روزنامه کویتی القبس: فضای مثبتی میان ایران و عربستان ایجاد شده

    کد خبر :629777

روزنامه کویتی القبس در گزارشی از تحولات اخیر در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نوشت که با توجه به اظهار تمایل دو طرف در حال حاضر فضای مثبتی میان دو طرف ایجاد شده است .

 

این روزنامه در ارزیابی خود از این روابط نوشت ؛ با توجه به اظهارات ایران و عربستان، امکان ایجاد فضای مثبت بیشتر میان دو طرف هست اما تاکنون هیچ نشانه عینی در این باره دیده نشده است .

 

القبس اضافه کرد ؛ برخی منابع مطلع می گویند که ایران باید حسن نیت خود را با اقدامات قانع کننده برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نشان دهد اما تاکنون با وجود فضای آرام، چنین اقدامی صورت نگرفته است.

 

روزنامه کویتی در ادامه با اشاره به بروز بحران در روابط میان عربستان و قطر در تابستان سال ۹۶ و تلاش های ناکام دولت کویت برای رفع این اختلاف از امکان از سرگیری میانجیگری کویت در خصوص بحران شورای همکاری خلیج فارس و اختلافات عربستان و قطر خبر داد.

 

این روزنامه کویتی به نقل از منابع آگاه افزود: موضوع جدیدی در خصوص بحران خلیج فارس مطرح نیست اما امکان از سرگیری میانجیگری کویت در هر زمانی وجود دارد.

 

در همین راستا خبرگزاری رسمی عربستان (واس) شهریوه ماه امسال در گزارشی تاکید کرد که حل بحران با قطر تنها با میانجی گری کویت و از طریق شورای همکاری خلیج فارس حل و فصل خواهد شد.

 

عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و عمان شش عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

 

عربستان در خرداد ماه ۱۳۹۶ دوحه را به افراط گرایی و انجام اقدامات تروریستی متهم کرد که به دنبال آن روابط میان ریاض و دوحه قطع شد.

 

به همین دلیل کشورهای امارات، بحرین و مصر به پیروی از عربستان از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶) تمامی روابط خود با قطر را قطع و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با این کشور را بستند.

کشورهای تحریم کننده قطر ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با دوحه تعیین کردند، اما دولت قطر با رد این ادعاها و بیان اینکه تحریم کنندگان هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید