واکنش نرگس آبیار به تخریب بنای تاریخی در یزد؛

ظاهرا میراث فرهنگی زورش به ویرانگران در یزد نمی‌رسد

    کد خبر :629290

نرگس آبیار کارگردان سینما بار دیگر نسبت به تخریب یک بنای تاریخی در روستای ابرندآباد یزد با روش آب انداختن در خانه هشدار داد. مدیرکل میراث فرهنگی یزد هم اعلام کرد تخریبی انجام نشده است.

 

نرگس آبیار کارگردان فیلم های سینمایی باز هم نسبت به تخریب بناها و بافت های تاریخی شهر جهانی شده یزد واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود نوشت: «هنوز هم بعد از اینکه شهر یزد به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شد، شاهد ویران شدن بافت تاریخی در این شهر و شهرهای دیگر استان یزد هستیم و ظاهرا میراث فرهنگی زورش به ویرانگران نمی رسد.

به تازگی در شهر شاهدیه یزد و روستای ابرند آباد که قدمتی بیش از هزار سال (دوران ساسانیان ) دارد، خانه تاریخی دیگری خراب شده است. این خانه ها به پارکینگ و سرویس بهداشتی تبدیل می شوند و یا بخشی از خیابان های پهنی که شهرداری شاهدیه آرزوی آن را دارد. بیشتر تپه های باستانی بخش ابرند آباد خاکبرداری و نابود و به تازگی یکی از آنها به پارک بانوان تبدیل شده است. روش جدید آن است که ویرانگران نیمه شب آب زیر خانه ها می اندازند و خانه خود به خود خراب می شود بارها تاکید کرده ام که بافت تاریخی در این روستا در حال نابودی است و متاسفانه کسی توجه نکرده است.

وی با انتشار عکس دیگری از خانه ای که به تازگی تخریب شده نوشت:« این خانه ای است که خراب شده و آب زیر آن انداخته اند عکس های دیگر متعلق به خانه ای در مجاورت آن که اگر میراث فرهنگی به داد آن نرسد، تبدبل به خیابانی صاف می شود و یا پارکینگ برای ماشین ها و سرویس بهداشتی برای آدم ها. بخشی از ابرندآباد در فیلم سینمایی نفس به عنوان لوکیشن استفاده شده است. به زودی عکس های دیگری از این ویرانگری فرهنگی و سکوت شهرداری و میراث فرهنگی منتشر می کنم.»

در واکنش به این موضوع، مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد نیز نوشت: « خبر تخریب مربوط به دیروز است که به دلیل شستن دیگ در کنار یک خانه تاریخی آب جمع شده بود که با مراجعه یگان حفاظت میراث فرهنگی کار متوقف شد.»

وی عکس دیگری منتشر کرد و نوشت که «این عکس هم از محلی در ابرند آباد است که دیروز متوقف شد اینکه مردم و هنرمندان به اهمیت خانه ها و بافت های تاریخی واقف شده اند و به کوچکترین اتفاقی واکنش نشان می دهند از رشد فرهنگی جامعه میراث دوست است که جای تقدیر دارد. »

برخی از فعالان فضای مجازی در استان یزد واکنش های متعددی نسبت به این اتفاق داشتند عده ای نوشتند که مدیرکل میراث فرهنگی شستن دیگ را عامل تخریب دانسته و عده ای دیگر نوشتند که چرا از نظر میراث فرهنگی تخریب یک خانه کوچکترین اتفاق است. که در این باره هم فاطمی پاسخ داد: « تخریبی انجام نشده حتی یک خشت هم در شستشوی دیروز تخریب نشده روی آب هم خاک ریخته اند تا به بنا آسیب نرسد. محلی که آب ریخته شده باغچه خانه بوده و آسیبی به خانه نخواهد رسید. اما متاسفانه در سالهای قبل کسی نبود که مقابل تخریب و ساخت این ساختمان بدقواره در مجاور همین خانه بایستد.»

در سال ۹۴ نرگس آبیار در گفتگویی با مهر از تخریب خانه‌های قدیمی و از بین بردن بافت تاریخی روستا و خشک کردن باغات انتقاد کرد و گفت: روستای ابرند آباد در ۱۲ کیلومتری شهر یزد قرار دارد. این روستا باستانی و هنوز بافت تاریخی آن طبقاتی است. بخش‌هایی از این بافت ثبت ملی شده است. حتی این روستا حسینیه ۷۰۰ ساله نیز دارد اما متاسفانه وقتی برای فیلمبرداری پروژه «نفس» به این روستا رفتم متوجه شدم که مردم به جان خانه‌ها و باغ‌ها افتاده‌اند و آنها را خشک می‌کنند تا خانه جدید بسازند.

وی با بیان اینکه به تازگی سه باغ را خشک کرده و یک خانه قدیمی را نیز تخریب کرده‌اند گفت: حدود یک چهارم پروژه فیلم نفس را در آنجا کار کرده‌ام و متوجه شدم که قیمت زمین در روستا بالا رفته و سود نگهداری از باغ به اندازه سود فروش زمین نیست به همین دلیل باغ‌ها را خشک می کنند.

او در زمان دیگری نیز خبر داده بود که خانه قدیمی و اعیانی فقیهی در بافت تاریخی ابرندآباد یزد که متعلق به دوره قاجار است، به زودی تخریب شده و به سرویس بهداشتی تبدیل می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید