به بهانه "روز جهانی تنبل" مطرح شد

زندگی عجیبِ کُندترین پستاندار زمین

    کد خبر :629717

هر ساله در تاریخ بیستم اکتبر مصادف با ۲۸ مهر ماه، “روز جهانی تنبل“، پستانداری بومی مناطق جنگلی آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی گرامی داشته می‌شود.

 

بدن تنبل‌ها که به آهسته و کُند بودن شهرت دارند با کرک‌های بلند و زبری پوشیده شده و شیارها و شکاف‌هایی دارد که آن را به محلی مطبوع برای زندگی حشراتی مانند سوسک‌ها، بیدها، سوسری‌ها و قارچ‌ها تبدیل کرده است.

 

بدن این حیوانات هم‌چنین میزبان نوع خاصی از خزه‌ها است که روی کرک‌هایشان رشد یافته و ظاهری سبز رنگ به بدن تنبل می‌دهد که به استتار این جانور در میان درخت‌ها کمک می‌کند.

 

تنبل‌ها مدت زمان زیادی را به خواب اختصاص می‌دهند. طبق اعلام نشنال جئوگرافیک، یک تنبل می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت در روز بخوابد. هم‌چنین در زمان بیداری نیز اغلب بی‌حرکت بوده و کار خاصی انجام نمی‌دهند. این حیوانات ترجیح می‌دهند زمان خود را به هنگام بیداری به نشستن روی درختان بگذرانند.

 

تنبل‌ها آهسته‌ترین پستانداران روی زمین‌ محسوب می‌شوند. متابولیسم فوق‌العاده کُند آن‌ها نیاز به صرفه جویی در انرژی به هر قیمتی دارد. این حیوانات به آهستگی میوه‌ها،‌ برگ‌ها و شاخه‌های تُرد را گاز می‌زنند اما هضم تنها یک برگ برای آن‌ها چندین روز به طول می‌انجامد.

 

بر اساس اعلام صندوق جهانی حیات وحش، تنبل‌ها به طور معمول روزانه حدود ۳۷ متر یا کمتر از نیمی از طول یک زمین فوتبال حرکت می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا، نوزادان تنبل‌ها تا شش ماه پس از تولد به مادرشان می‌چسبند. تنبل‌های جوان هنگامی که بتوانند خود را از مادرانشان جدا کنند نیز دو تا چهار سال، بسته به گونه خود در کنار مادرانشان می‌مانند. حتی در صورتی که میان جنگل‌های انبوه و شاخ و برگ‌های متراکم درختان از یکدیگر دور بمانند، مادر و فرزند با صدا کردن همدیگر از میان درختان با هم ارتباط بر قرار می‌کنند.

 

این پستانداران اگرچه دوندگان سریعی نیستند اما شناگران خارق‌العاده‌ای هستند. پنجه‌های چند سانتی‌متری آن‌ها، تنبل‌ها را از راه رفتن راحت روی زمین بازمی‌دارد اما به راحتی در میان آب سر می‌خورند.

 

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، طبق اعلام جامعه جهانی پشتیبانی از جانوران، تنبل‌ها می‌توانند نفس خود را حتی برای ۴۰ دقیقه زیر آب حبس کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید