علی مطهری: نفاق تمام حرکت‎های انقلابی را تهدید می‎کند

  • سیاسی
  • شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۲۷
    کد خبر :629061

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این نفاق تمام حرکت‎های انقلابی از جمله انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، قیام عاشورا را حرکتی برای مبارزه با نفاق و اصلاح‌گری امت اسلام براساس اصل امر به معروف و نهی از منکر خواند.

 

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری ها، «علی مطهری» در در ششمین نشست «عصرانه‌های پارسی» که شب گذشته در خانه جوان یزد برگزار شد، با اشاره به این که پیاده‌روی اربعین مایه رحمت دنیای اسلام است، اظهار کرد: وحدت شیعه و سنی و سایر مذاهب اسلام از آثار پیاده‌روی اربعین است که هر ساله گسترده‌تر از سال قبل می‌شود.

 

وی به تفاسیر مختلف واقعه کربلا اشاره و بیان کرد: برخی این رویداد بزرگ را یک امر زمینی و واقعه اجتماعی و حاکی از مظلومیت امام حسین (ع) تلقی می‌کنند به نحوی که ایشان به دلیل نداشتن امنیت، مکه را ترک کردند و در کربلا له دام دشمن افتادند و از آنجایی که مانع بازگشت ایشان شدن، راهی جز ماندن یا جنگ و شهادت نداشتند که این تفسیر، نوعی کم ارزش جلوه دادن واقعه عاشورا، پایین آوردن عزت امام حسین(ع) و ایجاد نکردن رسالت و مسئولیتی برای افراد است و این گونه نشان داده می‌شود که هیچ قیامی وجود نداشته و امام حسین (ع) ناچار به جنگ و شهادت شدند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: این دیدگاه در حالی است که نشانه‌هایی از هدفمند بودن قیام عاشورا وجود دارد و امام حسین(ع) به منظور بقای دین اسلام از مکه خروج کردند.

 

وی از تغییر خلافت به سلطنت در دوران حکومت معاویه اشاره کرد و گفت: پس واگذاری حکومت به یزید فرزند معاویه به عنوان فردی که علناً فاسد بود و بدون تشکیل شورا و به صورت موروثی، اگر قیام عاشورا انجام نمی‌شد، اکنون تصور همه از اسلام زمان پیامبر(ص) همان اسلام دوران یزید می‌بود.

 

فرزند شهید مرتضی مطهری در رابطه با ریشه‌های واقعه کربلا به اصل کلی مورد اشاره از سوی شهید مطهری در رابطه با تهدید خطرات داخلی در مورد جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: جامعه اسلامی زمانی از اصل خود منحرف می‌شود که یک اقلیت منافق، اکثریت مومن را فریب می‌دهند چرا که مشکل‌ترین نوع مبارزه، مبارزه با نفاق است.

 

وی نفاق را عامل پیمان‌شکنی مردم کوفه عنوان کرد و در مورد عوامل بوجود آمدن نفاق در دین، گفت: زمانی که پیامبر(ص) شهر مکه را فتح کردند، امویان اظهار به پیوستن دین اسلام کردند در حالی که به اسلام ایمان نیاوردند و پس از رحلت پیامبر(ص)، خلافت پیامبر را تحریف کردند و مردم را فریب دادند.

 

مطهری در بخش دیگری از سخنانش افزود: حکومت بنی امیه با وجود فتوحات زیادی که داشت، اسلام را از درون خالی کرد و فتوحات ابزار دست منافقان زیرکی مثل معاویه برای فریب مردم شد ولی سیاست امام علی(ع) و فرزندانشان، اصلاح داخل و مبارزه با اسلام‌زدایی معاویه در دوران زعامتشان بود چرا که شرایط به گونه‌ای شده بود که حتی در زمان قیام امام حسین(ع)، این سئوال نیز مطرح نشد که «چرا امام حسین (ع) قیام کرد؟»

 

این نماینده مجلس شدت گرفتن اختلافات طبقاتی، مرسوم شدن خلیفه‌کشی و ترویج تعصب‌های قومی و نژادی را از دیگر جمله دلایل قیام عاشورا خواند و با اشاره به نبود تعصب قومی و نژادی در مورد مسئله خلیج فارس، تاکید کرد: تعصب بر نام خلیج فارس به علت تعصابات نژادی نیست بلکه براساس اسناد و مدارک تاریخی موجود است که برخی از خلفای منطقه نیز به آن اذعان دارند.

 

مطهری به استخدام دیانت دین و وسیله قرار دادن دین برای بهره‌برداری‌های سیاسی و جعل حدیث و استفاده از روحانیت در این زمینه را یکی از رسوم اعراب دوران جاهلیت و فساد علنی حکومت یزید خواند که باعث شد امام حسین (ع) سکوت نکند و قیام را ضروری بداند لذا با این احتساب کوفیان عامل اصلی قیام عاشورا نبودند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس امر به اصلاح‌گری امت پیامبر(ص) بر اساس امر به معروف و نهی از منکر را از اهداف روشن امام حسین (ع) از ابتدا خواند و با اشاره به ترس پیامبر اکرم(ص) نسبت به منافقان در دین اسلام، گفت: ترسناک‌ترین فتنه‌ها به گفته‌ی پیامبر، فتنه بنی امیه است که فتنه‌ای کور و تاریک بود و حتی انسان‌های فهمیده را تحت فشار قرار می‌داد و البته پیامبر(ص) تاکید داشتند که از سوء تدبیر و ابزار دست منافقان شدن نیز واهمه دارند.

 

وی با اشاره به ارتباط انقلاب مشروطه روحانیت و مسئله نفاق نیز تصریح کرد: روشن‌فکران غرب زده، هدایت انقلاب مشروطه را بر عهده گرفتند و با کوتاهی روحانیت و بیرون کشیدن پای خود از این جریان، این انقلاب به استبدادی خشن تبدیل شد.

 

وی با بیان این که خطر نفاق صدر اسلام، اکنون نیز تمام حرکت‌های انقلابی مانند انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، تاکید کرد: نباید انقلاب خود را عنایت خاصی از خداوند بدانیم بلکه خدا براساس سنت‌های خود عمل می‌کند، پس اگر درست عمل نکنیم نیز ممکن است آن را از دست بدهیم.

 

مطهری با بیان این که رسالت ما پیروی از قیام عاشوراست، تاکید کرد: قیام عاشورا دستور ویژه‌ و از پیش تعیین شده‌ای نبوده است که بخواهیم آن را نسبت به خود بی‌ربط بدانیم بلکه تصمیم امام حسین(ع) در این قیام، محاسبه شده و اصل عاشورا براساس امر به معروف و نهی از منکر بوده است که باید از آن پیروی کنیم.

 

وی تصریح کرد: یک موضوع مهم این است که گاهی مواقع یک جریان فکری و رسمی که نمی‌تواند در مقابل یک نهضت و انقلاب مقاومت کند وارد شعارهای تنده شده و به دنبال کنار زدن جریان دیگر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید