یک جراح مغز و اعصاب عنوان کرد؛

۸۰ درصد مردم تجربه کمر درد دارند/اولین علت ناتوانایی شغلی

    کد خبر :629225

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: تقریبا ۸۰ درصد ما انسان ها حتما در دوره ای از زندگی خود کمردرد را تجربه کرده ایم.

 

آرش فتاحی، افزود: کمردرد، با توجه به تغییر الگوی زندگی ما انسان ها و رفتن به سمت زندگی بی تحرک، به شکل روز افزون در حال افزایش است.

 

این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، ادامه داد: ساعت ها نشستن بی تحرک در ماشین، عدم رعایت توصیه های تغذیه ای جهت حفظ وزن نرمال که امروزه حتی در کودکان نیز رو به افزایش است، جای خالی ورزش در زندگی پر مشغله ما و همچنین عدم رعایت توصیه های بهداشتی شغلی همگی باعث شده است که بخش کثیری از مردم جامعه ما دچار کمردرد باشند.

 

فتاحی با عنوان این مطلب که تقریبا ۸۰ درصد ما انسان ها حتما در دوره ای از زندگی خود کمردرد را تجربه کرده ایم، گفت: طبق تعریف WHO کمردرد یک بیماری یا نشانه تشخیصی قطعی نیست، بلکه صرفا یک یافته بالینی به صورت درد در ناحیه پشت و کمر با طول مدت متفاوت است.

 

وی افزود: شیوع کمردرد تقریبا در کل کشورهای دنیا شبیه به هم است و به عنوان اولین و مهم ترین علت ناتوانی های شغلی، از عوامل موثر در کاهش کیفیت زندگی و شاید شایع ترین علل مراجعه به مراکز درمانی شناخته می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: علت اکثر موارد کمردرد پنهان می ماند و تنها یکی از هر پنج مورد آنها دارای یک علت مشخص و شناسایی شده هستند.

 

وی افزود: شیوع بالای کمردرد دلیل بر این مدعا است که باید از وقوع آن در جامعه با تمام توان پیشگیری کرد. شاید کمتر کسی می تواند به این موضوع بیاندیشد که پرهیز از نشستن طولانی مدت، خود می تواند عاملی جهت کاهش کمردردهای با علت ناشناخته باشد.

 

فتاحی ادامه داد: از موارد دیگری که می تواند از شدت کمردرد و همچنین امکان وقوع آن بکاهد می توان به کاهش مصرف دخانیات اشاره کرد. امروزه مطالعات زیادی به زبان ساده بیان می کنند که هرچه سیگار بیشتری در روز مصرف کنید شانس وقوع کمردرد برای شما بیشتر است.

 

وی افزود: دخانیات روند پیر شدن ستون فقرات ما را تسریع می کنند. ورزش منظم همراه با تقویت عضلات حمایت کننده ستون مهره ها و رعایت وضعیت مناسب ستون فقرات به کمک استفاده از صندلی های مناسب یا عدم استفاده از کفش های پاشنه بلند، تاثیر بسزایی در کاهش کمردرد دارند.

 

فتاحی خاطر نشان کرد: مواردی همچون رعایت اصول بلند کردن اشیاء سنگین به شکلی که اصلا به جلو خم نشویم، انجام منظم تمرین های عضلات ران ها یعنی همسترینگ ها، رعایت شرایط طبیعی ستون فقرات در زمان نشستن، تلاش برای حفظ وزن طبیعی، داشتن خواب کافی و راحت همه و همه، از موارد دیگری هستند که رعایت آنها می تواند از وقوع کمردرد پیشگیری کند.

 

این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، گفت: در نهایت هیچگاه نباید از یاد برد که اگر ما روحیه مناسبی نداریم و از افسردگی رنج می بریم باید در ابتدا درمان های روانپزشکی و کاهش تنش در زندگی خود را به عنوان راه حلی برای کاهش دردهای با منشاء نامشخص در جسم خود بدانیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید