المانیتور گزارش داد:

چه شد که در لبنان کار به اینجا کشید؟

    کد خبر :629934

هزاران معترض لبنانی در تاریخ 17 اکتبر در منطقه مرکزی شهر جمع شدند. در سرتاسر طول شب شعارهای ضد حکومتی شنیده می شد.

 

گروه بین الملل بازتاب: آقای سامر ریچا، یکی از معترضان حاضر در جلوی دفتر نخست وزیر لبنان به خبرنگار المانیتور گفت: «همه مردم باید به خیابان ها بیایند». پلیس و نیروهای امنیتی جلوی راه تظاهر کنندگان را مسدود کرده بودند.

 

در ادامه این مطلب که میخال کرانتز آن را نگاشته، آمده است: البته بزرگترین تظاهرات جلوی دفتر نخست وزیر برگزار شد. اما هم زمان مردم در نقاط دیگر بیروت نیز راه ها و بزرگراه های اصلی شهر را مسدود کرده بودند. شهر در وضعیت نیمه تعطیل قرار داشت. دولت لبنان مالیات های جدیدی را برای تماس های تلفنی از طریق واتس آپ و اپلیکیشن های دیگر وضع کرده است. اما حتی بعد از آنکه محمد شقیر، وزیر ارتباطات دولت خبر لغو این قانون را اعلام کرد، مردم اعترضات خود را ادامه دادند.

 

اعتراض تغییر در اوضاع بد اقتصادی لبنان ایجاد نمی‌کند؛ اما چاره‌ای نداریم

 

محمد زیاهیم یکی از معترضان بیکار لبنانی در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت که لغو قانون جدید مالیاتی تغییر مهمی در زندگی او ایجاد نخواهد کرد: «البته اعتراضات ما تغییری در اوضاع بد اقتصادی ایجاد نخواهد کرد. اما ما چاره دیگری نداریم».

 

دولت لبنان مالیات های جدید را در چارچوب بودجه سال 2020 پیشنهاد کرده بود. اعتراضات اخیر در واقع نتیجه افزایش نارضایتی های اقتصادی و سیاسی مردم هستند. همه گروه ها و قومیت های کشور خواستار استعفای کل دولت از جمله سعد حریری، نخست وزیر و نبیه بری، سخنگوی پارلمان شده اند. آقای حریری در تاریخ 18 اکتبر در سخنرانی تلویزیونی خود قول داد که در عرض 72 ساعت بحرانی کنونی را حل کند. البته او هنوز تسلیم فشار دیگر سیاست مداران کشور برای استعفا دادن نشده است.

 

در اعتراضات اخیر هر دو طرف دست به اقدامات خشونت آمیز زده اند. در روزهای اخیر شاهد درگیری نیروهای پلیس و معترضان بوده ایم. علاوه براین، حمله محافظان شخصی سیاست مداران در چندین مورد به زخمی شدن مردم منجر شده است. علاوه براین، دو نفر در آتش سوزی های اخیر بیروت کشته شدند.

 

سطل‌های زباله‌ای که در خیابان‌های بیروت به آتش کشیده شد

 

تظاهرکنندگان در تاریخ 17 اکتبر در طول شب سطل های زباله در خیابان های بیروت را به آتش کشیدند، علائم ساختمانی و راهنمایی را تکه تکه کردند و مانع رفت و آمد در خیابان های شلوغ شهر شدند. اعتراضات روز بعد ادامه پیدا کردند. اما این بار محافظان شخصی اکرم شهیب، وزیر آموزش و مصباح ادهب، عضو سابق کابینه دولت با سلاح گرم به طرف معترضان شلیک کردند.

 

آقای ادهب در مصاحبه با خبرگزاری المانیتور ادعا کرد که ابتدا یکی از معترضان به سمت آن ها شلیک کرده است. او ویدئویی را در مورد جزئیات این حادثه برای ما ارسال کرده است. چندین نفر در میدان نور شهر تریپولی مجروح شده اند. ظاهرا نیروهای مسلح لبنان بعدا افراد مسئول را دستگیر کردند. نیروهای امنیتی سپس در تاریخ 18 اکتبر در ساعات اولیه صبح از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. اما مردم دوباره در تاریخ 19 اکتبر در برخی نواحی پایین شهر بیروت تجمع کردند.

 

نیروهای امنیتی لبنان گزارش کردند که 60 نفر از نیروهای پلیس در روز اول اعتراضات مجروح شده اند. در روز دوم اعتراضات نیز 52 نفر آسیب دیده بودند. هنوز اطلاعات شفافی در مورد تعداد مجروحین در بین اعتراض کنندگان منتشر نشده است. اما ظاهرا بیش از 70 نفر در روزهای گذشته دستگیر شده اند.

 

وضعیت بد اقتصادی، بیکاری، مالیات های جدید و اقدامات ریاضتی دولت عامل اصلی اعتراضات

 

عامل اصلی اعتراضات اخیر وضعیت بد اقتصادی، بیکاری، مالیات های جدید و اقدامات ریاضتی دولت بوده اند. فساد در بین مقامات ارشد کشور نیز باعث وخیم تر شدن اوضاع شده است. بانک جهانی اعلام کرده است که اقتصاد لبنان در رکود به سر می برد. پیش بینی می شود که تا اواخر سال اقتصاد این کشور 0.2 درصد کوچک تر شود.

 

یکی از معترضان لبنانی با نام علی اسیر در مورد کمبود آب شرب، گرانی و فرصت های شغلی ناکافی در کشور شکایت کرد. او به خبرنگار ما در بیروت گفت: «ما توانایی تحمل کردن فقر و وعده های پوچ را نداریم».

 

خانم زینب درویش در جنوب بیروت زندگی می کند. او نسبت به وضعیت خدمات مراقبت بهداشتی و فرصت های شغلی محدود در کشور اعتراض داشت. او به خبرنگار ما گفت: «ما در روزهای جنگ داخلی اوضاع بهتری داشتیم».

 

یکی از روحانیون شیعه حاضر در اعتراضات 18 اکتبر به خبرنگار ما گفت که مردم از کل سیستم ناراضی هستند و یک حزب خاص را هدف نگرفته اند.

 

تعدادی از سیاست مداران کشور از جمله وزیر خارجه در مورد اعتراضات اخیر سخنرانی کردند. رهبر حزب سوسیالیستی و همچنین فرمانده نیروهای مسلح لبنان خواستار استعفای حریری شده اند. البته شایعاتی در مورد استعفای نخست وزیر منتشر شده بود. اما او در نهایت از مردم درخواست کرد که 72 ساعت برای حل کردن مشکلات به دولت مهلت دهند.

 

یکی از نماینده های سابق مجلس در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت که در گفت و گو با آقای حریری از نخست وزیر درخواست کرده است که صادقانه در مورد وضعیت کشور صحبت کند. او در این ارتباط گفت: «در صورتی که نخست وزیر در سه روز آینده راه حلی برای بحران کنونی پیدا نکند، بهتر است که از مقام خود کناره گیری کند».

 

با وجود وعده های نخست وزیر پیش بینی می شود که اعتراضات در بیروت و بقیه شهرهای لبنان ادامه پیدا کنند.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید