از سوی معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اعلام شد

تغییرات در نحوه اجرای جشنواره جابر بن حیان برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸

    کد خبر :628701

معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای نحوه اجرای پروژه‌های علمی دانش‌آموزان ابتدایی (جشنواره جابربن حیان) در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و تغییرات اجرایی این برنامه را اعلام کرد.

 

طبق این اطلاعیه عنوان جشنواره در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از پروژه‌های علمی دانش‌آموزان (جشنواره جابربن حیان) به «جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری» تغییر پیدا کرده است.

 

این برنامه در دو بخش دانش‌آموزی و معلمان و با توجه به تمام ساحت‌های سند تحول شامل (تعلیم‌وتربیت اعتقادی عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناورانه) علاوه بر حیطه‌های شیوه نامه قبلی برگزار خواهد شد.

 

سطح دانش‌آموزی به مدرسه، منطقه و استان محدود می‌شود و در مرحله کشوری برای دانش‌آموزان برگزار نخواهد شد.

 

در سطح دانش‌آموزی تمام فعالیت‌های فکری و دست‌سازه‌های دانش‌آموزان ابتدایی بدون محدودیت و قالب خاصی با هدایت معلمان تولید و در نمایشگاه‌های مدرسه‌ای به نمایش در خواهد آمد. این آثار در نمایشگاه منطقه‌ای نیز ارائه شده و نمونه یا تمامی آثار منتخب مناطق در نمایشگاه استانی در معرض دید دانش‌آموزان، معلمان، مدیران، مسوولان و … قرار خواهد گرفت.

 

در سال‌های گذشته این جشنواره معطوف به ارائه پروژه‌های علمی در زمینه (طبقه‌بندی، نمایش علمی، آزمایش، طراحی و ساخت) بوده و فقط نمونه‌های بهتر انتخاب و در نمایشگاه ارائه می‌شد، اما در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ علاوه بر موارد ذکر شده قبلی، دانش‌آموزان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی توانمندی‌ها و کارهای اصیل خود (تمامی فعالیت‌ها، مهارت‌ها، دست‌سازه‌ها که محصول فکر و اندیشه و کار و تلاش و کوشش دانش‌آموز بوده که می‌تواند در تولید آن از راهنمایی معلم و اولیا نیز استفاده کند) را در سایر ساحت‌ها مانند تولیدات عید و داستان، تکالیف مهارت‌محور، بازی‌های خلاقانه و … در نمایشگاه مدرسه‌ای عرضه کنند.

 

در نحوه اجرایی برنامه هیچگونه داوری و ارزیابی کمی از آثار دانش‌آموزان انجام نشده و برای تمام دانش‌آموزان شرکت‌کننده بازخورد توصیفی ارائه شده و از آنان به نحو شایسته قدردانی خواهد شد.

 

برای ارتقای شایستگی‌ها و با هدف توانمندساری معلمان مرحله کشوری با حضور همکاران (معلمان، مدیران و کارشناسان) منتخب استان‌ها برگزار خواهد شد.

 

با توجه به ضرورت توانمندسازی و ارتقای شایستگی و صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و احیای واقعی نقش آنان در آموزش و یادگیری دانش‌آموزان و همچنین تبادل تجربه و تولید و تسهیم دانش و استفاده از نظرات معلمان در راهبری آموزشی دانش‌آموزان، مرحله کشوری بدون حضور دانش‌آموزان و با حضور معلمان، مدیران و کارشناسان منتخب استان‌ها که با روش‌ها و مدل‌های آموزشی زمینه ارتقای کیفیت آموزشی و تلفیق مهارت و دانش نظری را فراهم کرده‌اند برگزار و معلمان با ارائه تجربه زیسته و روش‌های آموزشی تبادل تجربه خواهند کرد.

 

تجارب ارائه شده در مرحله کشوری پس از بررسی و تحلیل آن‌ها برای استفاده سایر همکاران ارائه خواهد شد.

 

توجه به ایفای نقش‌های معلم به عنوان راهنما، دانش‌آموز عامل اصلی انجام فعالیت و اولیا به عنوان حامی و یاری‌رسان در انجام فرایند حائز اهمیت بوده و این جشنواره محل بروز و ظهور خلاقیت‌ها، توانمندی و یادگیری و توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان ابتدایی خواهد بود.

 

در این اطلاعیه تاکید شده است تلاش شود با ارائه آموزش‌های لازم در مورد نقش‌های اشاره شده زمینه دخالت و انجام فعالیت‌ها توسط اولیا به حداقل ممکن و لازم رسانده شود.

 

به گزارش مهر، گنجاندن و تلفیق فعالیت‌هایی چون (تکالیف مهارت‌محور، عید و داستان، بازی و یادگیری و…) در فعالیت‌های جشنواره جابر و فرصت‌های یادگیری که در ارتقای شایستگی دانش‌آموزان موثر می‌باشد، مورد تاکید است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید