جای خالی پژو 405 و پراید را کدام خودروهای پر می‌کنند؟

    کد خبر :629209

شمارش معکوس برای خداحافظی با پراید و پژو 405 نه حالا که از مدتها قبل آغاز شده است. صنعت خودروی ایران در حال ورود به دومین تجربه بدیع خود در دو دهه اخیر است، خروج خودروهایی پرفروش و پرخریدار از خط تولید.

این اتفاق در حالی برای صنعت خودروی ایران اهمیت دارد که در جهان ورود و خروج خودروها به خط تولید، در فاصله زمانی کوتاه‌تری رخ می‌دهد وطراحی مدل‌های تازه همواره سبب می شود خودروهای به روز راه بازار را در پیش بگیرند.

هر چند کارشناسان بارها در خصوص ضرورت بازنگری در شیوه تولید خودروسازی‌ها هشدار داده بودند اما حالا، مقامات مسئول نیز به این نکته اذعان دارند که ایران به موقع موضوع خروج خودروها از خط تولید را در دستور کارقرار نداده است. اگر پیکان، که زمانی نماد نوگرایی و توسعه صنعت خودرو بود و کم کم در اثر قدیمی شدن فناوری تولید به نماد عقب ماندگی صنعت بدل شد، پراید راه نماد شدن را نیز طی نکرد. وقتی صنعت خودرو با انتقادات گسترده در حوزه قیمت و کیفیت روبرو شد، پراید چون سیبلی به نقطه کانونی انتقادات بدل شد.

بسیاری ایمنی پایین این خودرو را نشانه می‌روند و معتقدند تداوم تولید این خودرو برای اجتماع ایران خطری قابل توجه محسوب می شود.

حالا اما وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده است خرج خودروهایی که تعهد تولید ندارند، از چرخه تولید، در سال جاری محقق خواهد شد. این بدان معناست که با توجه به پیش فروش گسترده صورت گرفته در سال گذشته و طرح‌های ویژه فروش در سال جاری، می‌توان انتظار داشت روند تولید این خودرو حداقل تا یک سال آتی با هدف پاسخگویی به تعهدات برقرار بماند. رضا رحمانی دراین خصوص گفته است: در برخی خودروهای پر تیراژ به‌خصوص در خانواده پراید و پژو خروج از روند تولید خواهیم داشت. در مرحله نخست نیز خودرو پراید در مدلی که تعهدی برای آن وجود ندارد از چرخه تولید خارج می‌شود.

وی افزود: فرایند خارج کردن از روند تولید خودروهایی که اعلام شده، در پایان سال جاری پایان خواهد یافت و در حال جایگزینی خودروهای دیگری با خودروهایی هستیم که تولیدشان متوقف می‌شود. همچنین خودروسازها تعهدات خود را به‌زودی انجام خواهند داد.

به این ترتیب فرآیند آماده سازی برای جایگزینی این دو خودرو طولانی‌تر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته خواهد بود.

قیمت جایگزین‌ها چقدر است؟

اگر سخنان نجفی منش در خصوص جایگزینی تیبا با پراید و دنا با 405 مورد استناد قرار گیرد، می توان انتظار داشت این دو خودرو در بازار فاقد جانشین قیمتی شوند. نجفی منش ،رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در این خصوص گفته است: عرضه خودروهای جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ قرار است سال آینده انجام شود. در مورد جایگزین‌ها نیز دنا می‌تواند به جای پژو ۴۰۵ قرار گیرد.جایگزین پراید نیز مشخص شده و تیبا دقیقا به همین دلیل معرفی شد که به جای پراید قرار گیرد. دنا نیز می‌تواند جایگزین پژو 405 شود ضمن این که خودروی پژو 301 قرار است توسط ایران‌خودرو به تولید برسد.

به گفته وی زمانی که برای عرضه جایگزین‌های پراید و 405 در نظر گرفته شده سال آینده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت پراید در مدل‌های مختلف در محدوده 42 تا 47 میلیون تومان قرار دارد و پژو 405 نیز در مدل‌های گوناگون در رنج قیمتی 68 تا 83 میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود. این در حالی است که نرخ تیبا 50 تا 56 میلیون تومان است.در عین حال نرخ دنا در بازارهای جهانی نیز قیمتی بین 107 تا 165 میلیون تومان دارد. این بدان معناست که عصر خداحافظی با خودروهایی فاقد تمامی امکانات ورز فرار سیده است. سئوال مهم اما اینجاست. آیا همزمان با خداحافظی خودروهایی با تکنولوژی قدیمی از خط تولید برنامه ای برای ارتقای قدرت خرید خودرو در راه است؟ این سئوالی است که مقامات سیستم بانکی باید پاسخی درخور بدان بدهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید