آخوندی: فعال ‌سازی طرح اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان ضروری است

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۵۳

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم فعال ‌سازی طرح اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان تاکید کرد و گفت: باید با چین برای مشارکت و سرمایه گذاری در این زمینه مذاکره ای داشته باشیم تا این طرح سرعت بیشتری به خود بگیرد. عباس آخوندی در دیدار رئیس‌ مجلس قرقیزستان در تهران درباره اتصال ریلی ایران به چین با همکاری کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان در طرح «کتای»* (خط ریلی ترانزیتی) توضیح داد: اکنون راه‌آهن ایران به افغانستان وصل شده و قطعه 72 کیلومتری خواف به هرات نیز در دست تکمیل است.
وی با استقبال از توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قرقیزستان برای برگزاری نشست پنج جانبه با چین، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان برای فعال‌سازی این طرح اعلام آمادگی کرد و گفت: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان راه همکاری‌های تجاری 2 کشور را برای بازرگانان و گردشگران بیش از پیش تسهیل می کند.
وی از آمادگی ایران برای ارایه خدمات لجستیکی در بندرهای ایران به قرقیزستان خبر داد و افزود: ایران و قرقیزستان در یک حوزه تمدنی مشترک قرار دارند و زمینه‌های زیادی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین 2 کشور وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد در کمیسیون مشترک بعدی که در تهران برگزار می شود همه توافق های همکاری اقتصادی 2 کشور پیگیری شود.
رئیس مجلس قرقیزستان نیز در این دیدار اعلام کرد: قرقیزستان از توسعه روابط که در نهایت به توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه منجر شود، حمایت می‌کند.
«چینی بای تور سونبکوف» از امکان برقراری پرواز مستقیم بین 2 کشور و آغاز فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان خبر داد و گفت: این طرح برای قرقیزستان نیز اهمیت بسزایی دارد.
رئیس مجلس قرقیزستان که دوشنبه به همراه یک هیات پارلمانی به تهران وارد شد با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و درباره راهکارهای توسعه همکاری های دوجانبه رایزنی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید