پیشگیری از تخریب محیط زیست، شرط اصلی انتقال آب خزر به فلات مرکزی

    کد خبر :630147

مدیرکل ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشگیری و جلوگیری از تخریب محیط زیست، شرط اصلی در انتقال آب خزر به فلات مرکزی است.

 

حمید جلالوندی در یک برنامه تلویزیونی گفت: آنچه که در اسناد وزارت نیرو به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده، تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب استان سمنان است که بر اساس قانون وزارت نیرو منحصرا وظیفه تخصیص و اجازه بهره‌برداری از منابع آب عمومی کشور را در حوزه‌های کشاورزی، شرب و صنعت عهده دار است.

 

مدیرکل ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: محیط زیست نیز وظیفه پیشگیری، ممانعت و جلوگیری از تخریب آلودگی را برعهده دارد بنابراین این موضوع شرط اصلی این سازمان در پروژه انتقال آب خزر به فلات مرکزی است.

 

وی ادامه داد: بر اساس اسناد وزارت نیرو قرار است ۴۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریای خزر برداشت شود که ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن منتقل می‌شود. مسیر در مطالعات فاز یک مشخص شده و امکان تغییرات دارد.

 

جلالوندی افزود: در کمیته ارزیابی، کمترین مسیری که می‌توان نسبت به پیامدها اطمینان داشت انتخاب شده است.

 

مدیرکل ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ضرورت اجرای پروژه در محیط زیست برنامه‌ریزی نمی‌شود بلکه با توجه به اینکه وزارت نیرو متولی این کار است بررسی‌های لازم را انجام داده و پروژه را معرفی کرده است.

 

وی افزود: مدل‌سازی پروژه اشکال دارد اما الزاماتی که در کمیته ارزیابی به آن رسیده‌ایم موضوعی نیست که بتواند این پروژه را رد کند.

 

در ادامه برنامه، احمدرضا لاهیجان‌زاده – معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست – گفت: از نظر علمی دغدغه‌های محیط زیست در خصوص سیستم‌های شیرین‌سازی وجود دارد که متخصصان برای برطرف کردن دغدغه‌ها اقداماتی را در نظر گرفته‌اند. محل تخلیه باید نقطه‌ای باشد که کمترین اثر را داشته باشد که در این مطالعه نیز وزارت نیرو مدل‌سازی را انجام داده و در مرحله کارشناسی است.

 

به گزارش ایسنا،پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،وی افزود: در خصوص تاثیر شوری نیز مطالعات اولیه بر این اساس است که در فاصله ۲۰۰ متری ده درصد بیشتر شوری را تغییر ندهد که برای به حداقل رساندن آن عمق بالای ۳۰ متر برای تخلیه در نظر گرفته شده است. این موضوع نیز در حال مطالعه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید