویدیو ساختگی و خشونت‌بار از این نوع مشکل دارد؟

 

رفتارهای او عواقب خشونت‌باری هم دارد. در سال 2018 گزارش شده است که یک مرد از میشیگان 22 بار به سی‌ان‌ان زنگ می‌زند و می‌گوید: «خبرگزاری کذب. همه شما را به رگبار خواهم بست.» روز بعد ترامپ نه تنها این تهدید علیه سی‌ان‌ان و روزنامه‌نگاران آن را محکوم نمی‌کند، بلکه در توییتی دیگر به «سی‌ان‌ان» به عنوان خبرگزاری کذب حمله می‌کند.تایمز درباره این رفتارهای ترامپ با رسانه‌ها در گزارش مربوط به همین ویدیو می‌نویسد: «ظاهرا صحنه‌هایی از کمدی سیاه سال 2014، «مردان پادشاه: سرویس مخفی» در این فیلم تدوین شده است.

 

ترانه «پرنده آزاد» از لینرد اسکینرد که در سراسر فیلم شنیده می‌شود، به درستی به عنوان موزیک متن فیلم انتخاب شده است اما به گفته سخنگوی گروه موسیقی یا مدیر برنامه آن، راس شیلینگ، بدون اطلاع آنان بوده است. شیلینگ در ایمیلی می‌گوید، ما یقین داریم که کسی خشونت و تمسخر ارایه شده در آن ویدیو را نادیده نمی‌گیرد.

 

به هرحال ترامپ مکررا در اظهارنظرهای خود رسانه‌ها را «دشمن مردم» خوانده است و منتقدان نیز اعلام کرده‌اند که این می‌تواند موجب برانگیختن خشونت علیه روزنامه‌نگاران شود و حالا چه ترامپ به این ویدیو واکنش نشان دهد یا ندهد، باید این هشدارها را جدی بگیریم و فراموش نکنیم همین سال گذشته یک فرد مسلح در مرگبار‌ترین حمله به روزنامه‌نگاران در تاریخ امریکا در دفتر روزنامه «مریلند»، پنج نفر را به قتل رساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید