جدیدترین اخبار
28 مهر 1398 ساعت 12:00 پزشکی و سلامت کد خبر :629562

رمز تغذیه سالم چیست؟

یک کارشناس تغذیه می‌گوید به دنبال توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، و ترکیبی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک موجب تغییر در عادات و رفتار غذایی افراد و افزایش نرخ چاقی شده است.

 

آذین صبوری، کارشناس تغذیه و مشاور رژیم های درمانی عنوان کرد: در دهه‌های اخیر به دنبال توسعه شهرنشینی، صنعتی شدن و زندگی ماشینی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، عادات و رفتار غذایی افراد تغییرات چشمگیری داشته است. در کشور ما تغییر الگوی مصرف مواد غذایی، از مصرف غذاهای فصلی به خصوص گیاهی و غنی از فیبر به سمت مصرف غذاهای با کربوهیدرات تصفیه شده، قند و چربی و نمک زیاد و غذاهای فراوری شده، گوشت و فراورده های حیوانی و مصرف پایین سبزی، میوه، شیر و مواد لبنی بوده است.

 

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۹، افزود: روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محروم هستند.

 

مشاور رژیم های درمانی با تاکید بر بر اهمیت داشتن جهانی بدون گرسنگی با تغذیه سالم گفت: جهان برای رسیدن به حذف گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ به چالش کشیده شده و هر یک از افراد جامعه در این جریان نقشی دارند.

 

جایی که گرسنگی و چاقی با هم زندگی می‌کنند!

 

صبوری با بیان اینکه اقدامات و فعالیت های ما، آینده ی ما هستند، بیان کرد: در روز جهانی غذا سازمان های بین المللی به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند.

 

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: ترکیبی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی کم تحرک موجب افزایش نرخ چاقی شده که نه تنها شامل کشورهای توسعه یافته، بلکه در کشورهای کم درآمد و جایی که گرسنگان و چاق‌ها اغلب با هم زندگی می‌کنند، نیز وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین داده های سازمان ملل در سال ۲۰۱۶، حدود ۸۱۵ میلیون نفر یعنی ۱۱ درصد از جمعیت جهان هنوز از گرسنگی رنج می برند و از سوی دیگر در حالی که میلیون ها نفر گرسنه هستند، ۶۷۲ میلیون نفر از چاقی رنج می‌برند و ۱.۳ میلیارد نفر دارای اضافه وزن هستند.

 

نکاتی برای بهبود تغذیه خانواده

 

آذین صبوری خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک مصرف کننده و عضوی از جامعه برای بهبود تغذیه خانواده خود باید نکاتی را رعایت کنیم. برای نمونه دریافت میوه، سبزی، حبوبات، آجیل و غلات سبوس دار را افزایش دهیم و مصرف مواد خوراکی که برای تولید نیاز بالایی به منابع طبیعی مانند آب دارند را کاهش دهیم.

 

مشاور رژیم های درمانی با تاکید بر فعالیت بدنی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، ادامه داد: همچنین باید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی قندهای تصفیه شده به میزان زیاد، چربی‌های اشباع و نمک را کاهش دهیم.

 

وی عنوان کرد: تا حدامکان مواد خوراکی کامل (قهوه ای) را جایگزین انواع تصفیه شده (سفید) کنیم، مثلا برنج قهوه ای به جای برنج سفید، آرد گندم کامل به جای آرد سفید و نان های سبوس دار به جای انواع نان سفید.

 

غذاهای بومی منطقه را بشناسیم

 

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: مصرف روغن ها و چربی های سالم مانند روغن ذرت، سویا، کانولا، زیتون، دانه‌های روغنی و ماهی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهیم و به میزان مصرف چربی‌های اشباع حیوانی مثل گوشت های چرب، کره و چربی های ترانس موجود در غذاهای صنعتی و سرخ شده توجه کنیم.

 

صبوری یادآور شد: ماهی را به عنوان منبع خوب پروتئین، ویتامین، املاح، امگا ۳ در رژیم غذایی خود قرار دهیم و تا حد امکان مواد غذایی را تازه مصرف کنیم و مصرف خوراکی‌های خارج از فصل را کمتر کنیم.

 

کارشناس رژیم درمانی اظهار کرد: با کمک دانش و تجربه افراد محلی، غذاهای بومی منطقه را بشناسیم و در برنامه روزانه خود قرار دهیم. اگر شاغل هستیم و ناچاریم وعده های غذایی را خارج از منزل مصرف کنیم خوراک را در منزل تهیه و در محل کار سرو کنیم.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • صادرات رب گوجه فرنگی به روسیه
  • کاهش دکل‌های نفتی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی
  • جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا برگزار شد
  • اعمالی که منجر به اخلال در نظم می‌شود به موجب قانون جرم است
  • اولین واکنش بورس به افزایش قیمت بنزین: شاخص ۲۰۸ واحد افت کرد
  • ربیعی: طرح معیشت اقشار کم‌درآمد مقطعی نیست و پرداخت‌ها منظم و هر ماه خواهد بود
  • رئیس سابق سیا: ذخایر ارزی سعودی‌ها در حال تمام شدن است
  • دولت براساس اختیارات قانونی خود اقدام به افزایش قیمت بنزین کرده است
  • وحشت مهمانداران آمریکایی از بوئینگ 737
  • یارانه‌‌ جدید چطور پرداخت می‌شود؟
  • در دومین جلسه تحقیقات استیضاح ترامپ با حضور سفیر سابق آمریکا چه گذشت؟
  • اثر افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالا ناچیز است
  • آلمان سریالی با موضوع «برجام» می‌سازد
  • اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد مسئولیت شناسایی اقشار کم درآمد
  • نفت 63 دلاری شد
  • صربستان هم به جمع خریداران طلا در بازار جهانی پیوست
  • آخرین وضعیت تولید پراید تا مهر‌۹۸
  • لزوم فروش برند سرخابی‌ها تا پایان سال
  • صادرات قیر ممنوع نیست
  • برق اضافه استخراج کنندگان رمزارزها خریداری می‌شود
  • فولادسازان روش خرید از معادن را اصلاح کنند
  • اعتراض فیلمساز ایرانی به حذف فیلمش از اسکار
  • از تردد غیرضرور در آزادراه تهران – قم و محورهای لواسانات خودداری کنید
  • کمتر از ۴۰ درصد پزشکان کارتخوان نصب کرده اند
  • یارانه نقدی آبان فردا پرداخت می‌شود
  • ادامه تجمع‌های اعتراضی در واکنش به تغییر قیمت بنزین
  • نرخ دلار به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
  • 10 نکته دربارۀ داستان بنزین
  • احتمال برگزاری نشست مشترک روحانی با مجلس درباره افزایش قیمت بنزین
  • راهداری: با کامیوندارانی که قصد افزایش قیمت کرایه داشته باشند، برخورد قانونی می‌کنیم