تبدیل کردن زندان‌ها به کتابخانه

    کد خبر :629772

مدیرکل دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها که معتقد است یکی از مهم‌ترین ابزاری که در غنی‌سازی اوقات فراغت زندانیان موثر است مطالعه و کتابخوانی است، از چگونگی ترویج رویدادهای کتابخوانی و تبدیل شدن زندان‌ها به کتابخانه می‌گوید.

 

نخستین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی در زندان‌های کشور از تیرماه سال جاری توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور آغاز شده‌ است. این طرح در ادامه دیگر رویدادهای ترویج کتابخوانی است. درباره جزئیات این برنامه و فعالیت‌های صورت‌گرفته در این‌باره با حجت‌الاسلام رضا رستمی، مدیر کل دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت‌وگو شده است.

 

در خصوص اجرای جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی در زندان‌ها توضیحی می‌دهید.

 

نظر به تفاهم‌نامه منعقدشده بین معاونت سلامت اصلاح و تربیت سازمان و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به این‌که همه‌ساله اقدامات ارزشمندی در حوزه کتاب و کتابخوانی در زندان‌های کشور انجام می‌شود با هماهنگی‌ای که بین این دفتر و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفت مقرر شد نخستین دوره جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی در زندان‌ها به میزبانی ۹ استان انجام شود که تاکنون اقدامات خوبی در این راستا صورت پذیرفته است.

 

تاکنون چند باشگاه در زندان‌های کشور تشکیل شده است؟

 

با توجه به این‌که کارگاه‌های آموزش مربیان در مردادماه در استان‌های میزبان برگزار شده باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی بر اساس دستورالعمل آن تشکیل شده است و به جهت استقبال زندانیان از این طرح شاهد افزایش تعداد باشگاه‌ها هستیم که پس از اخذ گزارش از استان‌های میزبان، تعداد باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی تشکیل‌شده در زندان‌ها مشخص و اعلام خواهد شد.

 

نگاه و چشم‌انداز شما برای اجرای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در سطح زندان‌های کشور چیست؟

 

به فضل الهی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در زندان‌های کشور با اهتمام مدیران و مسئولین زندان‌ها به شکل مطلوبی در حال انجام است به ویژه در امور مربوط به کتاب و کتابخوانی. استادانی که برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی در ۹ استان حضور یافتند متوجه آمادگی زندان‌ها برای اجرای این طرح شدند. یکی از مهم‌ترین ابزاری که در غنی‌سازی اوقات فراغت زندانیان موثر است مطالعه و کتابخوانی‌ است به همین جهت اجرای طرح‌های کتابخوانی در ترمیم روحیه زندانیان و تزریق امید به زندگی در آنان موثر است. چشم‌انداز دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان از این طرح با توجه به استقبال بی‌نظیری که از اجرای آن طی همین مدت کوتاه به عمل آمده ارتقای سرانه مطالعه زندانیان و بهره‌مندی از خلاصه‌نویسی کتاب‌ها و استفاده کاربردی از آن در زندگی پس از حبس‌شان است.

 

چند استان برای ترویج جام باشگاه‌های کتابخوانی در استان‌ها اعلام آمادگی کردند؟

 

استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، همدان، ایلام، اردبیل، گیلان، بوشهر و مرکزی و یزد ۹ استانی هستند که به انتخاب این دفتر، میزبان نخستین دوره جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی شدند. این انتخاب به دلیل عملکرد استان‌های ذکرشده در امر کتاب و کتابخوانی در سال ۱۳۹۷ صورت گرفته است.

 

آیا برنامه تشویقی‌ای در این مورد در نظر گرفته شده‌ است؟

 

تمام زندانیانی که در این برنامه و سایر برنامه‌های فرهنگی و تربیتی شرکت می‌کنند، مطابق آئین‌نامه سازمان زندان‌ها از امتیازات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند که جمع این امتیازها منتج به بهره‌مندی آنان از تشویقاتی همچون مرخصی، عفو مشروط و… می‌شود.

 

زیرساخت‌ها برای اجرای جام باشگاه‌های کتابخوانی در زندان‌های کشور در چه شرایطی است؟

 

زیرساخت اجرای جام باشگاه‌های کتابخوانی در زندان‌های کشور دستورالعملی است که با همکاری دفتر مطالعات، برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم و به زندان‌های سراسر کشور ارسال شده است و طبق دستورالعمل، کارگاه‌های آموزشی ویژه مربیان استان‌های میزبان برگزار شده و هم‌اکنون باشگاه‌های کتابخوانی زندان‌ها در حال تشکیل و شروع فعالیت است و امید می‌رود در پایان سال جاری با عملکرد استان‌های میزبان شاهد تحول خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی در زندان‌ها باشیم. ضمن این‌که مطابق دستورالعمل فعالیت باشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و باشگاه و استان برتر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 

هدف از این حرکت فرهنگی چیست؟

 

به گزارش ایسنا، مهمترین هدف از اجرای این طرح، هدفمند کردن و افزایش سرانه مطالعه در زندان‌های کشور است که با هماهنگی صورت‌گرفته با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این طرح ارزشمند در سال آتی ویژه کلیه زندان‌ها برگزار خواهد شد. امیدواریم این اقدام مطلوب، موجبات رضایت حضرت حق را فراهم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید