تنوع مدارس باعث تبعیض شده است

    کد خبر :628878

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر کاهش تعداد انواع مدارس، گفت: تنوع مدرسه باعث شده است که یک نوع تبعیض در نحوه ارائه خدمات به دانش‌آموزان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر کاهش تعداد انواع مدارس، اظهار کرد: نیت طراحان در این خصوص درست بوده است و معتقدند که تنوع مدرسه باعث شده که یک نوع تبعیض در نحوه ارائه سرویس به دانش‌آموزان داشته باشند ولی واقعیت این است که این مصوبه با این سبک ابهاماتی دارد.

 

وی با طرح این پرسش که «منظور از این مصوبه چیست؟»، افزود: آیا قرار است مدارس دولتی را در این طرح توسعه دهیم که اگر مقصود این است بنده معتقدم که این مصوبه موجب خواهد شد مدارس غیردولتی بیشتر و گسترش پیدا کند و ما به سمت خصوصی‌سازی بیشتری حرکت کنیم و این دقیقاً نتیجه‌اش برعکس آن چیزی است که از ظاهر موضوع، فهمیده می‌شود.

 

این نماینده مردم مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از بودجه آموزش و پرورش را بخش خصوصی به دوش می‌کشد و در بعضی از کشورهای پیشرفته مانند آمریکا 18 درصد بر عهده بخش خصوصی است؛ پس بخش خصوصی به کمک آموزش و پرورش آمده و دولت هم سالیان سال است که دنبال خصوصی‌سازی بوده است و ما به این سمت سوق داده شده‌ایم.

 

وی در خصوص دانش‌آموزان با استعداد گفت: در این طرح باید مشخص شود که برای دانش‌آموزان تیزهوش چه اقدامی قرار است شود؛ از یک سو بنیاد نخبگان برای حمایت از آنها درست می‌کنیم و از سوی دیگر سلسله مدارسی که به نخبگان سرویس می‌دهد را حذف می‌کنیم و اینها تصمیمات متناقضی در سیستم آموزش و پرورش است و ما باید به صورت معتدل برای هر موضوع تصمیم بگیریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی گفت: ما نباید تیزهوشان را از آموزش‌های بیشتر و جدی‌تر منع کنیم چرا که در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد به هر حال این دانش‌آموزان توان بیشتری دارند و نمی‌توانند در یک مدرسه عادی شکوفا شوند و پیشرفت کنند و باید طرح و برنامه‌ای داشته باشیم که استعداد تیزهوشان را شکوفا کنیم.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: البته معتقدم که بعضی از مدارس ما باید حذف شوند و تنوع مدارس در ایران خیلی بالاست و در حوزه تیزهوشان هم باید تصمیم دقیق‌تری گرفته شود.

 

وی افزود: یکی دیگر از ابهامات این است که در یک زمان کوتاه یعنی در یک سال آینده تمام مدارس کشور دولتی و یا غیردولتی می‌شوند ولی اینکه فقط تابلو عوض شود، کافی نیست و مثلا باید دانش‌آموزانی که در گذشته در مدارس نمونه تحصیل کرده‌اند چه اقدامی انجام دهند؟

 

به گزارش فارس،حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی گفت: طرحی در صحن علنی مجلس مطرح شد و رأی نیز آورد و اگر شورای نگهبان به دلیل ابهاماتی که در این مصوبه وجود دارد آن را برگرداند یک فرصت بیشتری برای بررسی آن خواهیم داشت در غیر این صورت به نظر می‌رسد باید استفساریه‌‌ای در این خصوص زده شود تا مقصود در این بخش‌ها مشخص شود و ابهامات آن نیز حذف شود.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: بنده با اصل حذف مدارس موافقم ولی این سبک و شیوه باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید